Kotihoidontuki ja työssäkäynti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Soittelen huomenna Kelaan mutta ajattelin kysyä jos jollain olis omakohtaista kokemusta..Eli mulla loppuu vanhemapainvapaa ihan kohta ja pidän loman sen perään. Vanhempainvapaa loppuu muistaakseni 30.8 ja loma alkaa 31.8, en muista koska loppuu...Sarjassamme äärimmäisen tyhmiä kysymyksiä, mutta laitanko tuon hakemuksen sitten alkaen 31.8? Lomarahat tulee vajaa viikko ennen kuin loma alkaa, pitääkö mun näistä laittaa tieto Kelalle?
Ja miten sitten jatkossa kun saatan käydä töissä silloin tällöin miehen töiden mukaan, mun tulosta ei siis ole tietoa mutta ehkä muutamia satasia..Miten näiden kanssa sitten käytännössä tehdään?

En tiedä vaikuttaako tuo lomaraha vanhempainpäivärahaan, kotihoidontukeen se ei vaikuta kun tulee vamhempainpäivärahakaudella kerta.

Kotihoidontuki muodostuu hoitorahasta(n 350e), hoitolisästä ja mahdollisesta kuntalisästä. Hoitorahaa saa aina kun alle 3v ei ole kunnallisessa päivähoidossa, riippumatta siitä käykö töissä vai ei. hoitolisä on tulosidonnainen ja siihen myös miehen tulot vaikuttaa. Sitä voi halea jälkikäteen vaikka kuukausi kerrallaan toteutuneiden tulojen perusteella.

Ja en kyllä ymmärrä miten lomaraha vaikuttaisi vanhempainpäivärahaan, koska vanhempainvapaa loppuu 30 pvä ja loma alkaa 31. pvä.. lomaraha maksetaan aikaisemmin koska lomarahojen pitää olla tilillä ennen kuin loma alkaa ja viimeinen palkkapäivä ennen lomaa on pari pv ennen kuin vanhempainvapaa loppuu

[QUOTE="vieras";26712981]Niin siis lapsi ei mene ollenkaan hoitoon, vaan hoidetaan kotona. Eli haetaan sitten ilmeisesti pelkästään miehen tulojen perusteella?[/QUOTE]

Mun mielestä siinä hakemuksessa ei kysytä ollenkaan tuloja, paitsi jos hakee samalla myös hoitolisää. Jos hakee myös hoitolisää, hakemuksessa pitää ilmoittaa sekä omat että puolison tulot. En tiedä miten pitää toimia, jos tietää että itselle on tulossa epäsäännöllisesti tuloja, mutta ei pysty vielä ilmoittamaan määriä. Kannattaa kysyä kelasta :)

Yhteistyössä