kotiäidit hei

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiinuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiinuli

Vieras
eikö teitä koskaan ota päähän tämä,miten miehen ja naisen roolit on jaettu perheessä?
äiti hoitaa lapsia kotona ja mies käy töissä ja harrastuksissa.äiti tiskaa,siivoo,tekee ruan ja hoitaa lapset.kun mies sitten illalla kotiutuu työstä ja harrastuksien parista niin viettää ehkä tunnin pari lasten kanssa ja sitten laitetaankin lapset nukkumaan.viikonloppusin mies vaan sanoo että nyt on menoa,meen kattoo peliä,pikkujouluja,omia pelejä....ja äiti edelleen hoitaa kotihommat ja lapset kiltisti.sit jos äiti joskus on lähdössä ulos kavereitten kanssa niin saa kyllä kertoa minne on menossa ja anella että hoitaako se mies niitä omia lapsiaan ja kysäseehän se mies vielä että monelta tuut takasi,tarvii siis siihenkin ajan.Ehkä tämä on omakin vika kun en harrastuksia ole löytänyt/jaksanut hommata.ja olenhan näin onnellinen,tätähän minä halusin...mutta kyllä joskus pistää ketuttamaan!!!

onko muilla tämmösiä ajatuksia vai onko minulla vaan joku ketutus kausi menossa?

Se on ihan oma valinta jos haluaa elämänsä elää noin. Meidän perheessä ei ole tuollaisia rooleja, mies osallistuu kotitöihin ja lastenhoitoon.. Minulla oli itsestäänselvyys jo kun alettiin seurustelemaan että en ala miestä passaamaan, ja saman linjan olen pitänyt lasten tultua.. En ole mikään piika. Ja onnellisia ollaan kumpikin näin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Terhi:
Se on ihan oma valinta jos haluaa elämänsä elää noin. Meidän perheessä ei ole tuollaisia rooleja, mies osallistuu kotitöihin ja lastenhoitoon.. Minulla oli itsestäänselvyys jo kun alettiin seurustelemaan että en ala miestä passaamaan, ja saman linjan olen pitänyt lasten tultua.. En ole mikään piika. Ja onnellisia ollaan kumpikin näin :)

oletko siis kotiäiti?ja miehesi osallistuu silti kotihommiin?voisitko kertoa mitä miehesi tekee ja miten saat sen tekemään sen?jos vaikka itekki ottas vähä mallia

Meidän perhe toimii tiiminä.
Ollaan paljon yhdessä.
Raha ei ole ykkönen meidän perheessä.
Kehutaan ja kiitellään puolin ja toisin.
Mies siivoaa,minä siivoan,mies isommat siivoukset,kopistele petivaatteet yms.
Minusta perheelllisten naisten ja miesten ei tarvii hilluu enään kuppiloissa.
PERHEEN PITÄISI OLLA UNO!

Valitettavasti meilläkin se on noin. Itse olen yrittänyt muuttaa asioita mutta mies haluaa elää näin. Paljon kyllä puhuu toisenlaisesta mutta käytäntö on ihan toinen. Jotenkin pitää vain jaksaa...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jos mies olisi koti-isänä, se olis aivan varmasti ovella odottamassa äidin tuloa ja dumppais hälle lapset loppupäiväksi välittömästi!

joo ja tuskin kysys naiselta -onks sul tänään mitään menoa,jos millään voisit hoitaa lapsia ku mun pitäs käydä asioilla????!!!

Olen kotiäiti, hoidan lapsia päivät ja teen kotihommia silloin mitä jaksan, kun mies tulee töistä kotiin niin hoidamme lapset yhdessä ja mies tekee myös kotitöitä. Meillä on aina ollut se jako, että mies imuroi, minä taas pesen aina vessan.. Minä teen ruokaa, mies laittaa pyykkejä. Jne. Ei meidän koti ole mikään hotelli missä voi nukkua yöt ja kaikki palvelut tulee nenän eteen :) Mies onneksi sen tajuaa :) Mies myös on lasten kanssa paljon, niin tajuaa sen ettei se aina niin helppoa ole.

Meillä se on aina mennyt näin, kuten sanoin se oli lähtökohtana jo.. Niin en osaa antaa vinkkejä miten alkaa muuttamaan miestä. Miehellä (ja minulla) on se ajatus että on tärkeintä että kaikki on onnellisia. Ja silloin me ei olla onnellisia jos minä olen väsynyt ja uupunut ja itken ja kiukuttelen vain :)

Alkuperäinen kirjoittaja tiinuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Pinnea:
Alkuperäinen kirjoittaja Magister:
Huh! Onneks meillä ei noin.

Peesi.

siis voitteko vaan jättää lapset miehelle ilman erillistä kysymistä jos meette jonnekkin?ja kysyykö mihenne teiltä et voisitko sinä vahtia lapsia jos meen kattoo peliä?

No en mää lähe kotoa ilmottamatta, mutta kysäsen, että passaako, että käyn lenkillä, kaupungilla, kaverilla... missä milloinki. Mies toimii samoin. Kysyy multa mun suunnitelmista. Yhessä mietitään menemiset. Aina. Ei tulis kysymykseenkään, että mentäs millon huvittaa...

