Kotihoidon hoitolisä ja vaihtelevat kuukausitulot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja K:E:L:A
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

K:E:L:A

Vieras

Kelalta tuli kotihoidontuen hakemus ja aloin sitä sit täytteleen.. olen vähän kahden vaiheilla, haenko hoitolisää vai en.
Olen nyt vuokratyöpaikan kirjoilla ja lähden ensimmäiseen työhön huomenna. Työ kestää viisi päivää ja sen jälkeen ei ole tiedossa vielä uusia työkeikkoja ennen kesää.
Koska tuloni ovat näin vaihtelevia, miten niitä ilmoitan kelalle?
Toisekseen mietin kannattaako tähän lappurumpaan lähteä kun mieheni bruttotulot ovat 2800e ja jos omia tulojani otetaan jollain lailla huomioon niin äkkiähän tuo neljän hengen tuloraja 3800 ylittyy.

Jätänkö hakematta koko hoitolisän...?

Mä mietin tuossa jokin aika sitten samaa, kun aloin keikkatyötä tekemään. Miehen kuukausitulot n.2700e ja meillä se tuloraja kolmen hengen taloudessa kai n.3400e. Sain hoitolisää nettona n.30e ennen sijaisuuksia. Peruin sitten koko hoitolisän. On niin pieni summa ja mun tulot vaihtelee joka kuukausi. Olisi vain ollut vaivaa sen pienen summan takia ja ikävä sitä olisi sitten ollut takasin maksella.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Mä mietin tuossa jokin aika sitten samaa, kun aloin keikkatyötä tekemään. Miehen kuukausitulot n.2700e ja meillä se tuloraja kolmen hengen taloudessa kai n.3400e. Sain hoitolisää nettona n.30e ennen sijaisuuksia. Peruin sitten koko hoitolisän. On niin pieni summa ja mun tulot vaihtelee joka kuukausi. Olisi vain ollut vaivaa sen pienen summan takia ja ikävä sitä olisi sitten ollut takasin maksella.

että ilmoittelen kaikki maailman tulot ja paperit muutaman kympin takia.
Rahaa tietysti sekin.

Mulla vaikutti hoitolisän ottamatta jättämiseen sekin, että mulla on tämä sijaisuuksien teko & kotiäitinä oleminen ajankohtaista vain puolisen vuotta. Kannattaa lasketuttaa paljonko se hoitolisä tarkalleen olisi. Jos esim.50e jäisi käteen niin itse jo vaivautuisin...

ja sain tulokseksi 81 e ilman että mitään mun tuloja on otettu huomioon.

Haen takautuvasti. saapahan vähän joulurahaa... =)

Ja kiitos, kiitos asiallisista vastauksista. Jos tätä asiaa olisi tiedustellut eräällä toisella pienten lasten äitien ja akateemisesti koulutettujen, raharikkaiden suosimalla pastalla, olisin varmaan saanut kuulla olevani rahanahne, laiska ja sosiaalielätti.

Hyvää ja aurinkoista kevättä.

Yhteistyössä