kotihoidontuki vai mikä se on

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Milloin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Milloin

Vieras
Miten toimitaan kun äitiysloma loppuu ja jatkan lapsen hoitoa kotona. Pitääkö hakea jotain kotihoidontuki lappuja KELA:sta vai lähettääkö ne? Lapsi nyt puol vuotias eli vielä 3kk ä-lomaa.

laput tulee kotiin lähempänä vanhempainvapaan loppumista tai voit ne itse tulostaa Kelan nettisivuilta. Muistathan ilmoittaa työnantajallesi 2kk ennen vanhempainvapaan loppumista, että olet jäämässä hoitovapaalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Tiedätkö muuten että kotihoidontukea saa vain täysiltä kuukausilta?

Täh?
Mitä tarkotat?

Kun viimeisin kotihoidontukeni loppui keskellä kuuta niin kyllä niistä alkukuun päivistä rahat sain.
Ja aikoinaan kun kotihoidontuki alkoi muistaakseni jotain kuukauden 20 päivän tienoilla niin niistäkin n.10 päivästä sain rahat.

Tiedätkö muuten että kotihoidontukea saa vain täysiltä kuukausilta?

toi ei pidä paikkaansa, mä ainakin sain vanhempainrahaa vielä toukokuulta 10 päivää, ja lopuilta sitte kotihoidontuen.

Jaa kyllä mulle sanottiin että täysiltä kk vain. :/

Kelan sivuilta:

Kotihoidon tuen maksaminen

Lasten kotihoidon tuki maksetaan vanhemmalle tai muulle huoltajalle, joka hoitaa lasta. Tuki maksetaan kerran kuukaudessa jälkikäteen tuen saajan pankkitilille kuukauden viimeisenä arkipäivänä. Sitä ei makseta kuukautta lyhyemmältä ajalta.

Toi että ei makseta kuukautta lyhyemmältä ajalta, tarkoitta sitä, että jos jäät hoitovapaalle vain vajaaksi kuukaudeksi, ni siitä ei makseta. Muuten kyllä maksetaan siirtyessä vanhempainrahalta kotihoidontuelle myös se vajaa kuukausi... tuliko sekava selitys?

Ok. Mulle sillo sanottiin että eivät maksa vajaalta kuulta. Ei se sillo onneks paljoo haitannut ku pidin sitten lomat sillee että ei tullut vajaata kuukautta.

TOi on oikeesti hyvä jos maksavat vajaaltakin kuulta. Ei tartte pohtii tän kolmannen kanssa miten vanhenpain loma loppuu ja silti saa sen 300 ?.

Ok. Mulle sillo sanottiin että eivät maksa vajaalta kuulta. Ei se sillo onneks paljoo haitannut ku pidin sitten lomat sillee että ei tullut vajaata kuukautta.

TOi on oikeesti hyvä jos maksavat vajaaltakin kuulta. Ei tartte pohtii tän kolmannen kanssa miten vanhenpain loma loppuu ja silti saa sen 300 ?.

Siis et saa koko kotihoidontukea, vaan se summa jaetaan niille päiville, monella olet sillä hoitovapaalla ja lasketaan sen mukaan...

Joo, mut siis osan kuitenkin... Kirjoitin vähän väärin... Viimeks mulla oli 4 päivästä kiinni... Ja nyt on samoin 3 päivästä.

Joo joo, siis saat niistä päivistä sen vanhempainrahan mistä kuuluukin ja lopuista sen kotihoidontuen. :)

sitä ei makseta alle kk:n ajalta. jos äloma loppuu esim. 20.pv, ja jäät kotihoidontuelle seuraavan kuukauden, saa siitä kymmenestä päivästä myös khtuen. ne siis ei vaan maksa alle kk:n mittaselta ajalta sitä

tajuskohan tästä nyt mtn...

Alkuperäinen kirjoittaja siis:
sitä ei makseta alle kk:n ajalta. jos äloma loppuu esim. 20.pv, ja jäät kotihoidontuelle seuraavan kuukauden, saa siitä kymmenestä päivästä myös khtuen. ne siis ei vaan maksa alle kk:n mittaselta ajalta sitä

tajuskohan tästä nyt mtn...

Juu eli, jos jäät 20.pvä kht:lle ja meet töihin seuraavan kuun eka päivä, niin silloin ei saa mitään. Mutta jos jatkaa hoitovapaata pidempään kuin kuukauden, niin silloin saa myös vajaalta kuulta.

Yhteistyössä