Kotisynnytykset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaisu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Onneksi en synnyttänyt, en tosin olisi harkinnutkaan. Ekaan synnytykseen olis kuollut äiti ja ehkä vauvakin, toiseen (jos äiti ei olis kuollut jo ekaan..) vauva. En ikimaailmassa vapaaehtoisesti synnyttäisi kotona. Piste.

Jos todella kiinnostaa, niin kannattaa käydä Aktiivinen synnytys Ry:n sivuilla, siellä on paljon asiallista tietoa aiheesta.
Käsittääkseni kotisynnytys on aivan mahdollinen jos äiti on terve ja hyvinvoiva ja raskaus on edennyt normaalisti.
Toki tällainen asia vaatii todella henkistä valmentautumista ja paljon itsenäistä tiedonhankintaa.

Hyvää Syksyä!

Mun mielipide on, että kotisynnytys on itsekäs ja epäeettinen valinta, enkä voi ymmärtää niitä kätilöitä, jotka niihin suostuu mukaan.
Vaikka kuinka olisi perusterve synnyttäjä ja normaali raskaus, voi moni asia mennä pieleen, jolloin tarvitaan joskus välitöntäkin sairaalahoitoa. Miksi riskeerata omaa ja vauvan terveyttä vain siksi, että kotona on mukavampaa??? Synnytys on mun mielestä tapahtuma, jota ei kannata hoitaa tilastojen valossa, koska jokainen synnytys on omanlaisensa tapahtuma, jonka kulkua EI KUKAAN voi ennustaa. Voi vaan miettiä niitä vuosia kotisynnytyksen jälkeen kun kaikki ei olekaan mennyt hyvin, että olisi ollut mahdollisuus valita toisin. Siinä voi heittää hyvästit omalle mieleterveydelle, jos oman valinnan seurauksena esim. lapsella on cp-vamma.
Olisin kiinnostunut kuulemaan perusteluja valinnalle. Oma ahdasmielinen ja lääketieteeseen (sokeastikin?) uskova mielipiteeni on tämä.

"Maailmalla", esim. Briteissä nämä kotisynnytykset tuntuvat olevan suositumpia kuin Suomessa. Enpä sitten osaa sanoa miksi. Jopa perätilasynnytyksiä näytetään hoidettavan paljon kotona (googletin perätila-asioita tässä jokin aika sitten ja törmäsin moniin moniin tällaisiin tarinoihin). Minusta tuo kuulostaa kyllä aivan hullulta riskaamiselta, mutta kukin tyylillään... Ja tosiaan Aktiiviselta Synnytykseltä löytyy asiallista lisätietoa, niin kuin joku joku kertoikin!

Muistelen lukeneeni, että jossain kohti Eurooppaa (olisiko ollut Hollanti...) kotona synnyttäminen on yhtä tavallista kuin sairaalassakin, eivätkä kuolleisuusluvut ole sen suuremmat kuin muuallakaan. Ammattitaitoinen kätilö ja lyhyt matka lähimpään sairaalaan ovat tietysti avainasemassa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.11.2006 klo 10:45 minä kirjoitti:
Mun mielipide on, että kotisynnytys on itsekäs ja epäeettinen valinta, enkä voi ymmärtää niitä kätilöitä, jotka niihin suostuu mukaan.
Vaikka kuinka olisi perusterve synnyttäjä ja normaali raskaus, voi moni asia mennä pieleen, jolloin tarvitaan joskus välitöntäkin sairaalahoitoa. Miksi riskeerata omaa ja vauvan terveyttä vain siksi, että kotona on mukavampaa??? Synnytys on mun mielestä tapahtuma, jota ei kannata hoitaa tilastojen valossa, koska jokainen synnytys on omanlaisensa tapahtuma, jonka kulkua EI KUKAAN voi ennustaa. Voi vaan miettiä niitä vuosia kotisynnytyksen jälkeen kun kaikki ei olekaan mennyt hyvin, että olisi ollut mahdollisuus valita toisin. Siinä voi heittää hyvästit omalle mieleterveydelle, jos oman valinnan seurauksena esim. lapsella on cp-vamma.
Olisin kiinnostunut kuulemaan perusteluja valinnalle. Oma ahdasmielinen ja lääketieteeseen (sokeastikin?) uskova mielipiteeni on tämä.

Tässä on aihe mistä voisin kirjoittaa esseen sinulle, mutta tekstistäsi paistaa juuri se asenne läpi että vaikka sinulle antaisi minkälaisia perusteluja pysyisit kannassasi. Pakko sanoa kuitenkin muutama asia: kotisynnytys on kaikkea muuta kuin itsekäs tai epäeettinen valinta, jos olisit lukenut mitä naisen vartalossa tapahtuu synnytyksen aikana niin tietäisit miksi ympäristön "mukavuudella" on suuri positiivinen vaikutus synnytykseen. Sinä varmasti sitten et käytä mitään lääkkeellistä kivunlievitystä (tai käyttänyt) synnytyksessäsi, koska se on lapsen terveyden vaarantamista jos jokin. Olet varmasti lukenut asiasta?

Synnytin lapseni luomuna Tammisaaressa vaikka oli ihana paikka ei siltikään ole oikea paikka minulle, eli jos seuraava raskaus menee hyvin synnytän kotona :heart:

suosittelen lukemaan asiasta jos haluat kommentoida seuraavan kerran hieman perehtyneempänä, esim. Sheila Kitzingerin Birth Your Way/ Janet Balaskas, Giving birth naturally, ja paljon löytyy tutkimustuloksia kotisynnytyksestä netistä esim. British Medical Journal ym.

Onnellista syksyä sinulle

Itse en synnyttäisi kotona juuri em. syistä, joita muut kirjoitelleet. Ja toisaalta, löytyykö Suomesta riittävästi kokemusta ja ennenkaikkea halukkaita kätilöitä? Entä vastuukysymykset, jos jokin menee pieleen (vaikka ap mainisti Hollannin, jossa myös tietääkseni synnytetään hyvällä menestyksellä kotona). Siis ammatinharjoittajan vastuu, vakuutukset? Julkinen kun ei tietääkseni hoida synnytyksiä kotona (julkisella puolella kun vakuutus on työnantajan puolesta, löytyykö vakuutusyhtiötä joka vakuuttaa). Ihan mielenkiintoista kyllä. Ja Tammisaaren malli on varmasti suurimmalle osalle tervetullut, koska kyllä ympäristölläkin (mukaanlukien ihmiset) on vaikutusta.

ilmeisesti kotisynnytykset on suomessa aiak harvonaisia, kun ei kukaan asian kokenut ole vastannut...

Itsekin olen miettinyt asiaa, mutta mieluummin ehkä kuitenkin sairaalassa ja sitten kotiin niin äkkiä kuin mahdollista. En myöskään viihdy sairaalassa, ja kamalinta olisi olla monen vastasynnyttäneen ja -syntyneen kanssa samassa huoneessa. Vauvat itkee, isät hypää käymässä, kiva siinä varmaan opetella imettämistä, kun jonkun toisen mies pönöttää verhon takana. :kieh: Sitäpaitsi oman miehen läheisyys on niin tärkeä asia minulle, että jos emme sattuisi perhehuonetta saamaan, niin tuskin haluan olla yksin yötä sairaalassa. Sitäpaitsi kotona saa syödä mitä ja milloin mieli tekee, eikä sitä ällöä sairaalaruokaa silloin kun sitä satutaan tarjoamaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.11.2006 klo 12:27 swerfiel kirjoitti:
iSitäpaitsi kotona saa syödä mitä ja milloin mieli tekee, eikä sitä ällöä sairaalaruokaa silloin kun sitä satutaan tarjoamaan.

Luultavasti kaikissa synnytyssairaaloissa on osastolla jääkaappi, missä on leipätarvikkeita, mehua, jogurttia yms. tarjolla ympäri vuorokauden synnyttäneille ja kanttiinista saa sitten namia, jos sitä haluaa.

Onpa surullista taas havaita, että tähän ketjuun vastaavat hanakasti vain ne, jotka haluavat syyllistää ja riidellä. Onpa harmi ap, ettet ole saanut yhtään oikeaa vastausta. Ilmeisestikään kotisynnyttäjät eivät täällä palstaile.

