Kotitöiden jakaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "puoliso"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"puoliso"

Vieras
Taas kerran: miten teillä jaetaan kotityöt? Meillä ne jaetaan äidille. Lapsia kaksi, toinen kohta viisi ja toinen alle vuoden, ja mies töissä. Siivouksesta, tiskauksesta ja pyykkäyksestä ym. vastaan pääsääntöisesti minä. Jos esimerkiksi sanon, että täytyisi siivota, mies toteaa, että "Niin aina" tai että "Joo kohta". Ikävintä on se, että hän ei opeta lapsillemmekaan kotitöiden tekemistä. Minun pitää patistaa isompaa siivoamaan lelunsa ja tavaransa, ja jos ovat kaksin iskän kanssa, ei mitään korjata paikoilleen, kaikki lelut ym. jäävät "jonkun" kerättäväksi. Viime aikoina minulle on jäänyt myös autonhuolto, lumityöt, koska "Sähän olet kotona." Tai sitten syy on siinä, että "Mä en ehtinyt, kun sä jo teit sen". Niin, odoteltuani 2 viikkoa auton huoltoon viemistä toden totta vein sen itse, kun mies ei siis "ehtinyt" tuossa ajassa.

Olen puhunut ja puhunut ja puhunut ja huutanut. Sama meininki jatkuu. Useilla muilla perheillä tuntuu olevan sama ongelma. Olenko siis vain liia vaativa, kun odotan osallistumista? Kuinka monta muuta tämä asia hiertää? Ja jos se on saatu kuntoon, niin miten?

Mä tein mielelläni 95% kotitöistä kun olin kotona lasten kanssa. Mieshän teki jo oman työpäivänsä kun oli tienaamassa meille leipää. Ei mulla olisi ollut pokkaa jättää esim. meidän päivän aikana kertyneitä tiskejä odottamaan miehen tuloa, tai märkiä pyykkejä koneeseen.
Nyt olen palannut osittain takaisin työelämään. Kotihommat tekee se joka ehtii ja on kotona.

Minun mielestäni kotityöt kuuluvat kyllä pääasiassa sille,joka on kotona lasten kanssa.
Meillä minä opiskelen ja hoidan pääasiassa yksin kotityöt(mies töissä), epäreiluahan se on mutta en jaksa asiasta enää tapella.
Yritystä on ja kokoajan menee parempaan suuntaan mutta ainakin toistaiseksi nuo hommat ovat edelleen minun harteillani,koska olen nainen ja äiti.

Meillä mies tekee tai minä teen, kumpi ehtii. Ja toden totta, mies kyllä ihan oma-aloitteisesti siivoaa (kaikki muut paitsi ei pyyhi pölyjä), tekee ruoan ja hakee lapset hoidosta jos pääsee minua aikaisemmin ja pesee pyykkiä. Pelkästään puhtaasti miehen hommia meillä on talvella lumen luonti ja kesällä ruohon leikkaaminen sekä autojen huoltaminen ja katsastus. Monesti mieheni tankkaakin puolestani <3

Puhtaasti minun, eli vaimon hommia meillä on vain silittäminen :)

Aika hyvin mulla asiat :) Eikä tarvi olla nalkuttava akka :D

Lähtökohtaisesti niin, että on etsitty mies, jonka koti on näyttänyt siistiltä, joka on kertonut pitävänsä siivouksesta ja jonka on tiedetty huolehtineen omista kotitöistään jo pitemmän aikaa.

Sitten en ole alkanut mukavaksi pikkuvaimoksi, vaan olen sanonut, että tämä on koti eikä hotelli ja kaikki kotona asuvat tekevät kotitöitä tai sitten maksavat siivoojan, ravintolassa ruokailun koko perheelle jne.

Teillä on tosi paha tilanne. Luultavasti joudut tekemään hyvin jyrkkiä ja provokatiivisia toimia, jotta saat miehen sitoutumaan kotitöihin.

Meillä kävi helposti samoin silloin, kun olin vielä kotona. Hiki hatussa tein hommia koko päivän, että oltais illalla saatu vain olla, ja se menikin ihan ok. Toki tiedostan, että jos mies olisi ollut kotona ja minä töissä, ei puoliakaan noista homista olisi tehty, mutta...

Meillä on mennyt silti ihan ok nyt kun olen palannut töihin. Sovittiin heti alkuun "kotityönjako", eli että mitä ja missä järjestyksessä tehdään työpäivän jälkeen a) joka päivä b) joinakin päivinä c) kerran viikossa ja d) viikonloppuisin. Totta kai mies on niitä huonompi muistamaan, mutta tekee kyllä kun vain itse muistan sanoa.

En mäkään mitään päivän tiskejä tai pyykkejä jättäisi odottamaan miehen kotiutumista, mutta esim. iltaruuan saa lapsille laittaa ja siivota jäljet, auton hoitaa kokonaan, pihatöistä sovitaan erikseen (ei onneksi ole paljoa lumitöitä) ja viikkosiivous tehdään porukalla viikonloppuna.

Teillä olisi varmaan syytä oikeasti keskustella asiasta ihan lastenkasvatusmielessäkin, jos kerran isän kanssa ei tarvitse kerätä leluja eikä muutenkaan siivota jälkiään. Sehän kuuluu perus tapakasvatukseen! Muuta neuvoa en oikein osaa antaa...

Meillä on ollut vähän samaa ongelmaa välillä. Muutettiin nuorina yhteen ja melkein suunnilleen suoraan vanhempiemme luota. Miehen lapsuudenkodissa äiti on tehnyt kaiken, koska eihän nyt miehet jestas sentään ennenkään ole tehneet akkojen hommia. Mieheni oli aikuinen muuttaessamme yhteen, mutta esim pesukone oli hänelle täysin vieras kapistus. Äidilleen oli sitä ennen vienyt hikisukkansa pyykättäväksi. Kaikki kodinhoidon perusjutut sai rautalangasta vääntää, mut nykyään jopa joskus omatoimisesti siivoaa tms. Mutta kyllä se kotoa annettu malli vaikuttaa paljon. Paras on kuitenkin kaverini miehen kommentti tässä asiassa, kun vaimonsa valitti, ettei mies koskaan osallistu. Mies ihan pokkana sanoi, että hän tekee pihatyöt eli hänen ei tarvii sisätöitä tehdä. Ihan kiva, mut asuivat silloin vuokralla kerrostalokaksiossa, johon ei kuulunut mitään omaa pihaa tai pihatöitä. Oli siinä äijällä pokkaa sanoa näin.

Huutamalla ei saa mitään aikaiseksi. Kannattaa yrittää puhua ja kertoa, miltä tuntuu.

meilläkin minä kotona lapsien kanssa,esikoinen kylläkin on jo koulussa,mutta kahen pienen kanssa kotona olen...meillä on niin että minä teen mitä ennätän ja mies auttaa sitten,kun töistä tulee ja meillä myös mies tekee koko porukan sapuskat,siis ihan mielellään..hän myös monena päivänä hoitaa lapsia,kun käyn esim.kuntosalilla,lenkillä tms. ja sitten taas minä olen lasten kanssa,jotta hän saa tehtyä myös noita ns."miesten hommia" esim.autojutut jne... on sujunut näin jo vuosia,eikä koskaan olla riidelty kotitöistä!! :)

[QUOTE="kamilla";23416722]Meillä käy siivooja aina torstaisin. Eipä tarvitse kuin pyykit pestä ja sitten tietty keittiöhommat.[/QUOTE]

meilläkin käy siivooja kerran viikossa,mutta meidän perheessä on lapsosia ja niin monta karvaturria,että täällä on kyllä joka päivä imuroitava hiekat ja muruset pois lattioilta...ja pöydät ym.tasot pyyhittävä,joskus jopa on itse pestävä lattioita,yleensä noin pari kertaa viikossa ja näihin siis miehenikin osallistuu ihan mielellään......nuorin koirakin kun on pentu vielä,niin vahinkoja sattuu ja samoin 2.v opettelee olemaan ilman vaippaa... :) vaavikin saa aikaan aikamoista sotkua syödessään ja lattialla temmeltäessään...:)

Yhteistyössä