Kotiin jäämässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotiin jäämässä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kotiin jäämässä

Vieras
Täällä useasti kysellään, miten arjen saa rullaamaan kun on töihin paluun aika. Mutta entäs toiste päin? Itselläni kun on ihan piakkoin edessä lasten kanssa kotiin jäännin aika. Oikein mielelläni olen jäämässä, mutta samalla vähän jännittää kuinka se lähtee sujumaan. Meillä on mies aika lailla pyörittänyt tätä arkea jo pitkään säännöllisten työaikojensa takia. Minä en juuri ehdi lasten kanssa muuta kun iltatoimet tekemään. Ruuan laitot ja päivittäiset raivaukset/siivoamisetkin on ollu miehen vastuulla. Mitenhän kummassa tuon arjen sais haltuunsa heti alusta lähtien? On vähän sellanen "pelko" että helposti lipsahtaa pelkän oleilun puolelle. Ois kiva saada jonkinlainen rytmi ja aikataulu päiviin ja viikkoihin. Minkälaisia rutiineja teillä on? Kuinka rytmitätte päivää, että tulee pakolliset kotityöt tehtyä ja aikaa jää vielä lapsille ja muillekin jutuille?

Jaa-a, itse varmaan tiedät parhaiten, mikä rytmi sulle ja lapsille sopii! Mä en illalla tee enää mitään, kun lapset nukkuu, korkeintaan suoristan matot tms. Tiskaan aamulla, mennään ulos ennen ruokaa, ruuan jälkeen leikitään sisällä ja siivoan samalla tai leikin mukana, jos on hommaa, mennään ulos vasta päivällisen jälkeen. Lapset pitää pakottaa lelujen keruuseen niin ehtii itse sitä vaatehuoltoa jossain välissä. Joskus toivon sadepäiviä että sais kodin kerralla siistiksi.. muttei se tahdo semmoisena pysyä. Kannattaa hyödyntää pakastinta.

Sillon kun mä oli kotona lasten kanssa, meillä oli aika säännöllinen rytmi joka meni suunnilleen näin:
aamupala
ulkoilu/kaupassa käyminen (ei aina)
ruoka
päiväunet, mulle omaa aikaa ja kotihommia
välipala
iltaruuan teko ja mahdollisesti omalla pihalla ulkoilua
iltaruoka
lastenohjelmat
leikkiä sisällä tai ulkona, tai oma harrastus
iltapala ja iltatoimet
nukkumaan

Tuohon päivrytmiinhän vaikuttaa poaljon myös lasten iät ja tottumukset, nukkuvatko päivunet vai ei jne... ja se kuinka usein käytte kaupassa, millä ja kuinka kauan siihen menee aikaa jne... Älä ota ap paineita, kaien ei tartte olla täydellistä ja sujua aina samalla tavalla, mutta säännöllinen päivärytmi on ainakin pienille lapsille tärkeä ja jos lapset ovat olleet aikasemmin hoidossa, niin rytmi kannattaa säilyttää mahdollisimman samanlaisena. Itse ainakin olen kokenut että ulkoilu heti aamupäivällä on kaikista paras monille lapsille, siinä saa pahimmat höyryt ja energiat päästää pihalle, niin sitten jaksaa vaikka olla lopun päivän sisällä, jos niikseen tulee.

Yhteistyössä