Kotiäiti, jolla lapset pk:ssa puolustautuu.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näin meillä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

näin meillä

Vieras
Kuulkaapas nyt, te jotka tuomitsette subjektiivisen päivähoidon käyttäjiä. Kerronpas oman näkökulmani asiaan.

Minulla on kolme lasta. Olen kotiäiti. Vanhin aloittaa syksyllä esikoulun, keskimmäinen täytti juuri neljä. Sitten on vielä 2 kk:n ikäinen vauva.

Syy, miksi lapsemme ovat 10 päivää kuukaudesta pk:ssa? IKÄTOVERIEN SEURA. Lapsemme olivat 2 vuotta pk:ssa (olin töissä ennen kuin jäin äitiyslomalle) jossa loivat ystävyyssuhteet sekä muihin lapsiin, kuin myös hoitajiin. Molemmilla on parhaimmat kaverit pk:ssa. Otin lapset pois pk:sta kun jäin äitiyslomalle, ja se aika vauvan syntymään oli yhtä helvettiä....lapset pitkästyivät, asumme jumalan selän takana eikä ole naapureita, eikä ystäväperheitä, joista saisi leikkikavereita. Keskenään tappelivat, olivat onnettomia, pitkästyneitä. Kaipasivat parhaita kavereitaan. Isompi lapsista menee pian kouluun ja oli muuttumassa araksi, vierasti muita lapsia kun ei heitä kuukausiin missään nähnyt.

Vaihtoehtoina oli joko kunnan kerho - molemmille eri ikäryhmän kerhot eri aikaan viikosta, 7 km:n päässä, minulla ei ajokorttia, ei mahdollista kuljettaa, mies töissä 30 km:n päässä. Uudet naamat, vanhat ystävyyssuhteet jäisivät entiseen pk:iin.
Toinen vaihtoehto oli palata tuttuun pk:iin, jossa käyvät siis 2-3 pv viikossa niin, että isi vie aamulla 7.30 ja hakee 16.30 tullessaan töistä. Eli tämän kotiäidin lapset tekee pitkää päivää pk:ssa, ja ovat varsin tyytyväisiä ja aina onnellisia, kun on tarhapäivä tiedossa. Me vanhemmatkin iloitsemme, kun lapsillamme on leikkikavereita, joita muuten ei olisi.

Kolmas vaihtoehto olisi olla kotona äidin ja pikkuveljen kanssa, erakoitua ja tulla hulluksi nuorella iällä.

Lapset ovat tosiaan 4 ja 6 vuotiaat. En kuvittele, että esim. 2-vuotias tarvitsisi ikätoverien seuraa ja leikkikavereita, mutta meidän kohdalla on tosiasia, että lapsemme kaipaavat ikäistään seuraa. Kotipäiviä on vähintään 4 viikossa, ja silloin olen neljästään lasten kanssa.
Tämä ratkaisu on meille kaikista paras.

Saat synninpäästön :) MUTTA sitä en tajua jos kerhoja ja muuta avointa varhaiskasvatustoimintaa on suht lähellä tarjolla ja silti viedään lapset sinne päiväkotiin!!!

okei, eli sä olet sitä mieltä, ettei tuon ikäiset tarvitse muuta seuraa kuin toisensa? Että jo luodut ihmissuhteet voi heittää romukoppaan?
Minkä ikäisiä sun omat lapset ovat?

Lapsemme tulevat toimeen kyllä keskenään, ja kotipäivinä jaksavat leikkiä keskenäänkin.

Näin isot varmaan kaipaavatkin jo ikätovereiten seuraan.

Yksi juttu ihmetettyttää ja vielä OT: jos kerran asutte niin kaukana keskustasta, niin miksi et ole hommanut ajokorttia? Helpottaisi varmaan sinun elämää, kun pääsisit itsekin liikkumaan ja helpottaisi miehenkin elämää, kun ei tarvitse aina olla kuskina..... Itse hommasin ajokortin heti, kun muutimme syrjempään (kaupungissa en sitä tarvinnut) ja kyllä helpotti kaikkien liikkumista.

