Kotitöiden jakaminen?

  • Viestiketjun aloittaja Epäreilua
  • Ensimmäinen viesti
Epäreilua
Miten te jaatte kotityöt miehenne kanssa? Meillä minä teen yleensä kaiken, kuten siivoamiset, pyykin pesut, kaupassa käynnit ym. ja nyt on tullut mitta täyteen. Olisi kiva kuulla, miten teillä muilla?
 
huli
Tuttua työn jakoa Meillä minä teen suht kaikki kotityöt, mutta teen ne mielelläni Jos mun pitäis katsoa vierestä kun mies tekee, niin mulla menis varmaan aika neuvoessa:) Kaupassa käynti taitaa olla sellainen homma minkä luovutan suosiolla miehelle
 
Miirumaaru
Heip! Meillä mies käy usein kaupassa ja tekee ruokaa, mutta siihen se sitten jää.. Minä se siivoilen, hoidan pienet korjaustyöt jne. Miehet vaan ovat laiskoja!
 
Maaret
Aikaisemmassa liitossani miehellä oli oma yritys, joten häntä ei juuri kotona näkynyt. Minä olin päivätöissä ja sitten iltaisin kotona toinen työpäivä pienten lasten kanssa. No, sitä ei kauaa kestänyt.

Nyt olen "uudessa elämässä", lapset aikuisia ja meillä on tasa-arvoinen suhde uuden miehen kanssa kaikin puolin, niin henkisesti kuin fyysisesti. Mies usein hoitaa kauppahommat, jostain syystä tykkää siitä hommasta, toisin harmikseni tuppaa ostamaan valmisruokia "että päästään helpommalla". No, hänellä ajatus hyvä.

Siivotaan kun siivotaan, onneksi kumpikaan ei ole mikään pilkunviilaaja siinä suhteessa. Puoliksi tehdään yleensä, mies oli yksinhuoltajana kahdelle lapselle 10 vuotta ennen kuin tapasimme, joten kaikki hommat sujuu kiitettävästi. Mies ei juuri koskaan katsele telkkaa onneksi, joten hän ehkä kotonakin tekee enemmän, minä kun seuraan paria sarjaa ja istun välillä töllön ääressä. Yleensä kun toinen alkaa tehdä jotain hommaa, toinen tulee automaattisesti mukaan jelppimään.

Silityksestä ei tykkää kumpikaan, joten meillä ei silitetä oikeastaan mitään.



 
ymmällä
Alkuperäinen kirjoittaja Epäreilua:
Miten te jaatte kotityöt miehenne kanssa? Meillä minä teen yleensä kaiken, kuten siivoamiset, pyykin pesut, kaupassa käynnit ym. ja nyt on tullut mitta täyteen. Olisi kiva kuulla, miten teillä muilla?
eikös nämä juuri ole naisten töitä?? miksi miehen pitäisi tehdä niitä???
 
tuli
Alkuperäinen kirjoittaja Miirumaaru:
Heip! Meillä mies käy usein kaupassa ja tekee ruokaa, mutta siihen se sitten jää.. Minä se siivoilen, hoidan pienet korjaustyöt jne. Miehet vaan ovat laiskoja!
Oho! Enpä sanoisi miestäsi laiskaksi. Jos laskee ajan joka päivittäin kuluu siivoukseen ja vertaa sitä aikaan joka kuluu ruoka-rumbassa niin eiköhän tuo mene aika tasoihin?

 
Sara
Meillä on alusta asti ollut ihan selvät sävelet, mies hoitaa pihan ja auton. Minä sisällä kaiken sen pienen hienosäädön ja nypläyksen. Lisäksi pyykkihuolto kuuluu minulle. Yhdessä siivotaan kerran viikossa, jossa myös kummallakin on omat hommansa. Ruokaa hän myös tykkää laittaa, joten taidanpas olla oikeastaan aika onnellisessa asemassa. Tämä ei ole koskaan ollut meille riitelyn aihe, emmekä koskaan voisi katsella vain sivusta, jos toinen joutuu raatamaan.
Olen todella pahoillani kaikkien puolesta, joilla ei näin ole. En tiedä kuinka te jaksatte hoitaa kaiken itse.
 
Tintti82
Meillä molemmat tekee kaikkea, useinmiten yhdessä. Mies tiskaa, pyykkää, kokkaa, siivoaa. Osaa pestä ikkunatkin. Viimeeksi pesi keittiön ja uunin. Ja nyt kun on pari päivää poissa ja meillä kylppäri/wc remppa kesken niin siivosi kamansa pois edestä ja pesi wc:n jotta pääsen suihkuun. Ja siivosi muutkin roinansa pois silmistä. Kokkaamisesta tykkää todella paljon ja kokeilee kaikenlaista.
Ei pelkää kotitöitä. Enkä minä miestentöitä, mitä ne nyt sitten muka ovatkaan. On tullu maalattua, hiottua, viilattua, hitsattua, sahattua, juotettua, vaihdettu renkaita...
 
X
Kyllä se minä olen joka tekee meillä kaiken eli ihan laskun maksusta vessan pesuun. Mies käy töissä ja loput ajasta (n. 8h) nukkuu. Käyn myös itse töissä, tosin teen töitä kotona (siis etätyötä).
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ymmällä:
Alkuperäinen kirjoittaja Epäreilua:
Miten te jaatte kotityöt miehenne kanssa? Meillä minä teen yleensä kaiken, kuten siivoamiset, pyykin pesut, kaupassa käynnit ym. ja nyt on tullut mitta täyteen. Olisi kiva kuulla, miten teillä muilla?
eikös nämä juuri ole naisten töitä?? miksi miehen pitäisi tehdä niitä???
No huh huh! Miksi naisen pitäisi tehdä kaikki kotityöt, jos molemmat käyvät töissä??? Mitä mies sitten tekee???
 
Mirkku
Meillä kumpikin tekee kaikkea. Meillä on vähän erilaiset työajat ja siksi toisena päivänä toinen tekee enemmän ja sitten toisena taas se toinen. Mies kyllä pesee pyykkiä ja siivoaa siinä missä minäkin. Vessan siivous on kyllä sellainen, että mies ei sitä oma-alotteisesti jostain syystä tee. Mutta jos siivotaan ja sanon sen ääneen, niin sitten kyllä pesee lavuaaritkin. Pyykkiä pesee usein ja ruokaa laitetaan aina silloin yhdessä, kun mahdollista. Tiedän, että meillä on asiat hirmu hyvin, mies osallistuu kaikkeen eikä ole sellaista tunnetta, että saisin yksin pyörittää kotia.
 
kodinhengetär ja uraäiti
Minä teen lyhyempää työpäivää joten kodinhoito jää pääasiassa minulle. Mies tekee ruokaa, käy kaupassa, hoitaa pihan ja siihen se sitten jääkin.
Välillä kiukutaa ihan kybällä, varsinkin kun siivoaminen on tylsää ja lapsiperheessä siivottavaa ja pyykättävää löytyy. Mies auttaa kyllä jos pyydän mutta ei koskaan omatoimisesti ala siivoamaan. No, tyhjentää astianpesukoneen ja täyttää, mutta ei muuta. Jos alan tekemään pidempiä työpäiviä, saa mies hommata siivojaan!
 
Dolly
Mies käy kaupassa ja hoitaa pihan ja tekee ruokaa ja siihen se sitten jääkin. Mitä ihmettä. Minulla on oma yritys, niinkuin miehellänikin, minä hoidan kodin kaikki työt yksin, pihatoitä myöten, koska voin helpommin järjestellä työaikojani. Olen silti mielestäni ihan tasa-arvoinen ja tunnen itseni rakastetuksi. Tämä on toinen liitto meille kummallekin, on kokemusta kyllä muustakin, mutta onnellisempi en koskaan ole ollut. Onni kun ei ole kiinni kotitöistä vaan asenteesta.
 
Ile
meillä molemmat tekee, jako menee jotensakin tälleen:
nainen /mies %

pyykinpesu (koneeseen laitto ja ripustus)
65/35
silittäminen ja kaappiin toimittaminen
20/80
imurointi
50/50
kaupassa käynti
60/40
ruoan laitto
90/10
tiskaus (käsin + koneen täyttö & tyhjennys)
30/70
mattojen tamppaus
0/100
korjaus yms.("vasarahommat")
5/95, tekstiilipuolella 100/0
lapsen hoito (pukeminen, syöttö, hoitoon vienti, leikitys, nukkumaan laitto jne.)
50/50

Ihan hyvin jako toimii mielestäni. Ruokaa laitan turhan harvoin. Se johtaa sitten siihen että osaan laittaa vain peruskamaa josta vaimo ei tykkää pitemmän päälle. Laittaa mieluummin itse niin saa vaihtelevampaa sapuskaa. Minä vastaavasti katan pöydän ja siivon jäljet.
 
Tintturainen
Pitää kysyä teiltä, jotka teette yhteistaloudessa kaikki kotityöt, että tuliko tämä teille yllätyksenä, kun muutitte yhteen? Osasiko mies tehdä kotitöitä ennen kuin muutitte yhteen vai kävikö äiti siivoamassa ja tekemässä ruuan vai teettikö mies silloinkin kaiken teillä ? Minä en ikimaailmassa muutaisi yhteen miehen kanssa, joka ei osaa/halua tehdä kotitöitä. Yhteinen talous = yhdessä sotketaan = yhdessä siivotaan ja jos ei onnistu, niin voi katsoa äitihahmoa jostakin muualta.
 

Yhteistyössä