Meillä on kaksi alle 4-vuotiasta lasta, joista vanhempi nukkuu enää satunnaisesti päiväunia, joten eipä sitä päivän aikana ihan hirveesti jää aikaa ylimääräisiin kotitöihin.
Niitä pakollisia perusjuttuja siis: ruuanlaitto, ruokailun jälkien siistiminen, sänkyjen petaus, tiskikoneen täyttö/tyhjennys, talon lämmitys. Pyykkikoneen käyn lataamassa ulkona ollessa (khh alakerrassa, jonne pääsee ulkokauttakin) ja laitan ajastuksella niin että on valmis päiväuniaikaan ja toisen koneellisen niin että on valmis kun mies tulee kotiin. Monesti suurin osa pyykistä jää viikonloppuun. Kylläpä tuo mieskin tarpeen vaatiessa pyörittää sekä tiskiä että pyykkiä, ja hoitaa myös lämmitystä.
Kerran/pari viikossa huitasen jossain välissä imurilla keittiön ja eteisen, viikkosiivouksen teen viikonlopun aikana, tai arki-iltoina, kun mies hoitaa lapsia (sama kesällä pihatöiden kanssa). Meillä on lähes 300m2 talo, vanha maalaistalo, alakertaa ei siivota joka viikko koska siellä ei ole asuintiloja, mies huolehtii yleensä sen siivouksesta. Minä siivoan yläkerran suurimmaks osaks, mies auttaa monesti lattioiden pesussa.
Yleensä teen päivällä niin ison satsin ruokaa että siitä riittää lämmitellä illalla kun mies tulee töistä. Jos ruokaa ei ole jäänyt iltaan, niin sillon mies kokkaa. Viikonloppusin minä teen yhden ruuan, mies loput. Tai millon mitenki. Jotenkin meillä on jakautunut ruuanlaittovuorot senkin mukaan mitä ruokaa tehdään, kummallakin omat bravuurinsa

. Tosin minä väännän lähes aina ne arkiset jauhelihakeitot ja makkarakastikkeet.
Lapsia katsotaan iltaisin ja viikonloppuisin yhdessä, jos toisella on menoja, harrastuksia, muuta tekemistä, niin sit toinen kattoo lapset, luonnollisesti. Jos, ja yleensä kun, viikonloppusin kummallakin on jotain hommaa, niin sit toinen ottaa toisen muksun ja toinen toisen. Riippuu siitä mitä tekee ja kumpi lapsista soveltuu paremmin kyseiseen hommaan mukaan.
Minä hoidan ruokaostokset kerran viikossa (alkuviikosta), perheen kanssa ydessä käydään ostamassa viikonlopun ruuat. Mies tuo välillä täydennystä töistä tullessaan.
Jokaisessa perheessä tietysti tavallaan, mutta silti ihmettelen vähän teitä naisia jotka ette halua "rasittaa" työpäivän jälkeen miestänne kotitöillä. Mulla on ainakin päivän aikana kädet täynnä työtä pelkästään lasten kanssa: ruuanlaitot, ruokailut, pukemiset, riisumiset, ulkoilut, nukuttamiset, vessahommelit, leikki-, lukemis-, askartelutuokiot, kerho 2 kertaa viikossa. Ja uhmailut sun muut mutkat, jotka monikertaistaa yksinkertaisiinkin (esim pukemiseen) käytettävän ajan. Olen kyllä tasan yhtä poikki oman työpäiväni jälkeen (lasten hoidon), kuin mies omansa. Siksi kumpikin osallistuu illalla ja viikonloppusin perheen YHTEISEN ajan pyöritykseen.