Kotona lasta/lapsia hoitavat: kuinka teillä jakautuu kotityöt ja lastenhoito miehen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

-

Vieras
Meillä mies kotiutuu arkisin viiden jälkeen ja eipä hänen kotitöitä enää tarvitse tehdä. Ruoka on valmiina, pyykit pestynä ja koti siistinä. Lasten hoidon jaamme iltaisin tasan.

Viikonloppuisin siivoamme yhdessä, minä ehkä kuitenkin enemmän. Ruuan teen minä, lapset hoidamme yhdessä.

Minulle tämä sopii hyvin ja on mielestäni kohtuullista miestäkin kohtaan. Tietysti homma muuttuu sitten, kun minäkin palaan töihin.

Ihmetytti vaan kun eräs kaveri kertoi, ettei hän todellakaan hoida mitään kotitöitä miehen ollessa töissä vaan on kotona hoitamassa lasta, ei kotia. Mies saa töistä kotiuduttuaan alkaa siivoamaan ja hoitaa lastakin, koska kaverilla alkaa vapaa-aika, kun mies tulee kotiin.

99.9% teen kotityöt ja hoidan lapset niin arkena kuin viikonloppuisinkin. ja kohta aloitan työt ja töiden lisäksi hoidan sitten kodin ja lapset. en ole vaatinut miestä osallistumaan.

Minä organisoin kaiken, ja teen minkä ehdin. Ei illat miehelle pelkkää lepoa ole mutta yritän silti olla rasittamatta kotitöillä, vaikka esim imurointi onkin meillä miehen hommia. Ruokaa se ei osaa laittaa, joten sen teen minä, joskus se hakee esim leipää ja maitoa kaupasta.

[QUOTE="vieras";25408315]99.9% teen kotityöt ja hoidan lapset niin arkena kuin viikonloppuisinkin. ja kohta aloitan työt ja töiden lisäksi hoidan sitten kodin ja lapset. en ole vaatinut miestä osallistumaan.[/QUOTE]

meillä mies hoitaa ruokaostokset. teen listan ja sen mukaan ostaa.

Jos mies on "normitöissä" eli ei reissussa, niin hoidamme hommia jotakuinkin puoliksi. Mä varmaan hoidan kotitöitä enemmän, kun tässä kotonakin olen, mutta pääsääntö vois olla vaikka se, että kummallakin on sitä omaa aikaa suunnilleen saman verran. Tää on ollut sanomattakin selvää, varsinkin kun ei ole mitään tukiverkostoa lähellä.
Jos mies on reissuhommissa, niin sithän kaikki on mun harteila ja koska reissuhommat ei mitään herkkua ole, niin olen yrittänyt saada kodin siivottua ja kaiken niin, että miehen ei tarttis heti tarttua imuriin. Että se vapaa-aika olis sit rauhoitettu meille ja yhdessäololle.

Mies hoitaa ostokset ja noin puolet ruuanlaitosta. Iltaisin lastenhoito jakautuu, enemmän on miehen vastuulla. Minä hoidan siivoukset, mies vastaa enemmän talon "ylläpidosta" ja pihatöistä. Järjestely sopii hyvin, ei siitä ole mitenkään erikseen keskusteltu tai jakoa tehty. Mieluusti minä teen kotona ollessani päivisin sen mitä ehdin ja jaksan, niin illat on kaikkilla sitten enemmän lepoa ja yhdessäoloa.

Minä hoidan viikolla oikeestaan kaikki kotityöt. Lasten kanssa ollaan iltasin ihan yhtä paljon ja viikonloppuisin mies laittaa usein ruokaa. Saatetaan myös siivota joskus yhdessä viikonlopun aikana, mutta yleensä hoida siivoukset viikolla, niin saan sit viikonloppuna itsekin huilia.

Minusta on kohtuutonta vaatia työssä kävijää vielä iltaisinkin huhkimaan kotona. Jos jään joskus itse kotiin ja mies lasten kanssa, niin ilman muuta silloin mies hoitaa samat hommat kuin mä nyt. Ja sitten joskus kun ollaan molemmat yhtä aikaa töissä, niin silloin tietysti jaetaan myös kodin- ja lastenhoito tasaisemmin.

