Kotiäiti vs. työssä käyvä äiti -------> ratkaisuehdotus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Liisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Liisa"

Vieras
Keksin ratkaisun siihen, miten me äidit ja isät saamme arvostusta työelämästä sekä käyttää osaamistamme kodin ulkopuolella ja samalla voimme olla lastemme kanssa paljon.

Ratkaisu on osa-aikatyö. Työelämä tarjoaa mahdollisuuden lyhentää työviikkoa ja tarjolla on osa-aikatöitä.

Itse teen töitä muutaman päivän viikossa ja muutaman olen kotona. Palkka ei ole huima, mutta on se enemmän kuin kotihoidontuki. Olen siis kotiäiti ja työssä käyvä samaan aikaan. Suosittelen kaikille, jotka tämän asian kanssa painivat.
 
No eipä tuo nyt kovin uusi keksintö tainnut olla. Meillä töissä hyvin moni tekee lyhennettyä työaikaa ja niin minäkin meinasin sitten tehdä kun töihin palaan.
 
Mun töissäni ei osa-aikatyö onnistuisi, enkä lähtisi sen vuoksi irtisanoutumaan muuten mieluisesta työstä ja vaihtaisi epämieluisampaan muutamaksi vuodeksi. Ei kaikki työelämä tarjoa ratkaisuksi mitenkään helposti osa-aikatyötä, mutta kiva niille joille onnistuu.
 
Olet oikeassa, ettei ole uusi keksintö. Muistuttelin vain tästä vaihtoehdosta, koska on niin kovin yleistä tapella, kumpi on oikeassa. Miksi tapella ja potea huonoa omaatuntoa, kun on olemassa ratkaisu?
 
No ei tuo nyt uusi idea ole :D

Voisin tehdä tuollaista työtä kun lapset on isompia, mutta alle 3-vuotiaan haluan ehdottomasti hoitaa kotona. Aika harva suomalainen työpaikka tosin mahdollistaa tuollaisen työn tällä hetkellä.
 
Ei tuo oikeasti ole kovin yleinen ja varteenotettava ratkaisu Suomessa. Niille ehkä, jotka ovat lähtökohtaisesti kotiäitejä ja tekevät sitten siinä ohessa jotain hanttihommia. Niillä, joilla on vakityö, osa-aikaisuus ei aina onnistu. Tai kuten minulla, osittainen hoitovapaa (80% työajalla) onnistui kyllä teoriassa, mutta käytännössä tein samat työt lyhyemmässä ajassa ja pienemmällä palkalla. Työn luonne on sellainen, että on paljon reissupäiviä ja kun jotain pitää saada valmiiksi, se pitää saada eikä voi vain sulkea ovea kiinni perässään.

Mutta minua ei tämä haittaa, emme ole kipuilleet hoitoonlaittamisen kanssa, koska joka tapauksessa ollaan saatu pidettyä hoitopäivät kohtuullisen pituisina ja lapsilla tosi paljon lomaa vuodessa. He ovat vuoden kaikista päivistä enemmän kotona kuin hoidossa.
 

Yhteistyössä