Kotona lasta/lapsia hoitavat: kuinka teillä jakautuu kotityöt ja lastenhoito miehen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kotona teen kotityöt, mitä kerkiän. Hoidan lapsia, siistin paikkoja, pesen pyykit ja tiskit, teen ruuat jne..
Mies tulee illasta kotiin, leikkii lasten kanssa, voi viedä roskat tai ripustaa pyykit tms. Aika pientä hommaa.

Viikonloppuisin kumpikin tekee mitä jaksaa. Pakolliset hommat tietenkin hoidetaan, mies tekee yleensä ruuan ja siivoaa keittiön, minä hoidan muut.

Meillä mä hoidan kaikki pyykkiin liittyvät jutut (pesu, silitys, viikkaus ym.). Joka päivä tulee imuroitua ja sen tekee kuka ehtii, pahimpana kura-aikana se tehdään kahteenkin kertaan. Ruuan laitan minä arkisin ja mieheni aina viikonloppuisin, mies myös joskus arkenakin. Hän tykkää ruuanlaitosta ja haluaa sitä tehdä. Mä teen aina kauppalapun ja mietin useimmiten ruuat, mitä syödään. Mies käy useimmiten kaupassa. Mieheni pystyy itse määrittelemään työaikansa ja sen takia olemme tehneet päätöksen, että yhdessä siivoamme kerran viikossa viikkosiivouksen. Saadaan se nopeasti yhdessä tehtyä. Meillä neljä lasta ja tosi paljon on lääkärireissuja, fysiterapiaa ym. niin niihin kuljetuksiin menee aikaa paljon, ne on mun hoidettavia. Meidän arki ei ole siis välttämättä samanlaista, kun kaikissa muissa perheissä. Se vähän välillä sanelee tuota, että kuka tekee mitäkin. Yritämme kuitenkin, että molemmat vanhemmat saisivat omia huilaustaukoja ja että kotityöt menis suht tasan.

Meillä mies yrittäjä, töissä 6pv/vk klo 04-08, sen jälkeen vielä opiskelee 09-15, plus tukkukäynnit ym päälle.
eli kotona joskus 18 jälkeen..
Minä teen kaikki kotityöt ja hoidan lapset 99%, olen tosi tyytyväinen jos saan välillä omaa aikaa.

Meillä mulla vastuu lähes kaikista kotitöistä. Ruoka on valmiina pöydässä, lakanat ja pyyhkeet vaihdettu ja silitetty asianmukaisesti ja pestykin mun toimesta. Ja ok, ne mun mielestä kuuluu mulle kun tässä kotona olen ja mielläni ne teen että päivässä jotain ohjelmaa,mutta olen varma että jos itse olisin töissä ja mies kotona niin vauvan hoidon lisäksi mies kattelisi vain töllöä, nukkuisi päiväunia ja lukisi iltalehteä sohvalla makoillen, eli ne kotityöt jäisi edelleen mulle!
Ja kaikeni kodinhoidon lisäksi mä organisoin vielä remonttejakin.
Omista pojistani kyllä kasvatan miehiä mitkä ei jää sormi suuhun ilman naisia!!

Kotona oleva tekee kotityöt, kotoa poissa oleva tekee ansaintatyöt. Ei luulisi olevan kovin monimutkaista.

Kukaan tervejärkinen mies ei alistu siihen että nainen on kotona lapsen kanssa, palstailee päivät ja sitten illalla mies saa omien töidensä jälkeen vielä osallistua kotitöihin.

mun mies on viikolla n.19 asti töissä,eipä juuri ehdi kotitöitä tekemään. Leikkii sen mitä nyt ehtii lapsen kanssa ja parempi niin. Sama homma nytkin kun olen töissä tai siis hoitaa kyllä aamut,vie siis hoitoon. Viikonloppuisin sitten osallistuu enemmän ja on läsnä.

[QUOTE="vieras";25410466]Kotona oleva tekee kotityöt, kotoa poissa oleva tekee ansaintatyöt. Ei luulisi olevan kovin monimutkaista.

Kukaan tervejärkinen mies ei alistu siihen että nainen on kotona lapsen kanssa, palstailee päivät ja sitten illalla mies saa omien töidensä jälkeen vielä osallistua kotitöihin.[/QUOTE]

No kyllä mies nyt jotain voi tehdä vaik ois päivät töissäkin.Oppii lapsetkin ettei äiti oo mikään kotiorja vaan isäkin osaa siivota. :) Kyllä se aika minkä mä käytän kotitöihin on pois lapselta.

Mä teen suurimman osan kotitöistä koska olen kotona suurimman ajan ja mulla on aikaa tietty :)
Mies kun tulee kotiin niin ei sen jälkeen enään kotitöitä olekkaan oikeastaan kun tiskit.Lapset siivoo omat lelut leikkien jälkeen.koti on aina siisti kun mies tulee kotiin.
siivouspäivänä mä siivoon

ruokaa laittaa kumpikin :)

[QUOTE="vieras";25410466]Kotona oleva tekee kotityöt, kotoa poissa oleva tekee ansaintatyöt. Ei luulisi olevan kovin monimutkaista.

