koulu ja eskari

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en jaksa paapo lastani ikuistesti!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en jaksa paapo lastani ikuistesti!

Vieras
kuinka pitkään viette ja haette lapsianne koulusta ja miksi?? ymmärrän jos on kiire jonnekkin koulun jälkeen tai hirveä keli niin haetaan koulusta, mutta miksi muulloin hakea? eikö niiden lasten pitäisi oppia kävelemään kouluun ja koulusta kotiin ihan yksikseen tai kaverin kanssa. ja kuinka usein lapsenne on poissa eskarista/koulusta muutoin kun sairauden takia ja miksi..? tuntuu että nykyään äidit antavat lasten loikoilla kotona pienemmästäkin syystä vaikka lapset eivät ole edes kipeitä! minun mielestä eskari on kouluun opettelua ja sinne mennään joka aamu paitsi jos ollaan kipeitä tai on joku muu isompi este. ja onko mielestänne kouluun meno lapselle kauhea shokki? kun moni päivittelee sitä ettei voi itse lähteä työelämään tai jatkamaan omia opiskeluja kun lapsi lähtee kouluun ja se on lapselle hirveä shokki! yleensä nämä lapset ovat olleet vain kotona äidin kanssa eikä käyneet missään yksikseen, ei kaverin luona, eikä kotipihassa. varmaan tällätavalla kasvatetuista lapsista tuleekin pelokkaita...

No mä olen ajatellut ett eskari ei ole niin hirveän pakollista vielä: en oo itse käynyt lainkaan, neiti menee mutt saa pitää lomat pitkinä jne. Koulu on vasta pakollinen.

Ja saatan kyllä, joka aamu niinkauan kuin siltä tuntuu..

No täs nykymaailmassa niin en kyllä mitään 1-2 luokkalaista uskalla päästä mihinkään koulutielle yksin.. (ellei matka ole todella lyhyt).
Jos pystyn saattamaan ja lapsi niin haluaa myöhemmin niin miksen sitä tekis.. kai sitä voi yksin tehä muutakin kuin kävellä nuo koulumtakat..
nykyisin vaan sattuu ja tapahtuu.. kidnapataan jne..
joo sano mitä sanot.. minä pidän lapsistani kiinni viel niin pitkään kuin voin.

olen tosiaan tätä nyt miettinyt kun syksyllä menee kouluun.
Asia mua vaivaa .. kun on kuitenkin mulle ainakin vielä pikkunen.. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
No mä olen ajatellut ett eskari ei ole niin hirveän pakollista vielä: en oo itse käynyt lainkaan, neiti menee mutt saa pitää lomat pitkinä jne. Koulu on vasta pakollinen.

Mutta miksi saattaa? Eikö lastakin jo ruveta kiusaamaan kun aina äiti saattaa.. Lapset osaa olla oikeasti todella ilkeitä toisilleen! Eikö mieluummin kulkisi jonkun kaverin kanssa?

Taksi hakee eskarilaisen kutakuinkin portaiden edestä ja tuo samaan paikkaan iltapäivällä takaisin. Esikoulu on vielä leikkiä varten, siinä sivussa harjoitellaan koulussa tarvittavia taitoja. Meillä on niin fiksu henkilökunta esikoulussa että joka käänteessä on teroitettu sitä että kuusivuotias on vielä lapsi ja mikäli vaikka isovanhemmat tulevat käymään viikolla niin se on loistava syy olla esikoulusta poissa -samoin kuin jos vaikka vanhemmilla on vapaapäivä viikolla ja tahdotaan viettää aikaa koko perheen kesken. Näiden periaatteiden mukaan lasta kuunnellen on meillä toimittu enkä todellakaan pidä tätä tapaa huonona. Se että pystyy kuuntelemaan lastaan ja ottamaan hänen toiveensa huomioon on mielestäni huomattavasti parempi vaihtoehto kuin "kävellä lapsen yli" ja vaatia että sinne esikouluun on nyt vaan pakko mennä huvitti tai ei. Koulumatka tullaan meillä kulkemaan kävellen, tuota 700 metrin matkaa en aio autolla kuljettaa.

Alkuperäinen kirjoittaja isabel:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:

Mutta miksi saattaa? Eikö lastakin jo ruveta kiusaamaan kun aina äiti saattaa.. Lapset osaa olla oikeasti todella ilkeitä toisilleen! Eikö mieluummin kulkisi jonkun kaverin kanssa?

Ihan varmastii kertoo mulle sitten, kun mä en saa enää saatille mennä. Saatan niin kauan kuin tyttö itse haluaa: miksipä en kun kotona kerta kuitenkin olen. =)

Saatoin kouluun ekaluokan ensimmäisenä päivänä ja menin silloin myös vastaan, sitten mulle kerrottiin ettei tartte enää.
Sen jälkeen on sitten pyöräillyt tai kävellyt ihan itse ja yksin

Eskariin kuljetan, kun sinne ei saa mennä yksin. Poissa on vain virallisista syistä, tosin sairaana ollessa saattaa olla vielä yhden lisäpäivän, vaikka periaatteessa olisi voinut mennä ihan virallisten ohjeiden mukaan päivää aikaisemmin.

