KOTIÄIDIT! Tekeekö teillä mies kotitöitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äippä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äippä"

Vieras
Itse mietin, että jos toinen lapsi tulee, niin jään kolmeksi vuodeksi kotiin esikoisen ja uutukaisen kanssa. Tietysti jotain pientä keikkahommaa olisin valmis tekemään ihan vain rahan takia. Miten teillä jaetaan kotityöt jos äiti on kotona periaatteessa kokoajan? Itse ajattelisin, että tuossa tilanteessa kotityöt ja lastenhoito kuuluisi kotona olevalle, ja jo miehellekin puhuin, että minä hoitaisin sitten kotityöt jos kotona olisin. En tietenkään hänen tiskejään koneeseen laittaisi tai hänen jättämiään roskia roskikseen kanna, mutta perussiivous olisi minun tehtäväni. Tällä hetkellä molemmat käyvät töissä ja kotityöt jaettu siksi kutakuinkin tasan.

Olen kotiäitinä kahden lapsen kanssa ja meillä mies tekee usein ruoan ja lähes päivittäin hoitaa tiskit. Yhdessä siis hoidetaan kotia. En mä mikään kodinhoitaja ole ;).

Tekee. Toki kotona oleva tekee enemmän. Viikonloppuisin puoliksi ja siivoukset hoidetaan myös viikonloppuna yhdessä. Aika menee lapsen kanssa leikkiessä, ei kotitöitä tehdessä, eli ne tehdään puoliksi illalla kun lapsi nukkuu.

meillä teen yksin kotityöt ku ukko töissä! kyllä se mun mielestä on kotona olevan hommaa pitää koti siistinä muttei sekään oikein ole et se on itsestäänselvyys, kyllä sen miehen pitää siltikin osallistua jotenkin, edes omat jälkensä siivoomalla.

Ei meidän ole tarvinnut mitään sopia, se tekee joka ehtii ja jaksaa. Eli tilanteen mukaan mennään, tottakai mulle kotona olevana lankeaa isoin osa kotitöistä mutta mies kyllä tekee myöskin hommia kotiin tultuaan.

Tekee. Mun työni on hoitaa meidän lapsiamme, EI siivota kotia.

Se koti siivotaan sitten yhdessä. Toki mä siivoilen lastenhoidon lomassa jos siltä tuntuu, mutta se ei ole mikään oletusarvo, tai pakko.

Minä hoidan pääasiassa kotityöt. Mies auttaa kyllä mielellään tarvittaessa. Laittaa usein myös ruokaa ja siivoaa keittiössä esim tiskaa (ne vähät käsitiskit), kun se ei kuulu mun lempijuttuihin.

Meillä näin; minä teen kaiken minkä ehdin ja pystyn päivällä lasten kanssa. Eli tavallaan miehen työpäivän verran. Sitten kun mies tulee töistä niin loppupäivän työt jakaantuu puoliksi! Eli toinen huolehtii pöydän korjaamisen kun toinen lämmittää vaikkapa taloa sillä aikaa jne. Yhdessä sovitaan viikkosiivoukset vaikkapa niin että toinen menee ulos lasten kanssa kun toinen imuroi. Saa valita kumpi tekee kummankin jutun jne. Toimii hyvin.

Tekee. Meillä menee niin että.

- Kun olen ollut kotiäitinä teen suurimman osan kotitöistä. Periaatteena että kotityöt ei ole viemässä koko perheen yhteistä aikaa sitten iltaisin, viikonloppuisin. Mutta ei ole miehelle ongelma kotitöiden tekeminen ja isompia siivouksia tehdään yhdessäkin. Tai jos on ollut jotain extraa päivässä, miksi en ole kotitöitä tehnyt, mies tarttuu niihin töistä tullessaan.

- Kun molemmat ovat työelämässä. Molemmat hoitavat suht fifty-fifty kotityöt. Se tekee kuka kerkee ja on paikalla. Isompia siivouksia myös yhdessä.

Tekee. Mä teen sen minkä saan päivän aikana sujuvasti tehtyä, ja jos illaksi jää jotain, mies usein auttaa ihan pyytämättä. Toisaalta joskus saatan laiskotella lapsen päiväuniaikaan ja kahvitella ja lukea kirjaa rauhassa, ja ilmoitan miehelle illalla, että mä siivoan itse illan kun lepäilin päivällä. Asutaan miehen maatilalla, ja teen jonkin verran maataloustöitä miehen avuksi. Jos koko päivä menee navetalla, kotityöt jaetaan illalla. Joskus mä annan miehelle vapaata ja otan lapsen mukaan töille miehen lepäillessä kotona ja illalla teen päälle kaikki kotityöt, ja toisaalta joskus mies tulee päivällä kesken töiden sisään ja siivoaa koko kämpän kun mä olen päiväunilla lapsen kanssa... Isoin vastuu kotitöistä on mulla, mutta autetaan toisiamme ja molemmat saa vähän vaihtelua kun vaihdellaan töitä :)

No siis tottahan minä tässä kotona ollessani teen kaiken sellaisen juoksevan,täytän tiskaria,pesen pyykkiä,imuroin kun on likaista ja laitan ruokaa.Mutta kyllä me tehdään isommat siivoukset yhdessä yms ja kun mies tulee töistä kotiin niin tottakai sitten tehdään yhdessä jos on jotain mitä pitää siinä vaiheessa tehdä.Aika vähänhän oikeasti sellaista ihan jokapäiväistä on,eihän tiskikonetta tai pesukonetta tarvitse vahtia kun se tekee hommiaan,tarkoitan nyt sitä että en minä oikeasti saa päivittäisiin kotitöihin uppoamaan kovin paljoa aikaa.

Minä olen kotona 4 lapsen kanssa ja mies käy töissä. Periaatteessa koti on minun vastuullani ja mies auttelee kun on kotona. Viikonloppuisin mies esim. imuroi ja muuta isompaa. Minulle riittää sekin hyvin, että mies kaitsee lapsia että minä pääsen rauhassa tekemään kotitöitä.

Meillä tehdään vähän tilanteen mukaan. Jos miehellä on ollut pitkä päivä, en odota että hän enää kotona rehkisi. Jos minä olen erityisen väsynyt, mies saattaa tarjoutua tekemään hommiani puolestani. Tai sitten itse kerron että olen väsynyt ja pyydän suoraan, että tekisitkö sinä tänään tämän. Suora pyyntö selkeästä tehtävästä toimii miehiin aika hyvin:)

Kannattaa sopia työnjaosta suunnilleen ja jos jossain vaiheessa jako tuntuu huonolta, keskustella uudestaan. Ja yksittäisissä tilanteissa voi aina sanoa suoraan ja reippaasti, että voitko auttaa, voitko tehdä tänään tämän?

tekee jonkinverran, mutta toivoisin, että tekisi vielä vähän enemmän. Olen siis hoitovapaalla (lapsi 2v) ja mies päivätyössä. Siivous ja ruoanlaitto pääosin mun vastuulla.. kuten myös pyykit. Mies saattaa jeesata siivouksessa vähän, vie roskia ja mm. paperit ja pahvit keräykseen. Kauppareissut tehdään yleensä koko perheen voimin. Sinänsä teen mielelläni paljon kotitöitä, koska mulla on aikaa niihin ja mies kyllä ansaitsee vapaa-aikansa. Välillä kuitenkin toivoo toisen osallistuvan edes vähäsen, jotta ei tuntuisi siltä, että joutuu tekemään "aivan kaiken". Esim. jos mies joskus laittaa ruokaa niin se ilahduttaa kovasti :)
Tärkein juttu on kuitenkin se, että mies kotona ollessaan hoitaa lasta, leikkii ja touhuaa tämän kanssa. Silloin teen mielelläni niitä tekemättä jääneitä kotihommia, kun tiedän lapsen nauttivan isänsä kanssa kahdenkeskisestä ajasta.

Yhteistyössä