Kotihoidontuki+pieni palkka+ulosotto, apua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kinkkinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kinkkinen"

Vieras
Mä en löydä mistään, edes ulosottoviraston omilta sivuilta tietoa siitä, että otetaanko kotihoidontuki huomioon palkkana tai tulona varsinaisen palkan lisäksi, joten oisko kellään vastaavasta kokemusta.

Tilanne on siis tämä: mulla on ulosotossa velkoja, ja olen tällä hetkellä kotihoidontuella lapsen kanssa kotona. Mulle tarjottiin työtä, ja voisin järjestää asiat niin että lapsi voi edelleen pysyä kotihoidossa. Saisin palkkaa n. 600-800e/kk ja kotihoidontukea kunta- ja hoitolisineen n. 430e/kk. Ulosoton laskurin mukaan jos kotihoidontuki otetaan huomioon, multa otettaisiin kuukaudessa vähän yli 150e/kk, mutta taas jos ei, ei otettais mitään.

Sinänsä sillä ei ole mitään väliä ottaako he automaattisesti tuon summan multa, koska aion maksaa jokatapauksessa sitten omaehtoisesti jonkun summan/kuukausi ulosottorästejä. Halusin vaan tietää ennakkoon miten asia on, jos vaikka pystyisin jotain kuukausibudjettia menojen ja tulojen suhteen meidän perheelle laskemaan, mä haluisin nyt vihdoin järjestää meidän talousasiat kuntoon. :)

En osaa sanoa muuhun, mutta kun mä olin äippälomalla ja olisin ite halunnu maksaa uo velkoja pois, niin ulosottomies ei suostunu tekemään maksusopimusta, koska olin heidän silmissään varaton, joten he laittoivat laskut takas perijille ja sovin maksujärjestelyt sitten heidän kanssaan. Sinänsä sillä ei ollut väliä, ja sain asiat sovittua. Mut oon käsittäny, että ulosotto aika nihkeesti tekee mitään sopimuksia, vaan ottavat suoraan sen mikä kuuluu tai sitten toteavat sut varattomaks ja laittavat velat takasin perintään.

Kotihoidon tuki lasketaan tuloksi.

Oikeuslaitoksen sivuilta:
"Palkasta, eläkkeestä, työttömyyskorvauksesta ja äitiyspäivärahasta voidaan ulosmitata pääsääntöisesti yksi kolmasosa. Myös lomarahat, luontoisedut, provisiot ja erilaiset palkkiot ovat palkkatuloa. Ulosmitattava määrä lasketaan nettotuloista. Sosiaaliavustukset ja -tuet, kuten asumistuki ja lapsilisät eivät ole ulosmittauskelpoisia."

Onko nuo luvut mistä puhut mitä tulet saamaan käteen verojen jälkeen? Vai meneekö noista vielä verot? Ja eihän tuossa ole lapsilisää tai asumistukea esimerkiksi vahingossa laskettuna mukaan? Minä kun tuon ymmärsin että verotettavat rahat ovat tuloa.

[QUOTE="pim";25523157]Kotihoidon tuki lasketaan tuloksi.

Oikeuslaitoksen sivuilta:
"Palkasta, eläkkeestä, työttömyyskorvauksesta ja äitiyspäivärahasta voidaan ulosmitata pääsääntöisesti yksi kolmasosa. Myös lomarahat, luontoisedut, provisiot ja erilaiset palkkiot ovat palkkatuloa. Ulosmitattava määrä lasketaan nettotuloista. Sosiaaliavustukset ja -tuet, kuten asumistuki ja lapsilisät eivät ole ulosmittauskelpoisia."[/QUOTE]

Mutta tässäkään ei puhuta nimenomaan kotihoidontuesta, että kumpaan kastiin se kuuluu, tuloihin vat sosiaaliavustuksii-ja tukiin. Onko kotihoidontuki siis rinnastettavissa esim. asumistukeen, vaiko äitiyspäivärahaan. Äitiyspäivärahahan on suurimmalla osalla kuitenkin ansiosidonnainen, jolloin siitä on myös varaa ulosmitata paremmin kuin khh:sta.

