Hae Anna.fi-sivustolta

koteloitunut talipallo

Viestiketju osiossa 'Kauneus ja kosmetiikka' , käynnistäjänä poskessa, 13.06.2005.

1. poskessa Vierailija

Joskus vuosia, vuosia sitten minulle jäi toiseen poskeen näppy, joka ei koskaan kypsynyt. Se jäi talipalloksi, joka on koteloitunut nahan alle. Yritin aikoinaan päästä siitä eroon puristelemalla ja näppyaineita käyttämällä - turhaan. Kävin näyttämässä sitä, ja minulle sanottiin, että se pitäisi poistaa kuin luomi. Mutta en voi mennä sellaiseen poistoon, sillä ihoni tuottaa ylimääräistä arpikudosta.

Se on ikävän näköinen pampula. Kohollaan, ja punainen. Peitän sen joka aamu peitevoiteella, ja silti se näkyy.

Tietääkö kukaan onko nykypäivänäkään kosmetologeilla mitään keinoa saada sellainen ihon alla oleva talipampula pois?

2. pallukka Vierailija

Minulla oli samanlainen, tosin kirsikan kokoinen nivustaipeessa jokunen vuosi sitten. Leikattiin pienellä viillolla iho auki ja patti pois. Pari pientä ommelta ja se siinä. Ottaisin mieluummin pari arpea kuin pallukan, joka voi toistuvasti tulehtua jos sitä näpelöi.

3. ananas Vierailija

Kuvauksesi perusteella pattisi kuulostaa talikystalta. Yleensä ne poistaa lääkäri tekemällä ihoon pienen viillon, luomet taas leikataan tai poltetaan kokonaan pois. Kosmetologi poistaa hädin tuskin miliumit, eikä todennäköisesti suostuisi tekemään patillesi mitään. Kystia on kahta sorttia, toisen sisällä on nestettä ja toisen talia. Nestekysta voidaan imeä neulalla tyhjäksi ja tali saadaan ulos pienen viillon läpi.

Kannattaa käydä vielä toisella lääkärillä. Jos pattisi ei ole luomi, sitä ei tarvitse leikata kuin luomea.

4. Hällis Vierailija

Mulla oli sellainen leuassa seitsemän vuotta sitten, jonkun sentin halkaisijaltaan enintään. Yritin kauan aina puristella sitä, ilman tulosta. Kunnes eräänä päivänä puristellessani sitä siitä alkoikin tulla tavaraa... ja sitä puristelin sitten tyhjäksi useamman päivän desinfioiden jatkuvasti. Se oli täynnä tosi pahanhajuista valkoista suht kiinteää tavaraa. Sen jälkeen ongelma poistui, paitsi että ihoon jäi pienenpieni ""reikä"" siihen kohtaan josta se mömmö tuli ulos.

Tästä on nyt joku seitsemän vuotta aikaa.

5. alkup. Vierailija

Olisipa minullakin tuollainen tuuri. Minun pampulani on periaatteessa pieni, mutta näkyvä. Ei sillä läpimittaa ole tavallista pikkufinniä enempää, mutta kun se on korkea ja punainen. Jotta saan sen punaisen näkymättömäksi, peiteainetta on laitettava paljon, ja sekin alkaa sitten näkyä. En ihan usko, että se on kysta, koska siinä oli siis ensin tavallinen finni, josta tali ei vain tullut ulos, sellainen ihonalainen. Sinne se, pahus, jäi ihon alle. Siitä on seitsemisen vuotta aikaa.

6. silmäluomessa Vierailija

Mulla oli kaksi sellaista pientä talipattia. Toinen silmäkulmassa, toinen silmäluomessa. Vuoden päivät jaksoin niitä katsella, kunnes päätin että nyt saavat lähteä. Räpläsin ne auki nuppineulan kanssa (tosi varovasti, tehden monta reikää) ja puristelin aikani. Lopulta sain molemmat hoidettua pois. Ei ehkä suositeltava metodi, mutta tulosta syntyi :)

7. alkup. Vierailija

Hih, saatan kuvitella sinut ahertamassa nuppineulan kanssa, sillä olen itse poistanut samalla metodilla poskipäistäni niitä kauheita valkoisia näppylöitä. MItä lienevätkään - ne, jotka syöksyvät pakoon syvemmälle, jos niitä puristelee sormin. Vasta kun ne avaa nuppineulalla, niin ähäkutti, sitten talin saa puristettua pois.

