Hae Anna.fi-sivustolta

kotikalja

Viestiketju osiossa 'Juhlaruoka' , käynnistäjänä jouluksi, 04.12.2005.

1. jouluksi Vierailija

Heips!
    Meillä on ollut tapana syödä appivanhempieni luona aattona. Vuosikaudet mummi on halunnut tehdä kaiken itse ja kutsua lapset perheineen syömään. Viime jouluna päätimme, että mummi ja pappa tulevat meille syömään. Mutta, kotikalja on sellainen, jossa epäonnistun ja tiedän, että sitä pitää olla. Joka joulu yritän tehdä sitä, mutta huonolla menestyksellä. Se on joko liian laihaa tai ei ole käynyt tarpeeksi, eikä maistukkaan miltään. Olen tehnyt maltaista ja valmiista pussista. Onko vinkkejä miten onnistun? Pidämme makeammasta kotikaljasta.

2. Kko Vierailija

Osta sellaisia kaljamaltaita, missä on pussissa ohje. Itselläni on Tuoppi-kaljamallasta ja onnistuu, kun noudatat ohjetta.
    Kuten ohjeessakin sanotaan, anna kaljan käydä lämpimässä paikassa ja peitä astia vaikka pyyheliinalla.
    Jos pidätte makeasta kaljasta ripauta sokeria hiukan enemmän kuin ohjeessa.
    Tee kokeeksi vaikka puoli annosta ennen joulua, tuohan ei paljon maksa.

3. tepa1 Vierailija

minäkin olen kotikaljan ystävä ja sanoisin pienenä vinkkinä, että älä lisää käymisvaiheessa sitä sokeria, koska se käyminen jatkuu vaan pitempään, vaan tee ihan ohjeen mukaan ja sitten kun se on kylmässä ja otat juotavaksi, niin lisää silloin sitä sokeria sen mukaan miten makeaa haluat. Niin minä olen tehnyt( ainakin 30 vuotta).

4. tepa1 Vierailija

Oi, en muistanutkaan kommentoida tuota ap. ensimmäistä ongelmaa, eli kaljan mauttomuutta, minäkin teen Tuoppi-kaljanmaltaista ja laitan maltaita enemmän kuin ohjeessa on,mutta sokeria ohjeen määrän, olethan huolehtinut, että se mallasvesi on tarpeeksi lämmintä kun lisäät siihen hiivan(kuivahiivaa käytettäessä vieläkin lämpimämpi, tuorehiivalle ainakin kädenlämpöinen) ja myös sen, että se on tarpeeksi lämpimässä paikassa, niin että käyminen alkaa. Minulla kalja käy kannellisessa astiassa, joten se pysyy lämpimänä pitempään. Näin menetellen kalja on onnistunut.

5. jouluksi Vierailija

Kiitos vinkeistä! Teen niiden mukaan ja luotan, että hyvää tulee.

6. reinoantti Vierailija

Armeijan kotikalja tehtiin ennenvanhaan tällä ohjeella:
    1000 litraa vettä 1 kg maltaita, 1 kg sokeria, annettiin jäähtyä ja ei kun pöytään.

Poikamiehen iltakalja: 10 L n.70-80 asteista vettä,
    2-3 palaa hiivaa liotettiin vetteen, 1-2 kg sokeria, 1 kg maltaita. Annettiin käydä 3-4 pv jäähdytettiin ja juotiin kauhalla suoraan sankosta. Aamu olikin jo toinen juttu.

7. misteli Vierailija

kaljan voi maustaa katajanoksilla.

8. susanna Vierailija

osta perhekaljaa litran pulloissa kaupasta niin minä teen se on makeampaa kuin moni muu ja ihan hyvää.

9. mistä Vierailija

Mistä saat perhekaljaa vielä litran pulloissa, eihän sitä valmisteta enää kuin puolen litran pulloissa..

10. bb Vierailija

Hei, miten pitkään pitää käyttää jos haluaa kaljaan hieman prosentteja

11. vierailija Vierailija

Et mistään :D :D :D :D :D

Tilaa Ruoka.fi-uutiskirje!

Ruoka.fi-uutiskirje tuo sähköpostiisi usimmat artikkelit, ruokablogit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri