kotihoidon tuesta kysymys, vauva+yli 3v

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
saako äitiyspäivärahan lisäksi eli jo äityspvrahakaudella hakea yli 3 vuotiaasta kotihoidon tukea koska on kotihoidossa? ja hoitolisää? olen ymmärtänyt että b
näin olisi mutta lomakkeessa lukee "hakuaika takautuvasti 6 kk"´ mutta tarkoittaako se sitä ettei voi hakea heti? ja saako 3 vuotiaasta tukea vasta kun vauvasta ei enää saa äitiyspäivärahaa?

kiitos

Hoitolisää voi irrota, jos perheen tulot on pienet.

Mä just selvitin asiaa muutama viikko sitten (ensin täältä ja sitten kelasta), eikä tipu sentinjeniä noista isommista sisaruksista kunhan äitiys-, ja vanhempainrahakausi alkaa.

Muoks. ja siis siihen hoitolisään vaikuttaa koko perheen tulot kaikkinensa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja +:
Riippuu tuloista... Jos hyvät äpr:t, et taida saada muuta

ai!? no ei kyllä ole suuret mutta vaikuttaako miehen tulot ainakin hoitolisään?

Miehen tulot ja sun äipäräha vaikuttaa.

Ai niin mutta perheessä pitää olla alle 3v.Muuten saat vain sisarkorotuksen.Onkohan se jonkun 90e tuon ikäisestä?

Mulla sama tilanne ja en ois tämmöisestä tiennyt edes jos ei Kelasta olis tullut kotiin lappuja. Kävin Kelassa täyttämässä laput ja hain sekä kotihoidontukea että hoitolisää. Kotihoidontulea en tule kuitenkaan saamaan kun liian hyvät äippärahat mutta hoitolisää pitäis jonkun verran tulla kun tulot ei niin hyvät. Ja Kelan tätin mukaan molempia piti hakea vaikka kotihoidontukea ei tule saamaan mutta tarkistavat sen samalla tms.

Kotihoidontuki, kun perheeseen syntyy uusi lapsi

Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana maksetaan hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus.

Esimerkki:

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170701122305EH?openDocument

Yhteistyössä