Kyllä minäkin ähersin tuon talini kanssa aikoinaan jopa vähän isompaakin neulaa käyttäen, mutta turhaan. Siihen lienee kasvanut liikaa nahkaa päälle. Toisaalta - jos sinne työntää neulan päätä (kuten olen tehnyt) niin minne pahukseen se tali sieltä pakenee?

Tutkimattomat ovat talin tiet.

8. ellu Vierailija

Mun koiralla on samanlaisia palloja ihossa:) Niitä kuulemma tulee sekä ihmisille että eläimille vanhemmiten. Niitä kun puristaa tulee juuri sellaista finnin talia kiinteämpää valkoista mömmöä ja reikä jää tilalle. Toivottavasti sinun näppysi ei sentään ole samankokoinen, koirallani näpyt on jopa peukalon kynnen kokoisia... niitä odotellen onnea talinpoistoon! :)

9. kovia kokenyt :D Vierailija

ööö mulla synty tollanen pallo huulen ja normi ihon rajalle :D

10. kovia kokenut :D Vierailija

meen ainakin eka lääkäriin ja jos lääkäri ei tee mitään viiltelen sen ite rikki :S

11. Mulla oli kanssa tuollainen nenän vieressä. Inhottava punottava kohollaan oleva isohko pallura joka jäi finnistä. Peitin sitä, mutta aina se päivän mittaan alkoi pilkistää. Kunnes kerran kysyin kosmetologilta voiko sille tehdä mitään. Sanoi, että voi olla hankalaa mutta kehotti kokeilemaan ella bachen sinkkivoidetta. Pidin sitä aina kotona ollessa paksuna mönttinä näpyn päällä, ja viikossa - parissa se katosi! Voi sitä onnea.

Toinen samanlainen minulla oli myös, ei onneksi kasvoissa vaan kainalossa piilossa. Se lähti kun puhkaisin neulalla. Kasvoihin en uskaltanut neulaa käyttää, mutta näin jälkeenpäin parempi olisi ollut sekin kun kurja punainen pahkura. Täynnä keltaista mätää, yak. Palluroiden syydä oli lie vilkas hormonitoimita. Kierukan myötä paukamat ovat pysyneet poissa, ja myös pienemmät finnit.

12. Foxxy Vierailija

Mulla on myös ollut vähän samankaltainen pallura! Se oli tosin pieni, sellanen keskikokoisen finnin kokoinen, mutta kova ja kohollaan ja ärsyttävän näkyvä. Vuoden se ehti olla, ja sitten päätin että nyt tuo lähtee. Istuin rauhassa alan peilin eteen. Tein kolme reikää desinfioidulla nuppineulalla ja "yhdistin" reiät neulalla...verta tuli jonkun verran, mutta sitten sain keihästettyä sen kovan talipallon siihen neulan päähän, ja otin sen pois. Talipallo oli osittain musta, osittain keltainen, ja tosiaan ihan kova. Hyi hitto! :) Iho parani täysin ja reikä hävisi. Desinfioin siis kohdan aamuin illoin pari päivää.

En kyllä lähtisi näin sorkkimaan, jos sinulla on tosi iso pallura.

Verta ja ihraa...Tosi sensuellia hih :)

13. zzaz Vierailija

Minulla oli myös sellainen, toisessa leukapielessä. Oli kyllä aika fiinin näköinen. :D kävin sitten näyttämässä sitä kosmetologille ja se puristettiin ulos kun ei ollut kovin iso. Hyvin parani. :)

14. auttaisikohan? Vierailija

Oletko kokeillut laittaa siihen hydrokortisonivoidetta yön ajaksi? Mulla ainakin se auttoi "sulattamaan" möhkyrän pois. Ei kannata kamalasti ronkkia ja puristella sitä ettei jää arpea.

