Kotihoidontuki ja uusi äippäloma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja +-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

+-

Vieras
Esikoinen kotona ja minä hoitovapaalla. Ensi vuonna toivon mukaan syntyy pikku kakkonen ja esikoinen olis edelleen kotona.

Kysymys (ehkä tyhmä sellainen): saanko siis uuden "äitiysrahan" lisäksi myös esikoisesta kotihoidontuen (ja kuntalisän)?

Tuota tuota... Siis kun jäät äitiyslomalle ja alat saamaan äitiyspäivärahaa, katkeaa kotihoidontuki justiinsa siihen paikkaan. Ja olen käsittänyt, että samoin käy myös kuntalisälle ja sisarlisälle. Saat sitten taas kotihoidontukea vanhempainpäivärahakauden päätyttyä, jolloin tulee myös kuntalisä ja "sisaruslisä", sillä varsinaista kotihoidontukea maksetaan aina siitä nuorimmasta... Näin ainakin mulle Kelan täti tällä viikolla selitti.

Alkuperäinen kirjoittaja reija:
täällä helsingissä on sisarlisä noin 90 euroo kolmeen vuoteeen asti, sitten tippuu noin 60 kymppiin.

Tää summahan on sama koko maassa. Kuntalisä on asia erikseen, jos sellainen sattuu kunnassa olemaan.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170701122305EH?openDocument

Kotihoidontuki, kun perheeseen syntyy uusi lapsi

Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana maksetaan hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus.

Eli voi sitä saada mut riippuu siitä kuinka paljon sitä vanhempainrahaa saa. Mä en ainakaan saanut senttiäkään. Tai olisin voinut saada jonkun hikisen 20 e mut en jaksanut sitä paperisotaa. :ashamed:

Sivistin vähän itseäni KELAn sivuilla. Eli jos on suht pieni äp-raha, niin näköjään voi saadakin. Tavasin oman kotihoidontuen lakkauttamispäätöksen ja siinä oli juurikin se syy, eli äp-raha on "liian iso" saadakseen vanhemmasta lapsesta mitään tukia.

KELAn sivuilta seuraava lainaus:

Kotihoidontuki, kun perheeseen syntyy uusi lapsi

Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana maksetaan hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus.

muoks. olikin jo joku muu kerennyt samaa linkkiä käyttää...

Yhteistyössä