Hae Anna.fi-sivustolta

Kosmetologin koulutus

Viestiketju osiossa 'Kauneus ja kosmetiikka' , käynnistäjänä tuutsie, 03.02.2008.

1. Outoa Outoa Outoa Vierailija

Minkä takia suurtaa osaa ammatillisia aineita opettaa vasta kosmetologiksi valmistunut sijainen?!? Kyllä kokeneita ja koulutetumpia ammattilaisia on saatavilla vaikka kuinka paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras
    Siinä tapauksessa ainakin Lahden ammattikoulu kannattaa unohtaa. Teoria opit on vuodelta yx ja kax. Hassua alalla joka menee etenpäin kiitävää tahtia ja ehdottoman tärkeää on pysyä ajan hermoilla koko ajan. Tuttavallani, joka valmistui 17 vuotta aikaisemmin oli täsmälleen samat muistiipanot kun minun aikanani.... Tajusin sen vasta kun siirryin työelämään ja pääsin vertailemaan tietoja oikeiden ammattilaisten kanssa.

noh, myös yksityisessä koulussa teoriaopit ovat vanhoja, ns. vanhaa tietoa..

Tämän oppilaitoksen opetuksen pelastaja on uusi opettaja, joka astunut vastikään taloon.. hän on pätevä ja ilman häntä koulutuksen taso olisi mitään saamaton.
    Tosin, saa nähdä kauan hän jaksaa pysyä talossa talon säännöillä...
    eikä hän opeta kuin pienen osan teoriasta, valitettavasti.

2. jooh Vierailija

Oulun Kosmetologikoulusta voin sanoa sen verran, että puolen vuoden teoriaopetuksesta saat jatkuvalla opiskelulla tarpeelliset tiedot työssäoppimiseen. Toki joitakin epäkohtia on, mutta ruokatuntisi saat aina pidettyä, ellet itse sitä halua jättää pitämättä. (yleensä kuitenkin "pakko" pitää) Siivousta on, mutta ennen kuin opiskelin okkssa olin ammattikoulussa, jossa oli aivan samanlaista siivoamista, joten se on ok. Jos sitä et aijo mennä "opiskelemaan", en suosittele sinulle kosmetologin ammattia ollenkaan. Mielestäni on vähintäänkin lapsellista tullaa itkemään siivoamisesta.

Joustavuutta olisi kouluaikana voinut johdon puolelta tulla, koska oppilailtakin sitä edellytettiin. Voin kuitenkin sanoa olevani ylpeä kosmetologi ja vielä ylpeämpi itsestäni että sain koulun loppuun suoritettua. Kovalla työllä, mutta kyllä kannatti. Olen hyvin tyytyväinen.

ps. elämän koulu tulee samalla ;D

3. Varmaan koulu on yksityiselläkin sektorilla hyvä ja valmistuu ammattiin, jos tunnollisesti käy tunneilla, tekee harjoitteet ja läpäisee kokeet ja näytön. Mutta se sopiikin yrittäjäksi aikovalle parhaiten, kun nopeasti valmistuu ja oppii käytännön. Mutta joku ns. kuntasektorin lehtori epäili, ettei yksityisen kosmetologikoulun tutkintotodistusta tunnusteta työnhaussa, jos esim. hakee epäpätevänä tuntiopettajan tointa ammattiopistosta, saati estenomin aikuistutkinnon lisätutkinnoksi näytöksi käytännön osaamisesta, vaan pitäisi olla "virallisen" ammattiopiston todistus... Onko asia todella näin, että yksityisen koulun tokari onkin vain diplomi tai pitkä kurssi, ei oikea pätevyyskriteeri, kun virkoja haetaan?

4. kosmetologi Vierailija

Edelliselle: Ensinnäkin kosmetologeille ei ole virkoja tarjolla julkisella sektorilla.
    kaikki ovat samalla viivalla työpaikkoja haettaessa. Monesti ei edes työnantajalle ole merkitystä mistä hakija on valmistunut. Muut seikat ratkaisevat.

Näköjään samaa kissanhännän vetoa ( kuin ennen vanhaan alalla ollessa 2 eri yhdistystä, riippuen mistä oli valmistunut) julkisen oppilaitoksen lehtori lietsoo, jos tuollaista lausuu.