En nyt ihan usko tähän:

"Kolmas vaihtoehto olisi olla kotona äidin ja pikkuveljen kanssa, erakoitua ja tulla hulluksi nuorella iällä."

Mutta mulle on ihan sama kenen lapset siellä päiväkodissa ovat. Mutta eivät ne lapset erakoidu ja tule hulluksi, se on väärää tietoa.

oma sisarus on se tärkein ihminen jolta oppii ihmissuhdetaitoja.Ymmärrän että esim maalla asuvan serkkuni ainokainen lapsi on 2krt viikossa päiväkodissa, koska hänellä ei ole sisaruksia eikä naapureissa ole lapsia.Mutta jos lapsella on sisaruksia niin eikö se riitä.Tai sitten yhtenä päivänä ovat päiväkodissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
En nyt ihan usko tähän:

"Kolmas vaihtoehto olisi olla kotona äidin ja pikkuveljen kanssa, erakoitua ja tulla hulluksi nuorella iällä."

Mutta mulle on ihan sama kenen lapset siellä päiväkodissa ovat. Mutta eivät ne lapset erakoidu ja tule hulluksi, se on väärää tietoa.

Tämä on totta. Mä tiedän paljonkin lapsia, jotka ovat olleet kotona ilman mitään kerhoja ja sen kummempia harrastuksia esikouluun asti, ja aivan normaaleja lapsia heistä on tullut. Tuskinpa perustuu mihinkään tutkimustietoon, että kotona olleet lapset erakoituvat ja tulevat hulluiksi. Jos näin on, on kodissa jokin vika.

joo, jos olisi mahdollista 4 päivän kuukausittainen hoitosopimus, se sopisi myös meille. Mutta 10 pv on meidän kunnassa minimi.

En tekisi ajokortilla mitään, koska meillä ei olisi kahteen autoon varaa. Mies tarvitsee autoa työmatkoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
En nyt ihan usko tähän:

Tämä on totta. Mä tiedän paljonkin lapsia, jotka ovat olleet kotona ilman mitään kerhoja ja sen kummempia harrastuksia esikouluun asti, ja aivan normaaleja lapsia heistä on tullut. Tuskinpa perustuu mihinkään tutkimustietoon, että kotona olleet lapset erakoituvat ja tulevat hulluiksi. Jos näin on, on kodissa jokin vika.

Ettekö sarkasmia ymmärrä? :D

En nyt ihan usko tähän:

Se riippuu lapsestakin. Hulluksi ei varmaankaan tule, mutta ujo ja arka lapsi voi kyllä tavallaan erakoitua, jos on ennen kouluikää tekemisissä vain sisaruksensa kanssa.

Meillä oli aikanaan samankaltainen tilanne, kun kuopus oli vauva. Esikoinen oli eskarissa, kakkonen reilut 4v ja _kaikki_ naapuruston samanikäiset olivat jo hoidossa tms. Ikäistä seuraa ei ollut missään saatavilla. Meidän ratkaisu oli se, että eskarilainen oli eskarissaan ja kakkonen saman ajan päiväkodissa (siis puolipäiväisenä). Kotona ehdittiin olla ja pikkuveljestä nauttia yllin kyllin. Kuitenkin saivat itsekin nauttia kavereistaan ja omista tärkeistä tekemisistä.

Alkuperäinen kirjoittaja näin meillä:
Otin lapset pois pk:sta kun jäin äitiyslomalle, ja se aika vauvan syntymään oli yhtä helvettiä....lapset pitkästyivät, asumme jumalan selän takana eikä ole naapureita, eikä ystäväperheitä, joista saisi leikkikavereita. Keskenään tappelivat, olivat onnettomia, pitkästyneitä. Kaipasivat parhaita kavereitaan. Isompi lapsista menee pian kouluun ja oli muuttumassa araksi, vierasti muita lapsia kun ei heitä kuukausiin missään nähnyt.

Tää oli eräs kohta, joka kiinnitti huomiota. Sanoit, että otit lapset päiväkodista äitiysloman alettua, ja aika vauvan syntymään (saakka?) oli yhtä helvettiä. Äitiyslomalle jäädään 30-50 päivää ennen laskettua aikaa, kuitenkin puhut että vanhempi lapsi muuttui araksi kun muita lapsia ei KUUKAUSIIN näkynyt missään?