En valitettavasti osaa itsekään sinua auttaa - kokemusta ei ole. Toivottavasti olet jo saanut lisävalaistusta asiaan muuta kautta. Täällä näyttää olevan tärkeämpää toisille se, että sinulle ei vastata asiaan, mutta halutaan leimata sinut huonoksi ihmiseksi ja esittää riidanhaluisit vasta-argumentit. Luulisi, etteivät ne ihmiset sinulle vastaisi, joilla ei ole asiaan vastauksia. Itsekin tässä siis turhan päiten vastailen...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.11.2006 klo 20:39 HeMa05 kirjoitti:
pidän kotisynnyttäjiä todella rohkeina.mulla ei oliis siihen kanttia.enkä enää ekan jälkeen uskaltais yrittää...lapsi pelastui vaan koska oltiin sairaalassa....

IMALLE:

Olen tutustunut Sheila Kitzingerin ajatusmaailmaan ja väitän tietäväni yhtä sun toista synnytyksen kulusta. Älä ota mielipidettäni itseesi, se on vain mielipide. Mutta et varmaankaan voi väittää, että argumenttini kotisynnytystä vastaan olisivat aivan tuulesta temmattujakaan. Vai voitko?

Onneksi oltiin sairaalassa, muuten olis menny sekä lapsi että äiti. Onnea teille kotisynnyttäjille ja paljon hyvää onnea ja suojelusenkeleitä matkaan! Jos/kun teillä menee kotisynnytyksessä joku pieleen ja vaarassa on joko toisen tai molempien henki niin olisi kiva tietää miten ja missä aiotte seuraavan lapsenne synnyttää? En syyllistä, en tuomitse, mutta olisi kiva tietää olisiko yhden riskin tai pieleen menneen synnytyksen/menetyksen jälkeen pokkaa ottaa vielä riski? Kaikkihan menee hyvin niin kauan kun menee hyvin. Luonto ei vaan hoida kaikkea niin kun me sen haluaisimme hoitavan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.11.2006 klo 21:56 yksi vain kirjoitti:
Onneksi oltiin sairaalassa, muuten olis menny sekä lapsi että äiti. Onnea teille kotisynnyttäjille ja paljon hyvää onnea ja suojelusenkeleitä matkaan! Jos/kun teillä menee kotisynnytyksessä joku pieleen ja vaarassa on joko toisen tai molempien henki niin olisi kiva tietää miten ja missä aiotte seuraavan lapsenne synnyttää? En syyllistä, en tuomitse, mutta olisi kiva tietää olisiko yhden riskin tai pieleen menneen synnytyksen/menetyksen jälkeen pokkaa ottaa vielä riski? Kaikkihan menee hyvin niin kauan kun menee hyvin. Luonto ei vaan hoida kaikkea niin kun me sen haluaisimme hoitavan.

Näitä sanoja olisin käyttänyt, jos olisin osannut.

Mulla voi hyvinkin olla edessä tulevaisuudessa kotona synnyttäminen. Tosin vapaaehtoisesti sitä en tee, mutta kahden edellisen synnytyksen perusteella voi hyvin olla, että synnytän kotona ja ilman kätilöäkin. Yhden olen ambulanssissa synnyttänyt. syöksysynnyttäjä siis.. :x

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.11.2006 klo 10:45 minä kirjoitti:

Samaa mieltä. Kun RISKI on, miksi ottaa sitä kun NYKYÄÄN ei pakko. Mun poika olis vammautunut tai kuollut kotona synnyttäessä. Siinä ois sit kiva kantaa taakkaa lopun ikää kun en ois sairaalaa valinnu.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.11.2006 klo 12:51 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.11.2006 klo 12:27 swerfiel kirjoitti:
iSitäpaitsi kotona saa syödä mitä ja milloin mieli tekee, eikä sitä ällöä sairaalaruokaa silloin kun sitä satutaan tarjoamaan.

Luultavasti kaikissa synnytyssairaaloissa on osastolla jääkaappi, missä on leipätarvikkeita, mehua, jogurttia yms. tarjolla ympäri vuorokauden synnyttäneille ja kanttiinista saa sitten namia, jos sitä haluaa.

Tässä vastikään synnyttänyt kaverini sanoi, että lapsivuodeosastolla lämmin ruoka tarjottiin tiettyyn aikaan. Ja jos ruoka tuli klo 16, niin vauva aina alkoi imemään täsmälleen silloin, eli tuoreeltaan sitä sapuskaa ei saanut syötyä. Eli voileivistä en tiedä, mutta ainakin lämpimän ruuan kanssa on ollut ongelmia. Eikä se sairaalan jääkaapin valikoima ole järin monipuolinen, tai ei ainakaan siellä ollut, missä olin viime kesän töissä. (vuodeosastolla olin kylläkin).

Tässä myös yksi äippä, jonka lapsi olisi menehtynyt ja todennäköisesti minä itsekin, jos ei oltaisi sairaalassa oltu. Näin siis ekalla kerralla.

Myös toisessa synnytyksessä tuli niin raju verenvuoto, että huonosti olisi taas käynyt.

Miksi ottaa turhia riskejä omien tunteiden ja toiveiden vuoksi? Eikös se ole melkoisen itsekästä?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.11.2006 klo 19:10 Nasu-Masu kirjoitti:
Täällä myös yksi, jota ei olisi, jos olisi kotona synnyttänyt. Myös lapsi olisi menehtynyt. Joten oma mielipiteeni on EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA!!! Huom: tämä vain minun mielipiteeni.

tottakai kaikilla on oikeus mielipiteeseensä, mutta olisi tosi mielenkiintosta kuulla että mitä on käynyt näissä tapauksissa missä lapsi ja äiti on meinannut menehtyä, siis oikeesti kuulla ei ole mitään kettuilua.
haluaisitteko kertoa???
jos ette niin ok

mä en olis kanssa mistään hinnasta valinnut kotisynnytystä...ei sen puolen pelkäsin synnytystä muutenkin vaikka sairaalaan menossa olinkin!!!mä olen myös "kiitollinen" että synnytin sairaalassa,sillä tuskin kotona olisin hengissä selvinnyt.synnytys oli tooooodellaaaaa pitkä..ja etenkin ponnistusvaihe(yli 3 tuntia),jonka seurauksena repesin kohdunsuusta pahoin ja vuosin verta kohtuun,minkä seurauksena kohtu ei päässyt supistumaan takaisin...ja kivut oli aivan sietämättömät,taju meinas lähtee koko ajan ja lopuksi kai menikin ja oksetti koko ajan,hemoglobiini oli 60 ja verenpaineet romahti!!kätilö painoi mahasta ja verta hulahti litra pöydälle(ja mies seuras tilannetta vierestä :'( )..sen jälkeen nukutukseen heti ja vuodon syytä yritettiin löytää todella kauan...menetin verta yli 4 litraa(eli siis oman "verivarastoni" kokonaan),mutta onneksi sain uutta verta tilalle koko ajan.nukutuksessa olin noin 6 tuntia!!!joten...onneksi synnytin sairaalassa...ystävääni tämä ei tosin auttanut hänen synnytksessä,kun hän menehtyi... :'(

Hei haloo kaikki vastaajat!! Tässä ei kysytty teidän mielipiteitä vaan sitä ONKO KOKEMUSTA KOTISYNNYTYKSESTÄ. Voinette olla hiljaa, jos ei ole kokemusta. Vai mitä ihmettä en itse ymmärrä??

Perustakaa oma ketju "KOtisynnytyksen vastustajat"

Ei ole kokemusta moisesta, mutta sen tiedän että paljon täytyisi ottaa asioista selvää etukäteen (varmaan mieluiten jo ennen raskautumista) ja todella hyvin tutustua kätilöön joka suostuisi synnytykseen tulemaan että olisi oikeasti toimivat välit sen ainoan ihmisen kanssa joka synnytystä olisi auttamassa.
Itselläni ei rohkeus ihan vielä ainakaan tuollaiseen kotisynnytykseen riittäisi vaikka liki sairaalaa asummekin, mutta jos asian on oikeasti miettinyt juurtajaksaen ja on tullut siihen lopputulokseen että kotisynnytys on se Oikea vaihtoehto itselleen, niin en kyllä näe miksi sitä ei voisi toteuttaa kunhan ennalta järjestää asiat kunnolla.

Yhteistyössä