5. dandelion Vierailija

Olen itse (ja tiedän monta muutakin) hakenut ammattikorkeakouluun opiskelemaan estenomiksi todistuksilla (sekä koulun oma päättötodistus että tutkintotodistus), jotka olen saanut yksityisestä koulusta, ja päässyt sinne (kuten nämä edellä mainitut monta muutakin).
    Ammattikorkeakouluun ei pääse millään pilipali-todistuksilla, että eiköhän tämän arvoisan herra tai rouva ns. kuntasektorin lehtorin kannattaisi tutkia asiaa ennen kuin hutkii.

Yksityisestä koulusta sain aivan samanlaisen tutkintotodistuksen kuin toverini ns. tavallisesta ammattikoulusta, tosin puolta nopeammin. Voit siis heittää huolen pois varsinkin jos tutkintotodistus löytyy. =)

6. estenomi Vierailija

On aivain yleisessä tiedossa, että julkisen oppilaitoksen lehtorit lietsovat tuollaista käsitystä. Opettavat myös että erikoiskosmetologi ja estenomi ovat sama asia. Johtunee siitä ettei kumallakaan heistä ole nykyaikaisia pätevyyksiä, eli heillä itselläänkään ei ole kauneudenhoitoalan korkeinta tutkintoa. Ammattiopettajankoulutus heillä on ajalta jolloin näyttötutkinnot olivat keksimättä. He eivät siis ymmärrä, että samainen koulutuksentarjoa jolle itse työskentelevät kouluttaa myyös näyttötutkintoperusteisesti, mutta ei vaan kyseisellä kauneudenhoitoalalla! Työnantaja saa kyllä kamalasti epäuskottavuutta kun omat lehtorit höpöttävät ihan mitä sattuu. Neuvoisin kysymään asioista opolta, ei opettajilta.

7. ysin oppilas Vierailija

Omistaja vaihtunut mutta ei mitään muutosta. Tuntuu että olosuhteet vain huononevat ja rahan ahneus kasvaa. Entinen omistaja ei mitään verrattuna uuteen. En suosittele missään nimessä koulua KENELLEKKÄÄN. Jos välttämättä haluat kosmetologikiksi yritä ammattikouluun tai johonkin muuhun yksityiseen kosmetologikouluun. Tai sitten oppisopimuksella johonkin hoitolaan missä oppilaita kohtaan ei olla niin tunteettomia ja välinpitämättömiä. Opetustaso on mielestäni alhainen ja moni muukin asia on järjestelty huolimattomasti. Kokematon yrittäjä + 60 oppilasta + iso hoitola ylläpidettävänä = katastrofi. Ainoa mitä odotan on valmistuminen, ja siihen on valitettavasti vielä yli puolet jäljellä. Tällä hetkellä pidän tähän kouluun tulemistani elämäni pahimpana virheenä. En voi suositella koulua enkä sanoa koulusta mitään positiivista, joten jos joku on juuri miettimistä kosmetologiksi kouluttautumista ÄLÄ TEE SITÄ TÄSSÄ OPPILAITOKSESSA.

Tämä oli minun mielipiteeni koulusta.

8. sohvis Vierailija

Kosmetolooki, sellainen duuni pitäisi lopettaa tyystin. Amatöörinaiset puuhastelevat purnukoittensa ja tököttiensä kanssa aiheuttaen kaikenlaista häikkää, mitä höynäytettävät naisasiakkaat joutuvat käymään lääkäreitten luona korjauttamassa.
    Kosmeloskookille, siihen puuhaan aikoville rahaa tekemään, pitää vähintään olla farmaseutin paperit. Kuka tahansa neitonen, ei tällaisia saa laskea myymään ja markkinoimaan jotain ihmerohtoja ja voiteita, millä elämänlaatu moninkertaistuu.
    Yleensä farmaseutit, ja muutkin lääkealan ammattilaiset, he eivät lähde tollasiin kyseenalaisiin juttuihin. Pahimmassa tapauksessa on edessä paha tapaus.

9. No, Vierailija

[viesti moderoitu]

Lasted edited by : 08.09.2010
  10. Ex-kosmonautti Vierailija

Olen itse opiskellut eräässä yksityisessä kosmetologikoulussa ja maksoin ison summan siitä. Koulun teoriajakso oli ihan kiva, mutta jos halusi uusia jonkin kokeen, joutui maksamaan siitä 5-10€. Koulu maksoi 4000€. Erikseen vielä piti maksaa joku yli 100€ aloitusmaksu ja monistemaksu 100€. Ei saanut pankin kautta maksaa, vain käteisenä, mikä kuulostaa hämärältä. Työpuvut ja välineet ostettiin itse. Koulun omistaja oli mukava teoriajakson aikana, mutta kun päästiin käytännön työhön, niin se käytös muuttui. Oli kyttäystä ja puututtiin yksityiselämän asioihin.

