kotihoidon tuesta tietävät!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

..

Vieras
sain siis tänään päätöksen kotihoidon tuesta, ja hämmästyin miten "paljon" mä sitä saankaan.

Siinä päätöksessä sanotaan et "hoitolisä on myönnetty tulojen mukaisena, koska tulonne ylittävät tulorajan 1430e/kk"

siis hä?

eiks toi mee nyt vähän niinku hassusti? tai siis, eiks mun tulot oo ton mukaan aika hyvät, ni miks ees saan sitä hoitolisää ja vielä tulojen mukaan?

paljon te muut saatte kotihoidon tukee, siis bruttona?

hmm... eiks ton pitäis olla "tulonne ALITTAVAT tulorajan" ? Jotta saisit hoitolisää. Emmä tiiä, en nyt taas ihan ymärrä. Kuulostaa hassulta.

Mä saan KHT nettona 3:sta lapsesta 480e/kk, jossa on hoitolisä mukana. En muista brutto määrää.

Siis niissä on ne rajat eli jos tulot on alle tuon tulorajan, saa täytenä sen tuen, mutta kun ylittää tulorajan, niin tietyllä prosentilla sitten vähennetään siitä täydestä määrästä.

se "tulojen mukaan" tarkoittaa sitä, että tienaat/tienaatte enemmän kuin sen summan verran, jolla olisitte oikeutettuja täyteen hoitolisään. Eli täydestä hoitolisästä on vähennetty tietyn prosenttimäärän mukainen summa 1430 euroa ylittävien tulojen osalta, miten sen nyt selittäisi.

Esim. jos tienaatte 1500 e/kk, vähennetään summasta 1430 euroa ja saadaan 70 euroa. Tästä 70 eurosta lasketaan, oliko se nyt sitten 9,5% ja se vähennetään täydestä hoitolisästä.

Alkuperäinen kirjoittaja miukuliina:
se "tulojen mukaan" tarkoittaa sitä, että tienaat/tienaatte enemmän kuin sen summan verran, jolla olisitte oikeutettuja täyteen hoitolisään. Eli täydestä hoitolisästä on vähennetty tietyn prosenttimäärän mukainen summa 1430 euroa ylittävien tulojen osalta, miten sen nyt selittäisi.

Esim. jos tienaatte 1500 e/kk, vähennetään summasta 1430 euroa ja saadaan 70 euroa. Tästä 70 eurosta lasketaan, oliko se nyt sitten 9,5% ja se vähennetään täydestä hoitolisästä.

Tarkistus asiaan: se prosentti määräytyy perheen koon mukaan. Jos on 2 hlö, prosentti on 11,5. Kolme hlö; 9,4% ja 4 hlö tai enemmän 7,9%

siis sun tulot on kuussa yli 1430 (kolmehenkinen perhe) ja siksi et saa täyttä hoitolisää (168,19 euroa kuukaudessa), mutta saat toki kotihoidontukea (yhdestä alle 3-vuotiaasta 314,28 e/kk, muista alle 3-vuotiaista sisaruksista kustakin 94,09 e/kk, yli 3-vuotiaista, alle kouluikäisistä sisaruksista 60,46 e/kk kustakin)

no siis joo, kyllä mä ton tiesin et ylimenevästä osasta vähennetään tietty määrä ja saan sit sen (siis hoitolisästä puhun) mut en taas ajatellu , heh..mä tosissaan yllätyin mite paljo mä sitä saan.. enkä saa ees täyttä lisää! jos oisin saanu senkii ni oioi hyvin pärjättäis :)

Yhteistyössä