Hae Anna.fi-sivustolta

Kotipizzan pohja

Viestiketju osiossa 'Keittiössä' , käynnistäjänä -minttu-, 29.07.2008.

1. -minttu- Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    eli, tietäiskö kukaan samanlaista pizza pohjan ohjetta kun kotipizzassa? ois kiva tehdä itse vähän edes samanlaisia pizzoja. olen myös etsinyt samanlaisia kinkkukuutioita mitä ne käyttää ,mutta en ole löytänyt.mistäköhän löytyisi? kaupoissa on vaan sellasia pieniä kinkkukuutioita. mutta jos joku tietää hyvän pizza pohjan ohjeen niin tänne vaan,kiitos.

2. Fiia Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minä en tiedä, miten Kotipizzan pohja tehdään, mutta minä teen hyvin yksinkertaisen eli vettä, nokare hiivaa, suolaa, vehnäjauhoja ja hiukan kaurahiutaleita sekä öljyä. Määristä en osaa tarkkaan sanoa, teen näppituntumalla.

3. Rautiainen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kotipizzan pohjassa käytetään durumvehnäjauhoja, joten ne kestävät sitä heittelyä ja venyttelyä. Muuten en tiedä Kotipizzan reseptiä, mutta vaihdappa perinteiseen jauhot, pääset ainakin vähän lähemmäs.

4. sensuelle Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kotipizzan pizzat paistetaan 330 asteessa ja kuumalla pohjalla. Tällaisia ominaisuuksia ei oikeastaan ole tavallisessa kotiuunissa. Kova lämpö ja suora kontakti uunin pohjaan on se taika, jolla pizzasta saa ohuen ja rapean. Olen itse yrittänyt simuloida tätä pitämällä vuolukivilaattaa uunissa ja lämmittämällä uunia pitkään maksimilämmöllä.

Resepti ei ole sitten varmaan sen kummempi kuin vehnäjauhoja (durumjauhoja käytetään pastaan), hiivaa, vettä ja öljyä.

5. keittiö-liisukka Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    2 dl maitorahkaa
    1 kananmuna
    1dl vehnälesettä
    1dl soijajauhoa
    1/2tl suolaa

6. Rautiainen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Durum jauhoja käytetään muuhunkin kuin pastaan. Siis kaikkeen, joka saa tarvitsee venyvyyttä ja kimmoisuutta, sitkoa. Useimmissa durumjauhopusseissa on myös pizzapohja ohje. Eihän kanamuniakaan käytetä pelkästään munakkaaseen =).

7. -minttu- Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    joo durumvehnäjauhoja ne käyttää,täytyykin kokeilla tehdä niistä!

8. Amarillo Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Usein se virhe tulee siinä, että kotioloissa pizzapohja kaulitaan ja taikina menee liian kovaksi ja tiiviiksi.
    Itse ostin tukusta valmiita pizza-pullia, ja niistä tulee tosi hyviä kun vaan "venyttelee" sen taikinan pizzan muotoiseksi. Kotikonstein voisi yrittää niin, että jollakin koneella alustaa taikinan kunnolla durumvehnäjauhoihin. en tiedä onnistuuko.

Jamie Oliver ainakin neuvoi, että kotikonstein pizzauunin voi tehdä niin, että pizzan laitta folion päälle pellille. Kai se sitten jotenkin hohkaa sitä lämpöä sieltä altapäin?!

9. Lionheart Vierailija

ei ne kotipizzan pizzat mitään rapeita ole sehän se niist hyvii tekeeki sen oon kyl huomannu et ku ostaa monsterin tai perhepizzan o taikina aina raakaa.Kotona ku tekee pizzaa kohoo pohja aina liikaa ja on rapea itse vihaan just tota rapeutta valmispizzoihinkin tulee tuo rapeus ja ne on muutenki ihan shaissee!

10. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Itse asiassa pizzan kuuluu olla hieman rapea, jos on kyse ohutpohjaisesta pizzasta.

11. no huh huh Vierailija

Ei mitään hiivaa. Leivinjauhepohja.

12. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Ei nyt sentään leivinjauhetta pizzataikinaan. Hiivalla se taikina kohotetaan.

13. Pitsoja leipomaan Vierailija

Hyvin lähelle kotikonstein pääsee muistamalla olematta kuormittamatta pitsaa liioilla päällysteillä ja käyttämällä kuumaa kaasu-uunia. Kaasu-uuni on kuivempi kuin sähköuuni ja antaa siksi rapeamman lopputuloksen.

