Kotiäidit,kuinka paljon poikkeatte rutiineista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitivaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitivaan

Vieras
Meillä pienet lapset ja aika lailla saman kaavan mukaan mennään aamusta iltaan,päivästä toiseen.. Mitä nyt leikkikentällä käydään kerran pari viikossa ja perhekerhoissa tai kavereiden tykönä syksyisin. Mietin kyllästyykö noi lapset ihan täysin vaikka sanotaan et rutiinit on niitä tärkeitä?
Mulla menee päivät aikalailla noiden perusasioiden pyörittämiseen enkä kertakaikkiaan jaksa noiden kanssa liiemmin leikkiä. Joskus oon jaksanut mutta en enää, tuossapahan menevät keskenään. Kirjoja luetaan aika paljon yhdessä ja joskus lauletaan ja soitellaan pianoa. Leikkejä saatan kommentoida sivummalta jos sitä tarvitaan. Oonko aivan tositosi huono äiti???

Et ehkä huono, mutta laiska ainakin. Jos sinulla oikeasti menee koko päivä perusasioiden pyörittämiseen niin otan osaa. Mitenköhän työäideillä kun pitää hoitua niistä perusasioista muutamassa tunnissa.

Lapsia ei tarvitse erikseen alkaa viihdyttää. Terve lapsi oppii kyllä itsekin leikkimään oman terveen mielikuvituksen varassa.
lelut pitää olla niin yksinkertaisia ja sovellettavia, jotta lapsi kykenee yksin leikkimään, ilman vanhemman ohjausta.
Jos lapsen totuttaa koko ajan siihen, että vanhempi on "opetttamassa" jää oma mielikuvitus kehittymättä ja aina tarvitsee aikuisen aloittamaan jotain...

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Et ehkä huono, mutta laiska ainakin. Jos sinulla oikeasti menee koko päivä perusasioiden pyörittämiseen niin otan osaa. Mitenköhän työäideillä kun pitää hoitua niistä perusasioista muutamassa tunnissa.

Työäideillä ei ole kukaan sotkemassa kotia päivällä.

työäideillä onkin päivähoitopaikka joka pyörittää ne perusrutiinit, ite vaan laitetaan lapset illalla sänkyyn ja viedään aamulla tarhaan...

Ja aloittajalle: Kirjoja jos luette ja laulatta / soitteletta niin onhan tuossa lapsille arvokasta yhdessäoloa jo tuossakin paljon. Eipä se pieni lapsi sen kummempaa kaipaa. Ole ylpeä itsestäsi!

Alkuperäinen kirjoittaja m:

Kun on kolme alle kolmivuotiasta ja vauva viel aika vaativainen niin kyllä mulla melko paljon aikaa menee niiden huoltoon. :) Lisäksi haluan pitää kodin siistinä, pestä pyykit ja laittaa oikeet ruuat. Mut niinku kirjotin niin ehditään ulkoilla monta kertaa päivässä ja lukea niitä kirjoja ym. Varsinaista omaa aikaa ei oikeestaan oo, paitsi tämmösiä hetkellisiä livahduksia koneelle jos on rauha maassa. Laiskaksi en kyllä oloani tunne! Töissä saa sentään pitää viralliset kahvi-ja ruokatauot.. :)

Alkuperäinen kirjoittaja m2:
työäideillä onkin päivähoitopaikka joka pyörittää ne perusrutiinit, ite vaan laitetaan lapset illalla sänkyyn ja viedään aamulla tarhaan...

Ja aloittajalle: Kirjoja jos luette ja laulatta / soitteletta niin onhan tuossa lapsille arvokasta yhdessäoloa jo tuossakin paljon. Eipä se pieni lapsi sen kummempaa kaipaa. Ole ylpeä itsestäsi!

Kiitos ihanasta kommentista! Mulla itsellä vaan vaivaa kun ennen "leikin" lasten kanssa paljon enemmän, ehkä johtuu siitä että kun esikoinen oli ainoa joka osasi leikkiä niin se tarvitsi kaverin. Nyt nuo kaksi vanhinta menevät aika lailla omia menojaan tuossa, ja keksivät itse leikkejä.

Kun lapset olivat 2v ja vastasyntynyt mun oli pakko pitää kiinni rutiineista, että sain arjen luistamaan. Yksi kerta viikossa perhekerhossa riitti, kun oli esikoisen unien kanssa sopivaan aikaan ja sen päivän kotityöt jäivät sitten seuraavalle päivälle. Sitten kun lapsia oli kolme 4, 2 ja vastasyntyt esikoinen pääsi kerhoon ja muut oltiin tiukasti kotona. En ole koskaan kaivannut toisten äiten kanssa seurustelua, joten en katsonut tarpeelliseksi sotkea päivän rutiineja oman seuran takia.

Yhteistyössä