Kahvin keittäminen on kiellettyä. Ikkunoita ei saanut kesähelteillä pitää auki. Olen myös kuullut, että nykyään siellä ei saa vaihtaa terveyssiteitä/tamppooneja kuin kerran päivässä ja ne haetaan ohjaajilta.

Koulussa kaksinkertaistettiin poissaolot, jos oli ilman lupaa pois. Koulussa opiskelun aikana sai olla max 2viikkoa poissaoloa. Sen ylittävä poissaolomäärä korvattiin. Nyt opiskelen eri alaa normi amiksessa. Meni maku kosmetologin työstä. Nykyisessä koulussa ei ole mitään muuta maksuja kuin näyttötutkintomaksu, joka on n. 50€. Kirjatkin voi lainata kirjastosta. Työharjoittelupaikat tarjoaa työasut. Koulussa saa syödä ilmaiseksi. Kokeiden uusiminenkin on ilmaista. Laadukasta opetusta ja mahdollisuus olla työssäoppimisjakso ulkomailla. Työssäoppimisjaksot ovat normi amiksessa paljon mukavampia, koska saa jopa juoda kahvia tauoilla! Ei tarvi pelätä, että ilkeä johtaja seuraa ja haluaa haukkua.

Suosittelen "tavallista" ammattikoulua, jos haluaa laadukasta opetusta ja säilyttää oppimisen ilon koko opiskelun ajan!

11. Tarja Vierailija

Hei!

Olen pidempään miettinyt hakevani opiskelemaan Etelä-Suomen kosmetologikouluun. Luulin, että koulun ilmapiiri olisi muuttunut uusien omistajien myötä. Nyt kuitenkin aloin epäröimään, kun luin teidän kirjoituksianne.

Toivoisin saavani kokemuksia kyseisestä koulusta tämän hetkisiltä opiskelijoilta. Millainen ilmapiiri on? Millainen opetuksen taso on? Voisitteko suositella koulua muille?

Onko noissa yksityisissä kouluissa tosiaan meno tuollaista, että joutuu maksamaan kokeen uusinnasta tai ei saa käydä vessassa jne?

Muutenkin olisi kiva kuulla kokemuksia kosmetologin työstä ja minkälaisia työmahdollisuuksia olette saaneet koulun jälkeen?

Jos ette halua laittaa negatiivisiä viestejä tänne foorumille, niin voitte laittaa kokemuksia myös suoraan sähköpostiini [email moderoitu].

Toivottavasti joku jaksaisi vastailla! Kiitos!

Lasted edited by : 01.11.2010
  12. pikavippiLOGI Vierailija

Ilmapiiri on kammottava, simputusta on.
    Suositaan perseennuolijoita, muita ei huomioida (paitsi jos siitä itse hyödytään)
    Lupauksia ei pidetä.
    Suhtautuminen opiskelijoihin ala-arvoista.
    Opetustaso on erittäin heikkoa. Siitä suurimmat miinukset.

Suosittelen ehdottomasti ammatiikoulupuolelle hakeutumaan, sen voi suorittaa myös kahdessa vuodessa mikäli on suorittanut jo vastaavanlaiset 2.asteen tutkinnon perusopinnot! (äidinkieli, matematiikka ym)

=)

13. Tarja Vierailija

Kiitos vastauksesta! Ei kyllä hyvältä kuullosta.

Onko tämä kokemuksesi siis uusien omistajien ajalta?

14. Miksette tee oikeasti jotain asian eteen? Mikäli koulun toimintatapa on edellä kuvaillun kaltainen. Täällä palstoilla vaan oppilaat purnaavat.

Minä valmistuin Lahden koulusta vuonna 1988 ja sain yrittäjänä toimimiseen tarvitsemani opin. Kaikki riippuu oppilaan omasta käytöksestä ja opiskelumotivaatiosta. Täytyy olla halukas ja aktiivinen tekemään kaikkea tarjottua.

15. avuton Vierailija

Minkä asian eteen? Mitäs asialle voi tehdä? Jos koulu on huono, opetuksen taso huono, ilmapiiri huono, sosiaalitilat huonot jne. Poliisillekko soitetaan ja kerrotaan vaivamme. Niitä varmaan kiinnostaa.