Ehkä mä vaan suosiolla huomenna soitan tuonne uo-virastoon ja kysyn suoraan sieltä. Musta on vaan hämmästyttävää ettei tällaista asiaa kerrota missään suoraan, uskoisin kuitenkin että tilanteeni on aika yleinen...

Onko nuo luvut mistä puhut mitä tulet saamaan käteen verojen jälkeen? Vai meneekö noista vielä verot? Ja eihän tuossa ole lapsilisää tai asumistukea esimerkiksi vahingossa laskettuna mukaan? Minä kun tuon ymmärsin että verotettavat rahat ovat tuloa.

Noista mun sanomista summista khh:n määrä on ennakonpidätyksen jälkeen jäävä summa, ja tuo palkkatulo ennen veroja, eli verojen jälkeen mulle jäis käteen reilu 680e. Lapsilisää en laskenut tuloksi ja asumistukea emme saa.

[QUOTE="...";25523578]muistathan että kun saat palkkaa kotihoidontuen hoitolisä pienenee! Ja se on myös verotettavaa tuloa joten siitä voidaan ulosmitata 1/3.[/QUOTE]

Juu sen olen jo ottanut huomioon. Ja ulosmittaus tapahtuu siten, että suojaosuuden ylittävätsät osasta otetaan 1/3-2/3osaa, riippuen palkan suuruudesta, eli eivät suinkaan ota missään tapauksessa koko tuloista sitä kolmannesta.

Mutta tässäkään ei puhuta nimenomaan kotihoidontuesta, että kumpaan kastiin se kuuluu, tuloihin vat sosiaaliavustuksii-ja tukiin. Onko kotihoidontuki siis rinnastettavissa esim. asumistukeen, vaiko äitiyspäivärahaan. Äitiyspäivärahahan on suurimmalla osalla kuitenkin ansiosidonnainen, jolloin siitä on myös varaa ulosmitata paremmin kuin khh:sta.

Ehkä mä vaan suosiolla huomenna soitan tuonne uo-virastoon ja kysyn suoraan sieltä. Musta on vaan hämmästyttävää ettei tällaista asiaa kerrota missään suoraan, uskoisin kuitenkin että tilanteeni on aika yleinen...

Kyllä se minun käsitykseni mukaan rinnastetaan nimenomaan äitiyspäivärahaan, eikä esim. asumistukeen. Niinkuin tuossa Pikkumy jo sanoikin, kotihoidon tuestahan maksetaan veroa aivan kuin äitiyspäivärahastakin..se on siis tuloa.

Minulta ei ole ulosmitattu mitään, mutta mieheltä on, ja tässä yhteydessä otettiin huomioon myös minun tuloni -joka oli kotihoidontuki- suunnilleen saman suuruinen kuin tuo sinun. (Tuloni jäivät niin pieniksi että ne eivät vaikuttaneet asiaan.) Sinulla on kuitenkin tulossa tuo palkka tuohon päälle.

Mutta kannattaa tosiaan varmistaa asia soittamalla suoraan ulosottoviranomaiselle.

Kotihoidontukea ei ulosmitata.

Onko sinula siis omakohtainen kokemus tästä? Mua lähinnä siis mietitytää, että laskeeko ulosotto mun tuloiksi yhteensä khh:n ja sen palkan, ja ottaa siitä yhteissummasta sen suojaosuuden ylimenevän osan kolmanneksen, vai laskevatko mulle tuloiksi vain mun palkan, joka ei siis ylitä sitä suojaosuutta?

Meen pian laittamaan lapsen päikkäreille ja sitten soitan ulosottoon ja kysyn. Tulen vielä kirjoittamaan asian oikean laidan tähän, jospa joku joskus sitten voi sen tiedon googlella löytää.

Yhteistyössä