Minä teen 95 prosenttisesti kaiken. Teen ruoan, mies tekee ehkä kerran pari kuussa viikonloppuisin, teen lämmitykset sekä kannan puut lähes aina itse, täysin puulämmitteinen talo ja saunakin puilla ja myös vesi lämpiää puilla, siivoukset ja pyykit ja yms ovat minun töitäni. Kesäisin mies yleensä ajaa nurmikot (jos tämä luetaan kotitöihin) , mutta kyllä minä sitäkin teen.

Aion olla kotona siihen asti että nuorin lapsi menee eskariin.

Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;25408456:
Viikolla minä hoidan suurimman osan. En millään pysty pihtaamaan siihen astia, että mies kotiutuu.

Minä kyllä malttaisin hyvinkin olla tekemättä päivällä kotitöitä, mutta minusta on tosi järkevää tehdä kotityöt siinä lapsenhoidon ohella ja sitten illalla molemmat puolisot saavat vuorotellen omaa aikaa ja toinen voi leikkiä ja touhuta lapsen kanssa ja sitten kaikilla on niin mukavaa:)

Teen ruoat, siivoilen, pyykkään jne. mutta illalla voidaan yhdessä viikata puhtaat, laittaa märät kuivumaan, täyttää tiskari... Ja mies hoitaa lapsia, saan hetken aikaa hengähtää. Mies myös saa omaa aikaa, tilanteiden mukaan mennään. Jako kuitenkin niin että teen enimmät kotihommat, mies auttaa omasta halustaan.

Viikolla ite hoidan suurimman osan, mutta kyllä niitä silti miehelle riittää. Esim. pesee omat pyykkinsä ja vie yleensä roskikset kun lähtee töihin, siivoaa oman vessansa ja pelihuoneensa. Meillä käy kyllä siivooja kerta kuussa eli sellanen perussiivous meillä riittää. Ei meillä aina ruoka oo valmiina, silloin mies keksii jotain lapsille ja mä alan laitta ruokaa. Mies ei tykkää ruoanlaitosta. Iltaisin toinen tyhjentää astianpesukoneen ja laittaa keittiöön siistiksi (yleensä minä), kun toinen laittaa lapset nukkumaan (iltapesu, satu+mahd.nukutus).

Lasten kanssa ollaan molemmat pääsääntöisesti yhtä paljon. Toinen käy kaupassa ja toinen on lasten kanssa ja välillä yritetään porukallakin jotain tehdä. Yleensä vaan viikonloppuisin on sitä yhteistä aikaa enemmän.

Ai niin, tietty silloin kun mies on reissussa niin mä hoidan kaiken. Ja jos lapset on kipeitä tai kun oni vauva talossa, niin mies kyllä teki enemmän kotitöitä kun olin väsyneempi.

Mä en itse asiassa tiedä miten tekisin. itse olin kesän töissä ja mies vahti lasta. ja tää kämppä oli kun kaaos kun tulin kotia. Ekana olivat jo vinkumassa ruokaa ovella. ja ei kun siivoomaan, Pyykkiä laittamaan, tiskikoneen tyhjennys (jonka olin itse laittanut aamulla päälle) Eli tuonkin tyhjennytkseen miehellä oli aikaa 5h.. Totta kai mies auttoi sitten kun itsekkin olin siinä mukana. Mutta täällä ei ollut tehnyt oikein mitään itsenäisesti. Lapsen ja itsensä ruokkinut. usein minun eilen tehdyllä tuualla. Nyt olen 2 viikkoa ollut kotona mies meni töihin. Tekee 8h päivää. Kokoajan on ristiriitaiset tunteen KOSTANKO... Nytkin mietin että tyhjennänkö tuon tiskikoneen vai en.. Tekis niin mieli... JOTENKIN ÄRSYTTÄÄ KUN SE NYT TUNTUU OLETTAVAN ETTÄ MÄ TEEN KAIKEN. AAMULLAKIN OLI AAMUPALA TISKIT JÄTTÄNYT LAITTAMATTA KONEESEEN YMS.. PIKKU JUTTUJA MUTTA ÄRSYTTÄÄ. Kun muistelee kesää. ÄRRRRR

