kotiäidit!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tylsistynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tylsistynyt

Vieras
Miten saatte päivänne kulumaan, käykö aika koskaan pitkäksi? Mulla lapset 9v, 6v(menee syksyllä eskariin) ja vauva 6kk. Tietty kotona tulee tehtyä kotitöitä, ulkoiltua ja pakolliset kaupassa käynnit. Tuttuja mulla ei kauheasti ole joten kylästely vähäistä. Asutaan sen verran kaukana kaupungista ettei kävellen pääse mutta auto on kyllä käytössä. Meinaa päivät käydä aika pitkiksi...Olen suunnitellut olevani kuiten kotona vielä pari vuotta ennen töihin paluuta koska vuorotyöläisenä lasten hoidon järjestelyt on hankalia, mutta miten saada pää kestämään. ..Ihailen teitä pitkään kotona jaksavia... Odotin itsekin niin hartaasti äitiysloman alkua ja nyt tuntuu että seinät kaatuu päälle... :/

Mä oon vähän samanlainen, että toivoisin jaksavani olla kauan kotona lasten kanssa, mutta toisaalta taas pää välillä leviää kotona ja kaipaan työelämään/opiskelemaan. Me kyllä paljon kyläillään, käydään kaupoilla ja perhekahvilassa, mut silti... Eli tiedän tunteen. :)

Aika käy piiiiiiiitkäksi.. Olen täällä päivät kahdestaan 5kk "vanhan" lapsen kanssa.. ei ole kamalasti seuraa tuosta, vaikka mukava pikkukaveri muuten onkin..:D Päivisin käydään ulkona ja kaupassa. Toki myös siivoamista ja kokkailua täällä harjoitetaan...

Olen yrittäny itselleni jotain tekemistä järjestellä: käydään kerran viikossa vauvapiirissa kattelen muita äitejä ja lapsia.. ja kerran kuussa mennään vauvan kanssa leffaan.. siinä ne mun aktiviteetit sit käytännössä onki..:D no, ehkä sit ku lapsi kasvaa pääsen vähän ulos yksinäänki..:D

Mä olen nyt töissä, mutta kotiäitinä ollessa keksin vaikka kuinka paljon tekemistä. Aina oli jotain siivoamista, ruoanlaittoa, pyykkäämistä, vaatteiden korjaamista, kaappien siivoamista, kaupassa juoksemista, pihatöitä. Siis lapsen hoidon lisäksi. Ei koskaan ehtinyt päivän aikana tehdä kaikkea mitä oli kuvitellut. Mutta siis tylsäähän se välillä oli. Eikä aina jaksanut touhuta niin kovasti. Mutta tekemistä tosiaankin mulla ainakin kotona riitti. Meilläkään ei kyläilypaikkoja ollut/ole mutta perhekerhoissa ja muissa käytiin myös välillä ja ne piristi aina päivää.

Voi hurja, mulla ei oo koskaan tekeminen loppunut, vaan aina on pitänyt vielä yöunista nipistää että saisin edes jotenkuten päivän hommat tehtyä! Ihmiset on niin erilaisia, toiset istuu vauvan kanssa sohvalla odottaen seuraa ja virikettä, toiset rientää puuhasta ja paikasta toiseen välillä jopa kilpaa kellon kanssa :)

En ole kotiäiti nyt, mutta kiirettä piti tarjoilla ruoat, ja siivota jäljet 5 kertaa päivässä. Ja tehdäkin ainakin 1 lämmin ruoka päivittäin. ja jotain tehdä lasten kanssa ja sivussa hoitaa pyykit, viikkaukset, ripustamiset. Tarjoilla joskus museokäyntiä tai jotain erikoista lapsille.tavaran raivaamiset tasoilta. askartelujen siivoamiset, piirtämisestäkin aiheutuu kivasti kynänroskaa ja kuminroskaa.

Ymmärrän että vauva ei paljon työtä aiheuta mutta entä se 6v, jos on kotona päivät?

onko se 6v kaikki päivät kotona vai käykö jossain? kai sen kanssa kannattais askarrella, maalailla, laulaa, soittaa, leipoa tms, jos ei muualla voi moista harrastaa.
sit taas js se 6v on päivällä jssain niin äiti-vauvaryhmä, muskari(esim syksystä alkaen) tms. sieltä aktiviteeteista niitä tutuja sitten ehkä tulee, kenen luona kyläillä. kesällä tietty leikkipuistot on kivoja, ja se kuuskuinenkin alkaa kohta olla tarpeeks vanha ainakin ruohon ja hiekan syömiseen :)

Ei mulla ainakaan ole ongelmaa, miten saada päivä iltaan - päinvastoin, lähinnä tuskastelen, miksi ihmeessä vuorokaudessa ei ole enempää tunteja!! Meillä on kolme lasta, joista vanhin on seitsemän vuotias, ja päivä menee vauhdilla perusarjen pyörityksessä. Sitten vallankin saan kellon kanssa juosta, jos lähdemme kylille riekkumaan tahi kaupunkiin ostoksille :)! Mutta kyllä mä hyvin muistan sen ajan, jolloin esikoinen oli vielä vauva...silloin oli kyllä tiukkaa välillä, kun pieni vain nukkui ja koti oli siivottuna ja itse vain odotin miestä töistä kotiin...nyt lähinnä hymyilyttää moinen "synkistely" :D.

Jos et viihdy kotona, niin mene ihmeessä toimintaan mukaan! Perhekahvilat ovat oivallisia paikkoja, missä saada paitsi uusia tuttavuuksia niin myös sen ajan kulumaan. Tai käy vauvasi kanssa vaunulenkeillä, kaksi vanhimmaista nyt voivat hyvinkin olla jo päikseen kotona sen ajan :). Kutsu kavereitasi kylään ja kyläile vastavuoroisesti heidän tykönä. Ja nauti lapsistasi sekä kotonaoloajastasi...sillä se menee niiiin nopeaan ohitse, pian oikeasti surkuttelet sen loppumista :).

Olisikin joskus tylsää!!
Joka päivä 5 ateriaa tarjolle, joiden jälkeen tiskit, pöydän ja lattian pyyhkimiset, lasten pesut. Pyykkiä julmetusti, kaksi lapsista vaipoissa vielä joten pyllypyykkiäkin riittää. Kamaa leviää pitkin kämppää valon nopeudella 13 h/vrk, aina jollain pipi jossain, tai riitaa, tai sylinkaipuu muuten vaan. Laskujenmaksut, kaupassakäynnit, imurointia vähän väliä. Ulkoilua, eskarilaisen viemistä ja hakemista, asioilla juoksemista pienempien kanssa.
Nytkin on vielä tän päivän pyykit rummussa viikkaamatta, iltapalatiskit odottaa, kanienhäkki siivoamatta, vaatehuoneen siivous kesken, paperitöitäkin olisi. Ja tavaroiden järjestelyä vaikka aamuun asti. Remonttikin kesken, olisi vaikka mitä hiottavaa ja maalattavaa. Vaan enpä jaksa enää, samalta täällä huomenna näyttää kuitenkin:)

Yhteistyössä