16. kokemuksista Vierailija

Olen samaa mieltä kuin hän. Ja kokemus tosiaan uusien omistajien ajalta. (Yks vinkki: kun haet kouluun, pyydä paikkojen esittelyjä. Äläkä unohda muistaa pyytää heitä näyttämään minkälaiset sosiaalitilat ovat. Sielä tuskin ruokaansa pystyy syömään likaisessa, haisevassa, homehtuneessa kellarissa!!) Työnvalvojia liian vähän työharjoittelu puolella(yksi, ja hänkin istuu puhelimessa kuuntelemassa asiakkaitten valitusta) = yleensä joutuu suorittamaan hoidot alusta lähtien loppuun yksin ilman opettajan apua ja neuvoa. tai vähintään joutuu odottamaan sen 10-20 minuuttia ennen kuin opettaja kahviltansa kerkiää).

17. Tarja Vierailija

Yllättäen tutustumiskierroksellani ei näytetty sosiaalitiloja ollenkaan...enkä niitä tajunnut kysyä.

Eniten itseäni juuri huolestuttaa millainen opetuksen taso on. Koska oppimaanhan sinne mennään. Kovasti kyllä haluaisin opiskella kosmetologiksi. En tiedä mitä pitäisi tehdä. Julkiselle puolelle en haluaisi mennä, koska se kestää kolme vuotta ja alkaa muutenkin vain kerran vuodessa ja sinne on vaikeampi päästä.

Onko teillä mitään positiivistä sanottavaa koulusta? Tuntuu, että kuulen masentavan paljon vain negatiivisiä kommentteja.

18. Tarja Vierailija

Unohdin vielä kysyä, että kasvaako kuitenkin teidän opiskelijoiden yhteishenki koulun olojen takia ja tuetteko toisianne? Vai onko sitten vaan koko ilmapiiri piloilla?

19. Mieti vielä, haluatko tosiaan kosmetologiksi? Alalla ei ole juurikaan työpaikkoja, ja jos onkin, niin palkkaus todella kurjaa, sillä tuskin elää. Ainoa vaihtoehto on yrittäjyys, jonka kannattavuus ja toimeentulon tuottavuus on kiven alla. Alassa ei ole mitään glamouria, jota moni luulee sen olevan. Työ on asiakaspalvelua ja fyysistäkin ihan kohtuudella. Koko ajan on oltava skarppina, varsinkin yrittäjän. Mietittävä mainontaa, asiakashankintaa, palvelun kehittämistä, kouluttautumista, mitä kannattaa tehdä ja mitä ei.

Te koulun nykyoppilaat, ottakaa rohkeasti asiat puheeksi kimpassa opettajien kanssa! Puhumalla alatte selvittää, miten koette asiat siellä. En tiedä nykyinstansseja, vieläkö entinen opetushallitus on olemassa, mutta jokin oppilaitoksia valvova instanssi on olemassa. Ottakaa yhteyttä.

20. Kysymyksiä Vierailija

Onko muuten Etelä-Suomen kosmetologikoulun nykyinen teoriaopintojen taso millainen? Teoriaa ilmeisesti ensimmäiset puoli vuotta?

21. jeppa Vierailija

Onko kellään mitään tietoa Kuopion amiskan aikuis- tai nuorisopuolen kauneudenhoitoalasta? Mietin vaan, kun minulla on tiistaina pääsykokeet, joita jännitän kovasti. Näitä juttuja luettuani aloin miettiä, onko tämä sittenkään sitä mitä haluan. Tottakai tiesin, että työllistyminen on mitä on, mutta kyllähän tässä rupeaa miettimään, haluaako kituuttaa loppuelämäänsä. Opiskelu aikuispuolella on tiivistä iltaopiskelua, joka kestää 2 vuotta ja töitä tuskin samalla kerkeää/jaksaa tekemään... Sitten vielä, jos valmistumisen jälkeen ei ole oman alan töistä tietoakaan. Toinen ala, mikä minua kiinnostaa, on liikunta-ala mutta sitähän täällä ei edes voi opiskella käsittääkseni.

22. --------- Vierailija

eIPÄ KEHUMISTA!

23. Upup Vierailija

24. Kosmetologi Vierailija

Ai haluat vielä lisää provosoida aihetta?

Nämä ketjun "häiriköt" ovat koulun oppilaita, joilla on vaikeuksia siellä käytöksensä vuoksi. Koulun yrittäjillä on mahdollisesti vireillä tutkintapyyntö tästä aiheesta. Joten kannattaa miettiä, mitä täällä kirjoittelee.
    Kannattaa päästää nämä kirjoittelut niinsanotusti toisesta korvasta ulos.