Minä teen kaiken ruuan, ja päivällä hoidan pyykit ja suurimpia sotkuja. Tiskikoneen tyhjennän, sen täyttää kumpi ehtii. Viikonloppuisin viikkosiivous tehdään yhdessä. Mies käy aina kaupassa. Lastenhoito jakautuu aika tasan sitten kun mies on kotona. Mies järjestelee paikkoja enemmän joka päivä kuin minä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Eipä tiiä viellä;25408562:
Mä en itse asiassa tiedä miten tekisin. itse olin kesän töissä ja mies vahti lasta. ja tää kämppä oli kun kaaos kun tulin kotia. Ekana olivat jo vinkumassa ruokaa ovella. ja ei kun siivoomaan, Pyykkiä laittamaan, tiskikoneen tyhjennys (jonka olin itse laittanut aamulla päälle) Eli tuonkin tyhjennytkseen miehellä oli aikaa 5h.. Totta kai mies auttoi sitten kun itsekkin olin siinä mukana. Mutta täällä ei ollut tehnyt oikein mitään itsenäisesti. Lapsen ja itsensä ruokkinut. usein minun eilen tehdyllä tuualla. Nyt olen 2 viikkoa ollut kotona mies meni töihin. Tekee 8h päivää. Kokoajan on ristiriitaiset tunteen KOSTANKO... Nytkin mietin että tyhjennänkö tuon tiskikoneen vai en.. Tekis niin mieli... JOTENKIN ÄRSYTTÄÄ KUN SE NYT TUNTUU OLETTAVAN ETTÄ MÄ TEEN KAIKEN. AAMULLAKIN OLI AAMUPALA TISKIT JÄTTÄNYT LAITTAMATTA KONEESEEN YMS.. PIKKU JUTTUJA MUTTA ÄRSYTTÄÄ. Kun muistelee kesää. ÄRRRRR

Ja sanon viellä sen että mulle ei ois mikään ongelma tehdä kaikkea täällä. aikaakin on. Mutta jotenkin kun se ei toisimpäin toiminut tekis mieli täräyttää takas. Sais kokeillä miltä se tuntuu tulla kotia kun toinen vaan makaa kun lahna.

Meillä on jakautunut kotityöt aikalailla 90-10%, pihatyöt 30-70%, ja lapsenhoito 60-40%.

Suurin osa kotitöistä me tehdään pojan kanssa miehen ollessa töissä, esim. siivotaan, pestään pyykit, imuroidaan jos tarve vaatii, pedataan sängyt jne. Miehen vastuulla on astianpesukoneen tyhjentäminen ja täyttäminen, mutta siinäkin poika haluaa auttaa. Meidän lapsi on silleen vähän höperö ett se rakastaa kaikenlaisia kotihommia ja tykkää siivota vaikka on vasta 1v 7kk ikäinen. :D

Pihatöistä mies hoitaa ruohon leikkaamisen (pojan kanssa), kaikki ulkorakennusten ja talon korjaus- ja kunnossapitohommat, puitten kaadot ja pilkkomisen, risujen ja pudonneiden oksien keräämisen, suurimman osan lumitöistä ja mun vaatimies pihanmuokkausjuttujen tekeminen. :D Mä taas hoidan pääasiassa syksyisin haravoinnin, pidän kukka- ja pensasasioista huolta, ja talvisin koitan muistaa hiekottaa.

Mä olen siis lapsen kanssa vielä kotona, ja mies käy töissä 7-15.30 tai 9-18, joten mun tulee väkisinkin oltua lapsen kanssa. Kun mies tulee töistä kotiin, olemme pääsääntöisesti yhdessä pojan kanssa, ellei jommalla kummalla ole jotain omaa menoa, esim. harrastus tai jonkun kaverin näkeminen tms.. Viikonloppuisin mies yleensä haluaa järjestää mulle jotain yllätystä, ja lähettää mut vaikka kaverin kanssa kahville tms. ja yleensä siivoaa ja tekee ruokaa samalla kun touhuaa pojan kanssa, kuulemma jotta mä saisin edes väliillä sen saman vastaanoton siistissä kodissa suoraan ruokapöytään ohjattuna kuin hän saa joka päivä. <3

[QUOTE="onnellinen";25408821]Meillä on jakautunut kotityöt aikalailla 90-10%, pihatyöt 30-70%, ja lapsenhoito 60-40%.