En nyt ihan usko tähän:

täällä yksi kotona kasvanut. Silti musta on tullut ihan normaali ja mulla on aina ollut paljon ystäviä eikä sosiaalisissa tai muissakaan taidoissa ole mitään vikaa.Kouluun mennessäni osasin lukea, kirjoittaa ja laskea ja työskentelen alalla jolla tarvitaan vahvoja sosiaalisia taitoja.Hyvin ne on hanskassa vaikken oo päivääkään ollut missään päiväkodissa saamassa virikkeitä. Siskon kanssa olen alle kouluikäisenä leikkinyt ja opetellut tätä sosiaalisuutta, naapureissakaan meillä ei ollut lapsia joten ei ollut päivittäistä kontaktia toisiin lapsiin.silti ihan normaaliksi ollaan kasvettu.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En nyt ihan usko tähän:

En välttämättä, mutta tuo ylläoleva ei voi olla sarkasmia, ellet sitten tee pilkkaa omista lapsistasi aika kovalla kädellä.

Ap, varmasti teille oikea ratkaisu.Mutta ymmärrän että äitejä jotka odottaa lapselleen hoitopaikkaa, ottaa aivoon.
He eivät haluais olla kotona vaan päästä töihin ja lapselle hoitopaikka.

Musta näissä pitäis olla jokin kiintiö.Kuinka paljon voi ottaa kotiäitien lapsia päiväkoteihin.

Itse olen pitänyt nämä kaksi 4,5 v ja 2,5 v kotona ihan vaan.Käymme kaupungilla ja puistoissa, seurakunnan perhekerhossa.
Tyttö 4,5 v on arka ja reipastunut kovasti viimeisen parin vuoden aikana.En ole halunnut edes ajatella laittavani häntä hoitoon.

Mutta tämä ratkaisu ollut meille paras.Nyt kesän jälkeen menevät perhepäivähoitoon, 2-3 hoitopäivää tulee heille.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En nyt ihan usko tähän:

No sinä et ainakaan. ;) Non compos mentisin kommentin saattaisi jo käsittää sarkasmiksi, mutta jos kutsut omaa kommenttiasi lapsen "hulluksi tulemisesta" sarkasmiksi, et tiedä mitä sarkasmi on. Sarkasmi on huumorin muoto, jolla tarkoitetaan yleensä pidemmälle vietyä, suppeaa, jopa yhdeen lauseen huumoria/purevaa ivaa. Usein sitä käytetään nimenomaan piilomerkityksenä tai vastakkainasetteluna. Mitä siis tarkoitit sillä, että lapsi tulee hulluksi, jos kommenttisi oli sarkastinen?

Plaap plaap plaap. On se kumma kun ei sisarukset leiki keskenään ja vielä kummallisempaa se, ettei äiti edes jaksa tehdä asian eteen mitään. Helpointa on tietenkin viedä päiväkotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja näin meillä:
Otin lapset pois pk:sta kun jäin äitiyslomalle, ja se aika vauvan syntymään oli yhtä helvettiä....lapset pitkästyivät, asumme jumalan selän takana eikä ole naapureita, eikä ystäväperheitä, joista saisi leikkikavereita. Keskenään tappelivat, olivat onnettomia, pitkästyneitä. Kaipasivat parhaita kavereitaan. Isompi lapsista menee pian kouluun ja oli muuttumassa araksi, vierasti muita lapsia kun ei heitä kuukausiin missään nähnyt.

Tää oli eräs kohta, joka kiinnitti huomiota. Sanoit, että otit lapset päiväkodista äitiysloman alettua, ja aika vauvan syntymään (saakka?) oli yhtä helvettiä. Äitiyslomalle jäädään 30-50 päivää ennen laskettua aikaa, kuitenkin puhut että vanhempi lapsi muuttui araksi kun muita lapsia ei KUUKAUSIIN näkynyt missään?

Alkaako kaikilla samaan aikaan äippäloma? Mun tuttu on eläinlääkäri ja hänellä alkoi erityisäitiysloma paaljon aikaisemmin.

Yhteistyössä