Ei meillä mene noin. Mä olen kotona ja mies käy töissä, mutta aikaa vietetään paljon yhdessä perheenä. Harvemmin sillä mitään omia menoja on ja mielellään on muksun kanssa jos mä haluan johonkin mennä.

Ja kyllä, vaikka mä olen kotona ja mies töissä, niin kyllä se osallistuu kotihommiin ihan yhtälailla. Eikä tarvitse pyytää vaan ihan omasta aloitteesta puuhailee. Onnellinen olen että tuollaisen miehen sain :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
siis voitteko vaan jättää lapset miehelle ilman erillistä kysymistä jos meette jonnekkin?ja kysyykö mihenne teiltä et voisitko sinä vahtia lapsia jos meen kattoo peliä?

No en mää lähe kotoa ilmottamatta, mutta kysäsen, että passaako, että käyn lenkillä, kaupungilla, kaverilla... missä milloinki. Mies toimii samoin. Kysyy multa mun suunnitelmista. Yhessä mietitään menemiset. Aina. Ei tulis kysymykseenkään, että mentäs millon huvittaa...

Näin. Yhdessä sovitaan ja tietysti kysytään että onko ok.. Yleensä on, kummallakin on ne tietyt omat jutut..

Alkuperäinen kirjoittaja Pinnea:
Alkuperäinen kirjoittaja Magister:
Huh! Onneks meillä ei noin.

Peesi.

Tähän väliin voisin ängetä oman vastaukseni, eli meillä molemmat ovat kykeneviä hoitamaan lapsia. tapna on tietty aina omia menoja sopiessa ensin kysyä toiselta pystyykö tämä hoitamaan lapsia sen aikaa ja pääsääntöisesti pystytään jos ei mitään ihmeitä ole tekeillä. Joskuspa jopa kysytään toisiltamma (kun siis huomataan että toinen olisi vapaan tarpeessa) että haluatko lähteä jonnekin rentoutumaan jos minä olen lasten kanssa sen aikaa. Mutta tuota nyt ei niin usein tule vastaan.

Joskus tulee eteen vähän pattitilanteita joihin joutuu vastaamaan hetimiten, kuten joku töihin tuleminen tai erityisen houkutteleva ainutlaatunen tilaisuus jolloin ennen lastenhoidon varmistamista tulee lupauduttua muualle. Mutta tämä pätee molempia. Jos nyt oikein mietin niin ehkä mies on vähän "huolettomampi" lupautumaan menoilleen mitä minä, mutta ei mitään räikeää.

Ai niin, mutta minä en kylläkään ole kotiäiti, vaan mies on se koti-isä.... :whistle:

|O Tuttua... mun ei tosin tartte anella omiin menoihin- mut kun niille ei tahdo löytyä aikaa!

Kotitöihin pitää aina erikseen pyytää- kai se olettaa että kaikki vaan joinkin toimii itsekseen. Nauroi mulle kun pyysin käymään molempien lasten kanssa kaupassa :laugh: ja kertoi että kyllähän minä siihen pystyn- hän ei!

Sitte ku oikein ketutus kertyy, niin huudan kaiken ulos. Tuloksena kaikki sujuu hyvin ainakín viikon...

Meillä omat menot on vain ilmoitusluontoisia asioita toiselle, eli ei edes kysymyksiä, vaan ilmoitus: "menen lenkille" tms. Kummallakin on omat harrastuksensa, ja toinen on lasten kanssa sillä aikaa. Meidän mielestä perhe on yhteinen "perheyritys", jossa molemmilla on tasa-arvoiset velvollisuudet ja oikeudet. Siinä tosin on eroa, että mä en puutu autoasioihin, eikä isäntä pyykinpesuun, muutoin tehdään ihan samoja hommia. Tänään mä olen siivoillut ja isäntä on huolehtinut kokkauksesta.

Lisään vielä, että meidän lapset ovat jo sen verran isoja, että pärjäävät jonkin aikaa jo itsekseenkin, 12v, 9v ja 6v9kk :)

Heh heh. Meillä se menee niin, että mä käyn töissä ja sen lisäksi siivoan, teen ruoat, pyykkään ja hoidan tämän elukkakatraan. Meillä ei lapsia ole, eikä näillä näkymin tule; näissä on puuhaa ihan riittämiin.

Mutta mä ajattelen ton asian silleesti, että kun isännällä on ne suuremmat tulot niin mä kompensoin tota tulovajetta tekemällä enemmän. Näin meillä homma pelittää ja ihan jees on mennyt tähän saakka.

Meillä menee aikalailla noin kuin ap kuvasi, mutta vain siitä syystä, ettei minulla yksinkertaisesti ole mitään menoja. Mies usein sanoo, että lähde johonkin, mutta mihinkä mä nyt menisin? Viihdyn kotona. Kuun lopussa olisi pikkujoulut molemmilla samana iltana. Mies sanoi jättävänsä menemättä omiinsa, jos minä vain suostun lähtemään omiini. No, minä siis menen ja mies jää tyytyväisenä lasten kanssa kotiin. Kaikki ovat tyytyväisiä =)

Yhteistyössä