Suurin osa kotitöistä me tehdään pojan kanssa miehen ollessa töissä, esim. siivotaan, pestään pyykit, imuroidaan jos tarve vaatii, pedataan sängyt jne. Miehen vastuulla on astianpesukoneen tyhjentäminen ja täyttäminen, mutta siinäkin poika haluaa auttaa. Meidän lapsi on silleen vähän höperö ett se rakastaa kaikenlaisia kotihommia ja tykkää siivota vaikka on vasta 1v 7kk ikäinen. :D

Pihatöistä mies hoitaa ruohon leikkaamisen (pojan kanssa), kaikki ulkorakennusten ja talon korjaus- ja kunnossapitohommat, puitten kaadot ja pilkkomisen, risujen ja pudonneiden oksien keräämisen, suurimman osan lumitöistä ja mun vaatimien pihanmuokkausjuttujen tekeminen. :D Mä taas hoidan pääasiassa syksyisin haravoinnin, pidän kukka- ja pensasasioista huolta, ja talvisin koitan muistaa hiekottaa.

Mä olen siis lapsen kanssa vielä kotona, ja mies käy töissä 7-15.30 tai 9-18, joten mun tulee väkisinkin oltua lapsen kanssa enemmän. Kun mies tulee töistä kotiin, olemme pääsääntöisesti yhdessä pojan kanssa, ellei jommalla kummalla ole jotain omaa menoa, esim. harrastus tai jonkun kaverin näkeminen tms.. Viikonloppuisin mies yleensä haluaa järjestää mulle jotain yllätystä, ja lähettää mut vaikka kaverin kanssa kahville tms. ja yleensä siivoaa ja tekee ruokaa samalla kun touhuaa pojan kanssa, kuulemma jotta mä saisin edes väliillä sen saman vastaanoton siistissä kodissa suoraan ruokapöytään ohjattuna kuin hän saa joka päivä. <3[/QUOTE]

Hups, puuttui sana, tässä korjattuna. :(

Mies tekee useammin ruokaa kuin minä... tai yhtäusein. Hän myös imuroi ja vie roskat. Tekee pieniä askareita lisäksi, milloin enemmän ja milloin vähemmän. Minä hoidan pölyt ja sellaisen yleisen päivittäisen siistimisen. Hoidan ehkä enemmän lapsen syöttämisistä ja vaipanvaihdoista, mutta mies taas töistä tullessaan leikkii ja touhuaa enemmän lapsen kanssa.

Jonkun verran teen kotitöitä päivän aikana: ruuanlaitto, siivous & pyykit. Mies kotiutuu 17 aikoihin ja yleensä siitä eteenpäin hoitaa lapsen syöttämisen, vaipanvaihdot ja iltapuuhat tosin mä hoidan nukutusrumban + yöheräilyt. Miehen ollessa lapsen kanssa teen sitten vielä kotihommia tai sitten ihan omia juttujani. Mies on siis lapsenhoitovastuussa kotona ollessaan (pääosin myös viikonloppusin) ja mä kotityövastuussa - toki sillonkin molemmat touhutaan lapsen kanssa ja yhdessä perheenä vietetään vapaa-aikaa. Kaupassa käydään yleensä yhdessä. Lapsen päiväunien aikana, iltasin ja viikonloppusin yritän sitten ehtiä tehdä lisäksi vielä opiskeluhommia päälle sen verran kun jaksan (aika hitaaseen tahtiin kylläkin). Mies hoitaa sitten lisäksi autoon liittyvät jutut ja osan lumitöistä.
Siinä vaiheessa kun lapsi siirtyy päivähoitoon niin varmasti tulee isoja muutoksia työnjakoon, mutta näin tällä hetkellä oon ihan tyytyväinen ja käsittääkseni mieskin.

Mies tekee kolmivuorotyötä. Minä yleensä siivoan, joskus toki näyttää erittäin räjähtäneeltä jos ei ole jaksanut/huvittanut. Mieskin kyllä siivoaa ja auttaa pyydettäessä ja myös omasta tahdostaan välillä. Ruokahomma on hmm.. Noo puoliksi ja puoliksi. Välillä teen ennenkun hän tulee töistä, toisinaan tehdään yhdessä ja toisinaan mies tekee. Tähän vaikuttaa työajat aika paljon.. Miehestä ei ole moittimista, itsestäni enemmänkin. Saisin olla ahkerampi, eikä tarttis istua tässä koneella ainakun lapsi on päikkäreillä.

Arkena minä teen suuriman osan kotitöistä päivän aikana. Lauantaisin mies taas tekee kotihommia, kun minä olen töissä. Iltaisin ei enää ihmeempiä tehdä niin viikolla, kuin viikonloppunakaan.

Tää järjestely sopii meille molemmille tosi hyvin.

Mies töissä 7-16. Kun työttömänä oli niin yhdessä teimme kotityöt.

Nyt minä teen kotihommat meillä, lapset hoidetaan yhdessä. Vuoroiltoina toinen laittaa esikoisen nukkumaan ja toinen vauvan. Iltapalat,pesut yms.

Eilen kyllä "kiristin" miehen tiskaamaan nin pääsi pelaamaan pleikkaa. :D

Viikonloppuisin kun isompi siivous niin mies hoitaa lapsia kun minä siivoan. Vauva äitin perään kovasti, sylissä pitäisi koko ajan pitää eikä saisi luututa yms. rauhassa.

Meillä on kaksi alle 4-vuotiasta lasta, joista vanhempi nukkuu enää satunnaisesti päiväunia, joten eipä sitä päivän aikana ihan hirveesti jää aikaa ylimääräisiin kotitöihin.

Niitä pakollisia perusjuttuja siis: ruuanlaitto, ruokailun jälkien siistiminen, sänkyjen petaus, tiskikoneen täyttö/tyhjennys, talon lämmitys. Pyykkikoneen käyn lataamassa ulkona ollessa (khh alakerrassa, jonne pääsee ulkokauttakin) ja laitan ajastuksella niin että on valmis päiväuniaikaan ja toisen koneellisen niin että on valmis kun mies tulee kotiin. Monesti suurin osa pyykistä jää viikonloppuun. Kylläpä tuo mieskin tarpeen vaatiessa pyörittää sekä tiskiä että pyykkiä, ja hoitaa myös lämmitystä.

Kerran/pari viikossa huitasen jossain välissä imurilla keittiön ja eteisen, viikkosiivouksen teen viikonlopun aikana, tai arki-iltoina, kun mies hoitaa lapsia (sama kesällä pihatöiden kanssa). Meillä on lähes 300m2 talo, vanha maalaistalo, alakertaa ei siivota joka viikko koska siellä ei ole asuintiloja, mies huolehtii yleensä sen siivouksesta. Minä siivoan yläkerran suurimmaks osaks, mies auttaa monesti lattioiden pesussa.

Yleensä teen päivällä niin ison satsin ruokaa että siitä riittää lämmitellä illalla kun mies tulee töistä. Jos ruokaa ei ole jäänyt iltaan, niin sillon mies kokkaa. Viikonloppusin minä teen yhden ruuan, mies loput. Tai millon mitenki. Jotenkin meillä on jakautunut ruuanlaittovuorot senkin mukaan mitä ruokaa tehdään, kummallakin omat bravuurinsa ;). Tosin minä väännän lähes aina ne arkiset jauhelihakeitot ja makkarakastikkeet.

Lapsia katsotaan iltaisin ja viikonloppuisin yhdessä, jos toisella on menoja, harrastuksia, muuta tekemistä, niin sit toinen kattoo lapset, luonnollisesti. Jos, ja yleensä kun, viikonloppusin kummallakin on jotain hommaa, niin sit toinen ottaa toisen muksun ja toinen toisen. Riippuu siitä mitä tekee ja kumpi lapsista soveltuu paremmin kyseiseen hommaan mukaan.

Minä hoidan ruokaostokset kerran viikossa (alkuviikosta), perheen kanssa ydessä käydään ostamassa viikonlopun ruuat. Mies tuo välillä täydennystä töistä tullessaan.

Jokaisessa perheessä tietysti tavallaan, mutta silti ihmettelen vähän teitä naisia jotka ette halua "rasittaa" työpäivän jälkeen miestänne kotitöillä. Mulla on ainakin päivän aikana kädet täynnä työtä pelkästään lasten kanssa: ruuanlaitot, ruokailut, pukemiset, riisumiset, ulkoilut, nukuttamiset, vessahommelit, leikki-, lukemis-, askartelutuokiot, kerho 2 kertaa viikossa. Ja uhmailut sun muut mutkat, jotka monikertaistaa yksinkertaisiinkin (esim pukemiseen) käytettävän ajan. Olen kyllä tasan yhtä poikki oman työpäiväni jälkeen (lasten hoidon), kuin mies omansa. Siksi kumpikin osallistuu illalla ja viikonloppusin perheen YHTEISEN ajan pyöritykseen.

Yhteistyössä