15. ruus Vierailija

Kosmetologi voisi tehdä ultraäänellä ihonpuhdistuksen. Ultraääntä käytetään fysioterapiassakin nopeuttamaan vammojen paranemista. Voisi kenties auttaa. Ja tuota hydrokortisonivoidetta kannattaa myös kokeilla. Kortisonilla on ihoa ohentava ja tulehdusta lievittävä vaikutus.

16. Keinoja? Vierailija

Nuo ylläolevat kirjoitukset on ajalta 2005-2007. Olisiko kellään uudempia vinkkejä? Mitä on EllaBachen sinkkivoide ja mistä sitä saa? Miten se eroaa tavallisista (apteekin) sinkkivoiteista?

Itselläni kasvoissa pari tällaista pientä kovettunutta näppyä. Kosmetologi sanoi, ettei saa niitä pois.

En halua itse näppyjä kaivella. Kortsonivoide ei auta.

17. Keinoja? Vierailija

P.S. Kosmetologi siis sanoi, että nämä pallukat ovat mitä luultavimmin tyhjiä.

18. ketjun aloittanut Vierailija

Olipa hassua nähdä oma talipallo-ongelmaketju uudelleen! Ja se pahuksen talipallo on yhä poskessani. Mihinkä se siitä katoaisi, onhan se ollut siinä niin kauan kuin muistan.

Tuolla joku kertoi hauskasti keihästäneensä usean reiän avulla omaa pallukkaansa. Minä olen vuosien varrella tehnyt metkut jos mitkä - tuloksetta. Mistä tuota sinkkivoidetta saa? Minäkin haluaisin kokeilla sitä.

19. - Vierailija

Sinkkivoidetta saa apteekista.

20. nyyhky Vierailija

Minä sain aikoinani jättipallon poskesta puhkaistua, jäljelle jäi iso ja ruma arpi.:( En suosittele siis.

21. Ella bachella Vierailija

ei käsittääkseni ole sinkkivoidetta, muta creme intex2 on oide, jolla olen kuivatellut finnejä ja vaalennelut arpia vuosikausia sitten. Sarjaa myyvät kosmetologit.

22. frizz Vierailija

ella bache-voiteen epäilen olevan creme index no.2, ei sinkkivoide vaan kampelaöljyvoide.
    toi on ihan ok tuote vaikka muuten nuo ella bachet on mielestäni aika karseita.

http://www.ellabache.com/

23. frizz Vierailija

http://www.rohdos-ala.fi/ra2002_000001.htm

24. Elli Epäsensuelli Vierailija

Sillä hyvin terävällä neulalla. Minä olen kaivellut naamastani neulalla jos jotakin mm. poskista ja silmäluomesta.
    Joskus ihan nuorena minulle tuli toisen sieraimen alle ilmeisesti varsiluomi tjs. Poltin kynttilän liekissä kynsileikkuria ja leikkasin ko. systeemin irti ja desinfioin Illodinilla.
    Kaulalta ole hirttänyt varsiluomia langalla ja jos ei ihan ole irronnut niin olen vähän raapinut.
    Myös minulla on keloidi-taipumus.

25. Pistelijä myös Vierailija

Minä pistin kerran neulalla noin sentin syvyyteen kasvoissa leuan ja korvan välisellä alueella, ja sieltä tuli talit pihalle narumaisena mömmönä, kellastuneena ja haisi inhottavan tunkkaiselle.
    Jälkiä ei onneksi jäänyt. Desinfioin sitä kohtaa monta päivää pumpulipuikolla ja Cliniquen 2 ja 3 vahvuuksien kasvovesillä jotka tappaa kasvoista muutenkin kaikki mustapäät kertaheitolla.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri