Kotihoidontuen kuntalisästä, ottaa päähän...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
mies olisi jäämässä hoitamaan lapsia kotiin ensitalveksi. Luin sitten kuntalisän maksamisen ehtoja ja ei sitä sitten kai saada :( Ottaa niin pattiin.

Mies on ollut samalla työnantajalla jo 5 vuotta, työ on kausiluonteista huhtikuusta marraskuuhun ja mies ei ole vakinainen, vaan joka vuosi kirjoittaa uuden sopparin- ja tämän vuoksi ei sitten saada kuntalisää kun ehtona on vakinainen työpaikka...

Tehdään sitten niin, että mies hoitaa vaan kotona täysin vain pienemmän ja 3,5v. saa mennä 2-3 päivää viikossa päiväkotiin (jossa ollut jo aiemmin hoidossa, nyt on kotona kun olen äipplomalla), saa edes jotain vastetta verorahoille. Luulisi kunnallekin olevan halvempaa maksaa se kuntalisä kuin se että lapsi menee päiväkotiin, mutta sen verran korpeaa tuo systeemi että taatusti mennään päiväkotiin kerhoilun sijasta...

Tarkistahan vielä. :) Tiedä vaikka katsoisivat vakituiseksi, kun on kuitenkin kestänyt viisi vuotta ja on ns. vakituinen työ vaikka kausityö onkin. Onhan noissa noita porsaanreikiä.

Mun mielestä ihan oikein, et niissä lisissä on säännöt. Ja niiden mukaan mennään. Otathan huomioon, et läheskään joka paikassa ei ole edes mahdollisuutta tuollaiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen vieras:
Tarkistahan vielä. :) Tiedä vaikka katsoisivat vakituiseksi, kun on kuitenkin kestänyt viisi vuotta ja on ns. vakituinen työ vaikka kausityö onkin. Onhan noissa noita porsaanreikiä.

Joo kannattaa todellakin kysellä. Ihmisiä ne sielläkin vain ovat ja noissa on käsittääkseni aika hyvin joustamisen varaakin!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä ihan oikein, et niissä lisissä on säännöt. Ja niiden mukaan mennään. Otathan huomioon, et läheskään joka paikassa ei ole edes mahdollisuutta tuollaiseen.

No mun mielestä ei ole. Miksi ihmeessä sen muutenkin köyhän elämää pistetään entistä pahemmaksi?

Minusta aika epäreilu systeemi. Joko maksetaan kuntalisää kaikille pientä lasta kotona hoitaville kuntalaisille tai sitten ei kenellekään.

Alkuperäinen kirjoittaja wonderi:

Minusta aika epäreilu systeemi. Joko maksetaan kuntalisää kaikille pientä lasta kotona hoitaville kuntalaisille tai sitten ei kenellekään.

Näin juuri! Meidän kunnassa on tällä tavoin.

Meidän kunnassa on muistaakseni niin, että pitää olla joko vakituinen työpaikka tai sitten tietty määrä työviikkoja olikohan kahden viimeisen vuoden aikana, jotta kuntalisän saa. Ehkä teidän kannattaa vielä tarkastaa kunnalta tuota asiaa, kun on tuollaisesta kausiluontoisesta työstä kyse.

No ehkäpä he haluavat varmistaa, että perhe pysyy paikkakunnalla, kun on vakituinen työpaikka. Ne kuntalisäthän on kannustinta, ei mitään toimeentulotukea.

Niin no meidän kunnassa ne on sen takia, että päivähoitopaikkoja vain on aivan liian vähän. Pyritään pitämään lapset kotona hoidon sijasta mahdollisimman pitkään :)

Juu, arvasin ettäjoku sanoo että meillä ei ole koko kuntalisää. Sille en voi mitään, toivoisi että systeemi ja sen säännöt olisivat yhtenäiset koko maassa.

Sitäpä tässä manailen että tasa-arvoisesti se lisä olisi maksettava. Meillä on melko pienet tulot ja sitten tuokin etuus menee jostakin marginaalisesta syystä. Ja sitten sitä nostaa rouvat joilla nyt sattuu olemaan vakityö jossain ja mies joka tienaa vähintään 5000 kuussa...tosi reilua. Laitoin tänään s-postia ja kysyin, katsotaan mitä sanovat.

Onneksi pk on hyvä, tutut hoitajat ja kaverit.

No ehkäpä he haluavat varmistaa, että perhe pysyy paikkakunnalla, kun on vakituinen työpaikka. Ne kuntalisäthän on kannustinta, ei mitään toimeentulotukea.

Niin no meidän kunnassa ne on sen takia, että päivähoitopaikkoja vain on aivan liian vähän. Pyritään pitämään lapset kotona hoidon sijasta mahdollisimman pitkään :)

En tainnut puhua teidän kunnasta.;)

No minä puhuin? ;)

No minä puhuin? ;)

Et sä sit voi sanoa, että "kuntalisätHÄN on kannustinta...", jos et puhu joka kunnan kuntalisästä...

No minä puhuin? ;)

No juu juu, mutta kommentoin tuota ap:n tapausta, en yleensä kuntalisien syitä. Ap:n kunnassa tuo teidän kunnan syy lisään tuskin on sama.

No minä puhuin? ;)

Et sä sit voi sanoa, että "kuntalisätHÄN on kannustinta...", jos et puhu joka kunnan kuntalisästä...

Siis tottakai voin puhua. Kannustintahan ne on! Teidän kunnassa sen kannustinta, et lapset hoidettaisiin kotona, ap:n kunnassa kannustinta ehkä siitä että perheet pysyisivät paikkakunnalla.

Onhan sekin ajattelutapa, että laittaa lapsen kostoksi kunnalle päiväkotiin! Jotkut jopa tekee lapsia kostoksi yheiskunnalle, kun ottavat ne kuitenkin huostaan... Noh, ehkä vähän kärjistettyä, mutta kuitenkin...

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Onhan sekin ajattelutapa, että laittaa lapsen kostoksi kunnalle päiväkotiin! Jotkut jopa tekee lapsia kostoksi yheiskunnalle, kun ottavat ne kuitenkin huostaan... Noh, ehkä vähän kärjistettyä, mutta kuitenkin...

Todellakin kärjistettyä: vaihtoehdot on kerho 2 tai 3 kertaa viikossa 3t kerrallaan (ei tuttu paikka, eikä tuttuja kavereita, maksu n. 30 ?/kk) tai pk 2- 3 päivää viikossa (tuttu paikka, meidän tuloilla n. 60 ?/kk), päivän pituuden voi päättää itse. Kummanko valitset...

Yhteistyössä