25. vieras Vierailija

arvostelu ja mielipiteiden jakaminen yleisellä tasolla on sallittua niin kauan kun nimillä ei puhuta!mutta muutama asia jota kannattaisi miettiä ennen kuin tulee tänne jakamaan mielipiteitään;

Jokaisesta yrityksestä löytyy niin hyvää kuin huonoakin sanottavaa, nämä täällä pintaan nousseet epäkohdat on sillä tasolla että täällä niistä puhumalla ei varmasti saa asioita eteenpäin että eiköhän ne kannattaisi hoitaa siellä koululla puhumalla "puutteista" suoraan henkilökunnalle, ei ole kovin uskottavaa tulla tänne keskusteluun narisemaan esimerkiksi opetuksen tasosta jos siihen ei uskalla ottaa kantaa koululla, henkilökunta kyllä kuuntelee jos on jotain valittamisen aihetta ja ainakin itse olen saanut aina asiani henkilökunnan kanssa hoidettua moitteettomasti ja saanut asiallisen vastauksen, vaikka täällä sanotaan että koulussa suositaan perseennuolijoita, ei tarvitse nyt ihan niinkään tehdä, riittää hyvä käytös ja työnsä kunnialla hoitaminen niin kyllä henkilökunta muistaa hyvästä työstä ja käytöksestä siellä lopputodistuksessa ja pitäähän sitä työpaikallakin vaalia työyhteisössä sopua ja yhteishenkeä!

Sanottakoon niin että narisijat eivät ole tarpeeksi kypsiä työelämään,tälläisessä työyhteisössä jossa työskentelee parhaillaan n.40 opiskelijaa, toimiminen vaatii muiden huomioon ottamista ja joustavuutta ja etenkin oma aloitteisuutta. Itse pitää huolehtia omasta työstään, ei opettaja kierrä tarkistamassa onko läksy tehty vaan olet itse vastuussa siitä opiskeletko vai et! koulu tarjoaa riittävän opetuksen ja materiaalin kyllä.Koulu kokonaisuutena antaa mielestani oikein hyvän pohjan työelämälle sillä se opettaa tärkeitä taitoja kuten muiden kanssa yhteistyössä toimininen ja oma aloitteiosuus.

Uudet yrittäjät tekee jatkuvasti erilaisia parannuksia kouluun.Sisustus on mennyt uusiksi pikkuhiljaa.

Te jotka mietitte kouluun hakemista käyttäkää omaa järkeänne, ja tutustukaa kouluun ja yrittäjiin paikanpäällä,uusi yrittäjä on erittäin pätevä ja ammattitaitoinen ja työnsä huolella tekevä persoona joka panostaa yritykseensä erittäin paljon joka tarjoaa oppilailleen lukuisia tilaisuuksia joissa voi hankkia ammattitaitoa myös koulun ulkopuolella (esim. messut) ei kannata takertua mustamaalaajien puheisiin joista suurin osa juontaa juurensa siitä kun ei sitä omaa suutansa saa auki paikanpäällä, tämä on aikuiskoulutus jossa oletetaan kypsyyden riittävän omatoimiseen toimintaan ;)Lisäksi koulu on ottanut suuren edistysaskeleen uuden yrittäjän aikana, sisustus on viihtyisämpi ja hoitolamainen sekä rauhallinen, remonttia on tehty ja tehdään edelleen, oppilaiden taukotila sisustettiin uusiksi vastikään, taukotilan siisteys on oppilaiden vastuulla,oppilaan ei täällä kannata narista epämukavuudesta jos ei osaa vielä korjata omia likaisia astioitaan pois pöydältä ei henkilökunta eikä äiti niitä tule korjaamaan!

Itse olen ainakin saanut aina työnvalvojan apua tarvittaessa, pitää vain ilmaista avuntarve selkeästi ja on tyhmää olettaa että hoidon opittuasi työnvalvoja istuisi vielä opiskelun loppuvaiheessa koko hoidon ajan vieressäsi vaan sinun on aika oppia tekemään asiakaslähtöisesti ja soveltaa oppimaasi, opettaja tulee kyllä neuvomaan jos vaikeuksia ilmenee:)

Tsemppiä koulun yrittäjille ja oppilaille ja koulun tuleville oppilaille oikein paljon tsemppia opintoihin!

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri