Kotona äitiyslomalla, vanhemmat lapset hoidossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hoitoon vai ei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hoitoon vai ei

Vieras
Onko kukaan pienimmän kanssa kotona ja muut lapset hoidossa? Meille tulee kakkonen piakkoin, mut haluaisin pitää esikoisen päivähoidossa. Enemmän saisi seuraa, tekemistä ja sosiaalista kontaktia ulkomaailmaan, ja itse voisi antaa enemmän huomiota uudelle tulokkaalle... Yleisesti ottaen tämähän on paheksuttava toimintamalli, mut aattelin kysyy, löytyykö ketään jolla tilanne samanlainen..?

Meillä esikoinen siirtyi täysipäiväisestä hoidosta osa-aikeiseksi koska hoitopaikkamme on kunnan paras ja menettäisimme paikan jos ottaisin kotiin äitiysloman ajaksi kokonana. Tuo on toiminut tosi hyvin, lapsi rakastaa hoitajaansa ja hoidossa on ikäistään seuraa.

Tämä on toiminut meillä tosi hyvin. Pidän likalle lisäksi ylimääräisiä kotipäiviä ja lisäksi reissaa mummojensa kanssa myös arkena. Tyttö menee aina mielellään hoitoon ja toisaalta nauttii kotipäivistä kun ei pääse kotona olemaan liian tylsää.

Alkuperäinen kirjoittaja Pph:lla:
Meillä esikoinen siirtyi täysipäiväisestä hoidosta osa-aikeiseksi koska hoitopaikkamme on kunnan paras ja menettäisimme paikan jos ottaisin kotiin äitiysloman ajaksi kokonana. Tuo on toiminut tosi hyvin, lapsi rakastaa hoitajaansa ja hoidossa on ikäistään seuraa.

Tämä on toiminut meillä tosi hyvin. Pidän likalle lisäksi ylimääräisiä kotipäiviä ja lisäksi reissaa mummojensa kanssa myös arkena. Tyttö menee aina mielellään hoitoon ja toisaalta nauttii kotipäivistä kun ei pääse kotona olemaan liian tylsää.

Jos hoitopaikka olisi meillä vaikka tarha, niin sitten ottaisin kokonaan ehkä kotiin, mutta meidän tapauksessa pidän kiinni hyvästä hoitosuhteesta perhepäivähoitajalla kiinni kynsin hampain, paheksukoot muut jos haluaa!

Jos esikoinen on yli 4 vuotias, niin osapäiväinen/aikainen hoito on ihan hyvä vaihtoehto, he kaipaavat kovasti samanikäistä seuraa ja sitä voi olla vaikea löytää muualta päiväsaikaan.

Olen kotihoidontuella ja esikoinen 5v on päivähoidossa, kielikylpyryhmässä.
Kaksi nuorempaa on mun kanssa kotona.
Esikoiselle on erittäin tärkeä tuo päiväkoti, siellä saa samanikäisiä tyttökavereita. Kaikki muut kaverit (puistossa) on poikia joten ihan hyvä että pääsee tutustumaan "tyttöjenkin" maailmaan.

Enssyksynä esikoinen menee eskariin ja keskimmäinen tuohon samaiseen kielikylpyryhmään.

Me ajattelimme toimia samoin. Esikoinen reilu 3-vuotias. Tosin tarhapäiviä vain 10/kk. Perusteena se, että meistä tuon ikäinen kaipaa jo leikkikavereita, tuttu hoitopaikka, tutut lapset ja hoitajat, sama hoitopaikka säilyy myös sitten, kun mammaloma äidillä loppuu.

Aika moni tekee näin ja moni jopa suosittelee sitä. Alle 3-vuotias varmaankin kyllä meillä jäisi kotiin.

Jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa, ei siihen tarvitse muilta lupia kysellä.

Minkäikäinen esikoinen? Entä jos olisi hoidossa lyhyempää päivää / viikkoa? Meillä päiväkoti on ollut todella hyvä juttu, ainoa lapsi kyllä ja molemmat olemme töissä.

Tämä on niitä asioita jota minä en ymmärrä. Kerhoja on varmasti joka kunnassa isommille lapsille, jos sitä toimintaa kaipaa. Vaatiihan se äidiltä enemmän, mutta minusta se on meidän rooli/"työ". Sisaruksista myös toisilleen seuraa. Irtopäivät ok, mutta säännöllistä hoitoa en ymmärrä. Myöskin menee paikka sitä oikeasti tarvitsevalta.

Meillä oli esikoinen reilu 3v jatkoi ryhmiksessä kun olin nuoremman kanssa reilun vuoden kotona. Oli siellä 4 pv viikossa ja täytyy myöntää, että oli aivan loistava ratkaisu. Vapaapäiviksi piti olla hirmuisesti ohjelmaa ja vauva jäi silloin ihan "hunningolle" eli ei olis meidän perheessä tullut mitään jos esikoinen olisi koko ajan (tai edes tuota yhtä päivää vko enemmän) ollut kotona myös yhden vanhemman kanssa. Viikonloput sujui hieman paremmin kun oli kaksi aikuista myös.

Minä myös alkuun mietin voinko tehdä tämän sosiaalisesti paheksuttavan valinnan, mutta nuo vapaapäivät viimeistään osoittivat ratkaisun oikeaksi. Ja nyt kun kuopuskin pääsi samaan ryhmikseen, niin oli tosi helppo aloitus!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tämä on niitä asioita jota minä en ymmärrä. Kerhoja on varmasti joka kunnassa isommille lapsille, jos sitä toimintaa kaipaa.

Tuo nyt taas on niin tyypillinen kaupunkilaisen näkemys. Me esim asumme pienellä maaseutupaikkakunnalla, jossa on yksi ainut kerho, sekin seurakunnan ja yli kolme vuotiaille ja sitäkin pidetään vain kerran viikossa. Muita vaihtoehtoja ei kertakaikkiaan ole alle 50 km säteellä ja kirkkoon kuulumattomalle ei sitä vähääkään.

Tämä on niitä asioita jota minä en ymmärrä. Kerhoja on varmasti joka kunnassa isommille lapsille, jos sitä toimintaa kaipaa.

Tuo nyt taas on niin tyypillinen kaupunkilaisen näkemys. Me esim asumme pienellä maaseutupaikkakunnalla, jossa on yksi ainut kerho, sekin seurakunnan ja yli kolme vuotiaille ja sitäkin pidetään vain kerran viikossa. Muita vaihtoehtoja ei kertakaikkiaan ole alle 50 km säteellä ja kirkkoon kuulumattomalle ei sitä vähääkään.

Tämä on niitä asioita jota minä en ymmärrä. Kerhoja on varmasti joka kunnassa isommille lapsille, jos sitä toimintaa kaipaa. Vaatiihan se äidiltä enemmän, mutta minusta se on meidän rooli/"työ". Sisaruksista myös toisilleen seuraa. Irtopäivät ok, mutta säännöllistä hoitoa en ymmärrä. Myöskin menee paikka sitä oikeasti tarvitsevalta.

Kaikki eivät asu kaupungeissa joissa on kerhoja. Toiset asuvat pienissä kylissä ja maalaismaisemissa jolloin osittainen päivähoito on ainoa virikemahdollisuus sen lisäksi mitä äiti keksii.

Joo maalla asutaan ja kerhoja on silti. Maalla löytyy myös runsaasti virikettä luonnosta. Vauva reppuu tai liinaan ja sitten metsään:)

Joo, luultavasti asut jossain ison kaupungin liepeillä. Tule Pohjois-Suomeen ja näytä ne maalaiskerhot!!!! Heti otan lapsen hoidosta pois!

Yhteistyössä