Kukaan tervejärkinen mies ei alistu siihen että nainen on kotona lapsen kanssa, palstailee päivät ja sitten illalla mies saa omien töidensä jälkeen vielä osallistua kotitöihin.[/QUOTE]

Kukaan tervejärkinen nainen ei alistu siihen, että tehtyään päivän töitä kotona (lapset+kotityöt), kattoo illat sohvalla makaavaa miestä.

Mulla on anoppi joka on teki IHAN KAIKEN ja enemmänkin. Mies hoiti pelkästään ansiotyön, ei mitään muuta. Nyt ovat eläkeläisiä ja anoppi valittaa jatkuvasti kuinka ei jaksa tehdä kaikkea yksin, appiukosta ei ole apua siivoamisessa eikä yhtään missään, kun ei osaa mitään. Appiukko on täysin avuton, ei osaa etes perunoita keittää. Anoppi esimerkiks kattoo sille aamulla vaatteet mitä pukea päälle, hyysää kun pientä lasta, on hyysänny aina. Ihan itse on ukkonsa passannu avuttomaksi. Anoppi on kerran ollu yönyli poissa jollain eläkeläisretkellä, oli jättänyt appiukolle valmista ruokaa jääkaappiin että lämmittää sitä mikrossa. Kerran oli yrittäny ja kun ei ollu osannu (lämmittää ruokaa mikrossa!!!!!), oli kaks päivää syöny pelkkää leipää.

Meiän seurustelun alkuaikoina, kun mulle alko valjeta tuo homma, sanoin miehelleni että jos se kuvittelee että minä alan passata sitä samalla tavalla, niin tää juttu on sitten tässä. Mies jäi, ja pyörittää kotia ja lapsia mun apuna iltasin ja viikonloppusin. ;)

Mä olen samaa mieltä. mikä siinä niin hankalaa on. Mä teen kotityöt kun mies on poissa luulis 8-9h/5 riittävän niihin. kun mies tulee kotiä löhätään yhessä siellä sohvalla. :) ja yhdessa siinä sivussa hoidetaan lapset. viikonloput sit menee taas toisin kun miehelläkin vapaa. jos on jotain hommia tehdään yhdessä. ja jos jompikumpi haluaa vapaata vuorotellaan..(esim, baariin lähtö tai jotain)

Meillä on niin monenlaisia kotitöitä kaikenkaikkiaan, joten niiden jakaminen tasapuolisesti on vaikeaa.

Mies on ottanut vastuun "ulkohommista"; lämmittää saunan, hoitaa puita liiteriin ja yleensä sisälle asti, korjaa autoja (viime aikoina sitä on riittänyt) ja kotia, hoitaa myös lapsia ja sisähommia yhtälailla kuin minäkin, mutta minä pääasiassa siivoan, pyykkään jne kannan niistä vastuun.

No eihän siinä mitään hankalaa olekaan. Teen kotitöitä päivän aikana sen minkä ehdin, mutta kylläpä se ukkokin sen tiskarin esimerkiks osaa ja saa ja joutuu täyttämään. Enkä tiedä miten muilla, miten ehditte touhuta lasten kanssa, jos teette kaikki kotihommat päivän aikana? Meiän päivä(kun olen lasten kanssa keskenään) on ainakin ihan ohjelmaa täys ulkoiluista (2xpäivässä) ruokailuista (aamupala, päiväruoka, välipala) ja kaikesta siihen liittyvästä, kerho kahdesti viikossa, samalla hoidetaan kaupassa käynnit ja muut asiat, satujen lukemista ennen päikkäreitä ymym. Lapset touhuaa keskenään vain sen ajan kun teen ruokaa. Päiväunia nukkuu vain pienimmäinen, jolloin on aikaa touhuta isompien kanssa jotain sellasta mihin pieni ei voi osallistua. Ja kyllähän sitä aina kulkiessaan raivaa tavaroita paikalleen ym muuta pikkusiistimistä, mutta kummasti sitä hommaa tuppaa jäämään illoiksikin.

Meillä on niin monenlaisia kotitöitä kaikenkaikkiaan, joten niiden jakaminen tasapuolisesti on vaikeaa.

Mies on ottanut vastuun "ulkohommista"; lämmittää saunan, hoitaa puita liiteriin ja yleensä sisälle asti, korjaa autoja (viime aikoina sitä on riittänyt) ja kotia, hoitaa myös lapsia ja sisähommia yhtälailla kuin minäkin, mutta minä pääasiassa siivoan, pyykkään jne kannan niistä vastuun.

Ja ihan totta tääkin, meillä myös on monenlaista hommaa, just ulkona: polttopuita, millon mitäkin korjaamista ja huoltamista, kunnossapitoa, rakentamista ym omakoti/maaseutuasujan iloja. :)

Yhteistyössä