Koululaista saatoin kahtena ensimmäisenä päivänä, sen jälkeen ei olla saateltu, vaan on kulkenut itsenäisesti. Tosin joskus voi vaan ihmetellä, kuinka aamulla ehtii 5 minuutissa, niin kotiin tulessa siihen samaan matkaan kavereiden kanssa voi upota 45 minuuttia.

tytön eskariin on n. 1km matka ja joka aamu ja päivä haen tytön sieltä 2 pienemmän kanssa samoiten kun syksyllä menee kouluun matka on 200m alkuun saatan ja haen ( en tiedä vielä kuin kauan)mutta koska matka noin lyhyt mutta kun on iso liikennöivä tie vieressä voi olla et koko syyslukukauden vien ja haen =) mutta terttee katsella miten käy kun syksyllä aloitetaan.
ja esikoulussa käy joka päivä paitsi jos ei ole kipeä. eikä ole ollutkaan mutta nuoremmat veljet kylläkin jolloin eskarilaisenkin on ollut pakko jäädä pois.

Meillä koulun säännöissä että eskarit tuodaan ja haetaan. Ekaluokkalaiset saa kävellä yksin kouluun mutta ei pyöräillä. Eli eskariin vein ja hain pois, nyt ekalle kävelee kaverin kanssa. Keskitalvella kun oli kasin aamuja en raaskinu laittaa pilkkopimeään kävelemään. Ja jos on huono ilma niin kuljetan.

Mä vien ton ekaluokkalaisen jokapäivä ja nappaan kotiin tullessa puolestavälin matkaa kyytiin. Mun mielestä siinä vaan ei ole mitään järkeä laittaa toista kävelemään jos mä lähden itse aamulla samaan aikaan tai 10-20 min myöhemmin ja ajan sitten neitin ohi. Sama juttu kotiin tullessa eli tylyä olis vaan ajaa toisen ohi, neiti lähtee ilttiksestä sen verran aiemmin kuin mä töistä että ehtii kävellä puolet matkasta.

Meillä koulukyyti hakee ja tuo 1,6 kilometrin päästä kotoa ja aamuisin on kyllä niin pimeää ja vielä pelottavaa ekaluokkalaisen mielestä kulkea täällä "metsänkeskellä" valaisematonta tietä, kun kuitenkin saattaa kuulua metsästä ääniä (siellä kun peurat, ketut ym liikkuu), joten vien joko kyydille tai suoraan kouluun, samalla kun vien eskarilaisen eskariin.

Kotiinpäin on koululainen silloin tällöin tullut itsekseen kävellen, tosin silloinkin aina soittaa, että on tullut ulos taksista, ihan pyytämättä tuo on myös ottanut tavaksi soitella jossakin puolenvälin korvilla :)
Useimmiten kyllä haen myös kyydiltä kotiinpäin.
Saa nähdä miten ensivuonna toimii, jos koulunsa aloittava saa todistuksen, että tarvitsee kyydin portilta portille, josko sais siihen samaan kyytiin myös tuon toisen, vaikka sitten maksua vastaan.

Nyt kun ilmat lämpenee ja aamut on valoisampia, alkaa ekaluokkalainen kulkemaan tuon matkan kyydille pyörällä.

Eskaririin kulki taksilla, matkaa oli 6 km. Kouluun on mennyt ensin pyörällä 1,5 km pysäkille ja 3,5 km bussilla. Pimeän ajan on saanut taksi kyydin kouluun. Nyt taksi kyyti jatkuu susivaaran vuoksi vielä pääsiäiseen. Ja monet vanhemmat ovat täällä ainakin kuljettaneet lapsiaan sen vuoksi, että koulun lähistöllä pyörii joku namusetä ja sitten tietysti noiden susien vuoksi...

Meillä on todella vaarallinen tien ylitys eikä suojatietä lahimaillakaan.Tuolla tiellä ajetaan 100:sta, vaikka 80 rajoitus.Taksia ei saada vaikka luokiteltu vaaralliseksi tieksi, koska suojatien puuttuminen ei ole syy saada taksia ja kerran julkiset kulkee, mutta jos lapsi joutuisi kävelemään tien reunaa, niin silloin taksi saataisiin...Näin meidän kunnassa.
Meillä ei ole ketään lasta saattamaan aamuisin, jos itse olen töissä, enkä ikinä anna anteeksi, jos lapseni siinä auton alle jää.Naapurissa on jo tokalla oleva tyttö ja mummo saattaa aamuisin, jos ei vanhemmat kotona. Joten joudutaan miettimään, meneekö lapsi mummille ja ukille aikaisin aamulla vai lähteekö yksin ylittämään tien
Pimeällä syksyllä kun lapsi joutuu yksin tien ylittämään, voi olla aika suoritus kun nopeudet ovat tuolla tiellä huimat ja kuinka ihmeessä lapsi osaa arvioida autojen nopeuden, joten jos vaan mahdollista vien tyttäreni kouluun.Aletaan kyllä harjoittelemaan bussilla kulkemista ja joutuukin sitä käyttämään, mutta vien sen minkä pystyn.Tämä meidän ratkaisu

Yhteistyössä