Kotihoidontuki ja vaari (tai muu sukulainen) hoitajana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tytön äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tytön äippä

Vieras
Hei!

Onko täällä ketään, jolla olisi lapsi hoidossa isovanhemmilla ja saa kotihoidontukea?

On hurjan vaikeaa miettiä tuota maksupolitiikkaa... Mikä olisi sopiva summa maksaa lapsen hoidosta? Olisi vaan kiva kuulla konkreettisia esimerkkejä miten olette asian hoitaneet. Itselle kotihoidontukea tulee verojen jälkeen 560€. Mikä olisi kohtuullinen osa tuosta maksaa hoidosta. Koko summaa ei voi harkitakaan, sillä muuta tuloa on kuukausittain vain 300€ + lapsilisät jos nekin lasketaan.

Itse en halua olla maksamatta mitään, sillä tytön hoito kuitenkin on kokopäiväistä työtä. Se on lähtökohtana. Meillä vaari olisi myös hakemassa pojan aamuisin hoitoon heille autolla (matkaa on ehkä noin 7km) sillä 3 bussilla kulkeminen aamuruuhkassa ei tunnu kovinkaan järkevältä... Bensasta tietysti tulee oma kustannuksensa, joten siitä myös korvausta haluan maksaa. Ruoat ja vaipat? Pitää miettiä ostavatko isovanhemmat ne vai ostammeko itse...

Kylläpä tämä onkin hankalaa miettiä.

Hoidon alkaessa tyttö on 1v.

Kertokaa edes lyhyesti joitain esimerkkejä mikäli omalla kohdalla on vastaava tilanne tai tiedätte tapauksia. Voihan hoitaja toki olla joku muukin sukulainen tmv.

meillä tyttö meni hoitoon mummolle 8,5 kk kun palasin töihin. vein mennessäni vaipat ruuat ym. ja maksettiin hoidosta puolipäivää 10 e ja koko työpäivä 20 e. mummo ei olisi halunnut mitään mutta maksoimme vähän väkisin:)

Alkuperäinen kirjoittaja Tytön äippä:
Hei!

Onko täällä ketään, jolla olisi lapsi hoidossa isovanhemmilla ja saa kotihoidontukea?

On hurjan vaikeaa miettiä tuota maksupolitiikkaa... Mikä olisi sopiva summa maksaa lapsen hoidosta? Olisi vaan kiva kuulla konkreettisia esimerkkejä miten olette asian hoitaneet. Itselle kotihoidontukea tulee verojen jälkeen 560€. Mikä olisi kohtuullinen osa tuosta maksaa hoidosta. Koko summaa ei voi harkitakaan, sillä muuta tuloa on kuukausittain vain 300€ + lapsilisät jos nekin lasketaan.

Itse en halua olla maksamatta mitään, sillä tytön hoito kuitenkin on kokopäiväistä työtä. Se on lähtökohtana. Meillä vaari olisi myös hakemassa pojan aamuisin hoitoon heille autolla (matkaa on ehkä noin 7km) sillä 3 bussilla kulkeminen aamuruuhkassa ei tunnu kovinkaan järkevältä... Bensasta tietysti tulee oma kustannuksensa, joten siitä myös korvausta haluan maksaa. Ruoat ja vaipat? Pitää miettiä ostavatko isovanhemmat ne vai ostammeko itse...

Kylläpä tämä onkin hankalaa miettiä.

Hoidon alkaessa tyttö on 1v.

Kertokaa edes lyhyesti joitain esimerkkejä mikäli omalla kohdalla on vastaava tilanne tai tiedätte tapauksia. Voihan hoitaja toki olla joku muukin sukulainen tmv.

Siis olet menossa töihin tai opiskelemaan ja nostaisit silti kodinhoidontukea? Ei kai kela maksa sitä tuossa tilanteessa vaan saat erillistä yksityisen päivähoidon tukea? Eikös kotihoidon tuki ole omien lapsien hoitamista varten, Isäsihän ei hoida omia lapsiaan, etkä sinäkään jos kerran olet töihin menossa.

Kotihoidon tukea maksetaan silloin, kun lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa.

Vaipat viette ilman muuta itse hoitoon. Niin menetellään kaikissa hoitopaikoissa. Ruoan voitte sopia, miten kullekin parhaiten käy. Laske bensakulut ja lisää sen päälle vähän hoitopalkkaa.

Kotihoidon tukea maksetaan silloin, kun lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa.

Vaipat viette ilman muuta itse hoitoon. Niin menetellään kaikissa hoitopaikoissa. Ruoan voitte sopia, miten kullekin parhaiten käy. Laske bensakulut ja lisää sen päälle vähän hoitopalkkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja dffg:

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170701124416EH?openDocument

Ei, vaan tällöin maksetaan ns. yksityisen hoidon tuki, joka on eri asia ja erisuuruinen kuin kotihoidon tuki.

Lasten yksityisen hoidon tukea voi hakea perhe, jolla on alle kouluikäinen lapsi, joka ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa

Kela maksaa yksityisen hoidon tuen päivähoidon tuottajalle. Tukea maksetaan enintään hoidon korvaukseksi sovittu määrä. Vaikka yksityisen hoidon tuki maksetaan päivähoidon tuottajalle, lapsen vanhempi hakee tukea Kelasta. Tuki maksetaan jälkikäteen kuukauden viimeisenä arkipäivänä hoidon tuottajan pankkitilille.

Eli ei laiteta puuroja ja vellejä sekaisin.

luehan tuo linkki hieman tarkemmmin..

"Oikeutta yksityisen hoidon tukeen ei ole, jos sukulainen tai muu henkilö hoitaa lasta eikä hänellä ole työsopimusta, tai hän ei peri korvausta työstään. Jos perheessä kuitenkin on alle kolmivuotias lapsi, perhe voi hakea lasten kotihoidon tukea."

Yhteistyössä