Kotiäiti ja osa-aikatöihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoja vailla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoja vailla

Vieras
Oon kotiäitinä kotihoidontuella. Nyt oon hakenut osa-aikatöitä ja sain kutsun haastatteluun. Osaako joku neuvoa kun ois muutama kysymys...

Eli miten verotus menee? Mulla on kht:lle muutosverokortti. Vaikuttaako palkan verotukseen mitenkään, vai meneekö palkka ihan tuolla normi verokortilla?

Mites nuo sairausvakuutus- jne. maksut ei kait niitä makseta kahteen kertaan? Nyt ne vähennetään mulla tuosta kht:sta (tietysti, kun ei muuta tuloa ole) mutta onko se sama kummasta ne vähennetään, palkasta vai kht:sta?

Mitenkäs tuo kht:n hoitolisä, pitääkö se lakkauttaa kokonaan vai voinko vaan laskettaa uudestaan uusien tulojen perusteella?

Huh, tuntuu että niin paljon kaikkea uutta ajattelemista jne. mitä pitää ottaa huomioon että ihan savu korvista nousee. ;) Onneks ei tarvii hoitopaikkaa hakea kun pääsen oman työpäiväni aloittamaan miehen tullessa töistä.

Ainakin mulla oli ihan normi verokortti. Kotihoidontuen perusosa tulee sulle automaattisesti, jos lapsi on kotihoidossa, lisäosa täytyy hakea uudelleen. Mä sain sitä aikanaan vain muutaman euron, joten ilmoitin vain, että ei tarvitse enää maksaa, kun työt alkaa. Kyllä multa menee palkasta ihan normijutut.

Mulla oli aikoinaan kun tein iltatyötä niin, että sain kotihoidontuen + hoitolisän tulojen mukaan (täysimääräisenä tuli, kun palkka oli niin pieni). Verokortin hain aina vuoden alussa sekä palkalle että tuille - siis omansa molemmille.

Yhteistyössä