14. oma ohje Vierailija

En tiedä millainen pohja pizzerioissa on: en osta koskaan pizzapaikkojen pizzoja, pari kertaa olen kyllä maistanut niitä hirveitä lötköjä, josta en pidä yhtään. Kaipaan pizzapohjaan rapeutta - mutta ei liikaa.

... ja kun en sellaista saanut koskaan aikaiseksi edes koulun kotitaloustuntien ohjeilla (muuten kuin leivinuunissa), aloin kehittelemään omaa:

Pizzataikina on mitä jauhoseosta milloinkin (teen sen itse), hiivaa käytän vähemmän kuin normiohjeissa (kohotan taikinan kahdesti). 1. aikinan valmistus 2. kohotus 3. kaulin haluttuun muotoon 4. Pizza laitetaan uuniritilän päälle (toki leivinpaperi siinä välissä). 5. annan kohota toisen kerran, mutta ei yhtä paljon kuin 1. kohotuksessa (kohoaa nimittäin uunissa lisää) 5. täytteet pizzan päälle 6. uuniin.

minun sähköuunissani pellin hylkääminen ja ritilän käyttöönotto näytti olevan se avain. Leivinuunissamme sitten pitääkin käyttää peltiä, kun pizzat paistetaan kuumassa. joskus olen tehnyt pizzaa puukäyttöisellä hellalla ns. pannupizzatyyliin ja siinäkin tuli parempaa kuin sähköuunissa pellillä.

15. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Mä en saisi 6 minuutissa pizzaa uunissani kypsäksi enkä uskaltaisi kyllä ritilän päälle laittaa, ettei tulisi tulipaloa. (kaasu-uuni)

16. häh? Vierailija

Kuka on kuudesta minuutista puhunut?

17. oma ohje Vierailija

Kaasuliesistä en kirjoittanut enkä niistä tiedä pizzojen suhteen . minulle sellaiset ovat turhia. mökillä on pieni, mutta ei sitä kukaan halua käyttää, kun grillikin on.

enkä minuuttimääristä ole kirjoittanut mtn, mutta leivinuunissa on 6 minuuttissa tullut (ei ainakaan pidempään mennyt).

18. RMHL Vierailija

Mä käytän 2,5 dl:aan jauhoja 2 tl leivinjauhetta. Hyvin kohoaa, tulee sellainen piirakkavuoallinen.

19. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Valiltettavasti en tiedä pajonko minä jauhoja pizzataikinaan laitan, kun en ole mitannut. Nesteen määrän mittaan ja se riippuu siitä kuinka paljon taikinaa tarvitsen. Paljonko sulla on nestettä tuossa jauhomäärässä? 1/2 dl?

20. Riidankylväjälle Vierailija

Kuule, ketään tuskin edes kiinnostaa. Miksi vastaa aina niin tökerösti mm tässä ketjussa näin: Itse asiassa pizzan kuuluu olla hieman rapea, jos on kyse ohutpohjaisesta pizzasta. Kysyjä kun mainitsi, ettei halua rapeaa pizzaa.

Toinen aiheeton oli: Mä en saisi 6 minuutissa pizzaa uunissani kypsäksi enkä uskaltaisi kyllä ritilän päälle laittaa, ettei tulisi tulipaloa. (kaasu-uuni) ei oltui puhuttu minuuteista mitään. ja vielä kolmas turha, riitaa haastava: Ei nyt sentään leivinjauhetta pizzataikinaan. Hiivalla se taikina kohotetaan.

Voisit aivan hyvin kommentoida vain silloin, kun sinulla on oikeasti jotain annettavaa.

21. nytriittää Vierailija

Voi ei, taas tämä veetuilija tarttuu asioihin, joista ei pitäisi tällä palstalla käsitellä. Vastaisi edes millaista pitsapohjaa hän suosii ja miten sen tekee. Minä teen sormituntumalla ja hiivalla nostattamalla. Syötyä o kaikki tullut.

22. RMHL Vierailija

2,5 dl jauhoja, 2 tl leivinjauhetta, ½ -1 tl suolaa, 1 dl vettä ja 2 rkl öljyä. Riittää n. 25-30 cm:n piirakkavuokaan.

23. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Kiitos.

24. älä nyt sinä Vierailija

taas paista pizzaa. Aloittaja kyseli joitain neuvoja, et sinä.

25. just så Vierailija

Aivan oikein, mutta tuohon koskaan päästään, valitettavasti. Käsittää aina että sen täytyy tuo ruoka tehdä itselleen, ei piittaa kysyjästä yhtään mitään. Kummaa.
    Diabeetikon ei kannata pizzaa järsiä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari