Kotiäidit/työssä käyvät äidit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti minäkin"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti minäkin"

Vieras
Yleensä en ota kantaa näihin "hyvä äiti" ketjuihin, mutta nyt päätin tehdä poikkeuksen. Itsellä on ystävinä sekä kotiäitejä että työssä käyviä äitejä. Jotkut näistä kotiäideistä "valittavat" kuinka heitä ei arvosteta,mutta samalla hirveesti kauhistellaan miten jotkut voivat mennä töihin äitiysloman jälkeen. Eli minun mielestä tämä menee kyllä toisinpäin. Kotiäidit eivät YLEENSÄ arvosta työssä kävijöitä äiteinä. Enkä nyt väitä että kaikki kotiäidit ajattelee näin, mutta sen kuvan olen täältä palstallakin saanut. Eli kysymykseni onkin: Onko työssäkäyvä äiti huonompi kuin kotiäiti?? Entäs jos äiti haluaa töiden lisäksi käydä vaikka 2-3kertaa harrastuksissa, tai lapsi on vielä jopa joskus yökylässäkin?????? Minun mielestä ei, vaan pikemminkin normaalia perhe elämää. Itse ainakin jaksan töiden jälkeen jopa enemmän touhuta lapseni kanssa. Eikä minua saisi ikinä jäämään 3v kotiin, vaikka lapsiani rakastankin yli kaiken. Mutta silti nostan kotiäideillä hattua, kunhan hekin muistaa kunnioittaa meitä toisenlaisia äitejä =)

Jos nasilla olisi parempi itsetunto niin naisena kuin äitinäkin, ei hyvä-äiti vs. paha-äiti keskustelua tarvitsisi käydä. Jokainen olkoon äiti omalla tavallaan, miksi se ei riitä muille (äideille)?

[QUOTE="Jenis";22531273]Minusta on epänormaalia kuvitella että jotain tällaisia yleistyksiä vois ylipäänsä vetää...[/QUOTE]

Siis minähän mainitsin jo tuossa aloituksessa ettei kaikki kotiäidit näin ajattele! Lueppas huolellisemmin ;)

Mä olin kahden ekan kanssa pari vuotta kotiäiti, sitten kävin pari vuotta töissä -> työäiti ja nyt taas kotiäitinä. En kyllä itsestä osaa sanoa, että olisin välillä ollut huonompi ja nyt taas parempi...... Niin huonot kun hyvätkin hetket ovat tähtittäneet sekä kotiäitin että työäitin ajanjaksoja.
Äiti on äiti, miksi niitä piätisi johonkin paremuusjärjestykseen edes laittaa?

tavallisia äitejä - naisia - ei hirveemmin kiinnosta irl miten joku toinen nää asiat tekee.

tää palsta nyt on yks paskatunkio jossa kärjitetään ja haukutaan ja suolletaan ulos kaikki kakka mitä vaan sattuu mielensopukoista löytymään.ei näistä jutuista voi vetää mitään johtopäätöksiä tosielämään.

Mä olen osa-aikatyötä tekevä äiti ;) 4v kotiäitiyden jälkeen aloitin vähän aikaa sitten työt 30h/vko, kolmivuorotyö, lapset hoidossa 1-3pv/vko. Mulle ihanteellinen ratkaisu, en suostuis enää vapaaehtoisesti jäämään pelkästään kotiin!
Itsellä muutamia kotiäitikavereita ja kyllä joskus ärsyttää kuunnella valitusta...kun on itse paikkansa valinnut

[QUOTE="äiti minäkin";22531172]Onko työssäkäyvä äiti huonompi kuin kotiäiti?? /QUOTE]

Olen kotiäiti ja arvostan itseäni. Puolisoni ja lapseni arvostavat minua. Omien lasten hoitohan on tärkeintä työtä mailmassa!

Jos äiti on kokopäivätyössä (=40h/viikko), joku muu hoitaa hänen lapsensa sillä aikaa. Jos perheen isä on hoitaja, hyvä niin. Lapsi saa olla omassa kodissa ja pitää tutun päivärytminsä. Muutoin lapsi on suurimman osan valveillaoloajastaan päivähoitopaikassa tai isovanhemmilla hoidossa. Epäilen, että silloin äidillä ei ole tarpeeksi aikaa lapsilleen. Kuinka moni työssäkäyvä äiti on burnout, uupunut ja kokee riittämättömyyttä?

Suomessa arvostetaan kotiäitejä juhlapuheissa ja toukokuussa äitienpäivänä. Miksi kotihoidontuki on paljon pienempi kuin työttömän päiväraha tai takuueläke? Kotiäiti tekee taatusti enemmän töitä kuin työtön tai eläkeläinen! Miksi Suomessa on lakisääteinen subjektiinen päivähoito-oikeus? Miksi lapsella ei ole subjektiivista oikeutta kotihoitoon? Miksi kotihoidontuki loppuu, kun nuorin lapsi täyttää 3 vuotta? Kotihoitoa tulisi tukea lapsen kouluikään asti.

Yökyläilyistä ei ole kokemusta. Meillä viihdytään kotona eikä yöhoitoihin ole tarvetta.

[QUOTE="Kotiäiti";22531619][QUOTE="äiti minäkin";22531172]Onko työssäkäyvä äiti huonompi kuin kotiäiti?? /QUOTE]

Suomessa arvostetaan kotiäitejä juhlapuheissa ja toukokuussa äitienpäivänä. Miksi kotihoidontuki on paljon pienempi kuin työttömän päiväraha tai takuueläke? Kotiäiti tekee taatusti enemmän töitä kuin työtön tai eläkeläinen! [/QUOTE]

Älä kitise, itse olet vapaaehtoisesti lapsesi tehnyt.
Enhän minäkään hankkimalla hanki itselleni vaikka hevosta ja sitten kehu itseäni maasta taivaaseen kun hoidan sen jokapäivä ihan itse.

Yhteistyössä