Kotihoidontuen suuruudesta?? miten voi olla näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kelan asiakas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kelan asiakas

Vieras
Juttelin ystäväni kanssa tässä hetki sitten ja vertailimme kotihoidontukiemme suuruutta.

Hän saa 280e kahden lapsen kanssa kotona olosta käteen ja minä 420e yhden lapsen kotona kanssa olosta käteen kuukausittain.

Hänen miehensä tienaa vähemmän kuin minun. Saan perusosan, miehen tuloista laskettavan lisän ja kuntalisän 75e. Hän saa vain perusosan...miten voi olla mahdollista? kuntalisää ei saa kun eri kunta mutta miksi hälle ei makseta lainkaan lisäosaa mihin vaikuttaa miehen tulot jos kerta minä saan sitä.

Jos hän ei ole tajunnut hakea sitä? Pitää laittaa siinä hakemuksessa ne ruksit ruutuun ja lisäksi toimittaa eism. miehen palkkatodistus ja selvitys omista tuloista.

Minkä ikäinen se isompi lapsi on hänellä? Entäs veroprosentti?

Jos kaveris mies on vuoden aikana kuitenkin saanut esim.urakkapalkkoja tms.extraa vaikka suurin osa kk-tuloista olisikin pieniä niin se nostaa Kelan laskennoissa kuukausitulojen määrää (kun jakavat vuoden tulot kylmästi 12 ja sen muka saa kuussa..)

Kusee ja pahasti tuo Kelan laskuperiaate :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Liina78:
Jos hän ei ole tajunnut hakea sitä? Pitää laittaa siinä hakemuksessa ne ruksit ruutuun ja lisäksi toimittaa eism. miehen palkkatodistus ja selvitys omista tuloista.

mä mietein kanssa että onko se veroprosetti se minkä itse saa määritellä vai eikös niistä tuista mee joku tietty prosentti?

niin,jos ei sitä sitten ole hakenut. jos sä saat sitä ja hänen mies tienaa vähemmän pitäis hänenkin saada. kelaan yhtetyttä pitäisi ottaa. lisää voi hakee takautuvasti 6kk. valaiseppa ystävääsi.

Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:

mä mietein kanssa että onko se veroprosetti se minkä itse saa määritellä vai eikös niistä tuista mee joku tietty prosentti?

Toisethan on puhuneet jostain muutosverokortista sosiaalietuuksille.Multa menee se 20%.Senhän ne ainakin ottaa vaikka palkkaprosentti olisi pienempi.
En ole hakenut muutosverokorttia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:

Toisethan on puhuneet jostain muutosverokortista sosiaalietuuksille.Multa menee se 20%.Senhän ne ainakin ottaa vaikka palkkaprosentti olisi pienempi.
En ole hakenut muutosverokorttia.

Miksi et ole hakenut omaa verokorttia sosiaalietuuksia varten? Jos tuloja on vähän, veroprosenttisi voisi olla pienempi kuin 20 %.

Minun pitää maksaa takaisin 1400e mikä oli ihan tiedostettu juttu. Maksan nyt mieluummin jälkikäteen kunnon palkkapussista kuin olisin silloin opiskellessa ollut syömättä.

Yhteistyössä