Koulu käräyttää myymälävarkaita - Poliisi jyrähti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jaska-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jaska-

Aktiivinen jäsen
28.09.2008
3 430
0
36
Uusi Suomi / Kotimaa uutisoi:

Ylivieskalaisen koulun opettajien osallistuminen myymälävarkauksien selvittelyyn herättää närää Pohjois-Pohjanmaalla, kertoo Yle Uutiset.

Koulun henkilökunta käy tunnistamassa kaupan valvontanauhalta oppilaita myymälävarkaiden kiinnisaamiseksi. Asiasta kertoi viime viikolla paikallinen Kalajokilaakso-lehti. Jokirannan koulun rehtori Paula Hartikainen perustelee asiaa koulun kasvatustehtävällä

- Jotta me pystytään kasvattamaan lapsia oikeaan ja rehellisyyteen, niin mielestäni on oikein, että me autetaan kauppiasta tällä tavalla, rehtori sanoo.

Poliisi ei ole ollut tietoinen opettajien aktiivisesta otteesta. Poliisin mukaan pitäisi olla selvää, että myymälävarkaudet ovat poliisin ja kaupan välinen asia.

Myös Oulun läänin lääninhallituksen koulutoimentarkastaja Veijo Kosola ihmettelee koulun toimintaa.

- Lähden siitä, että näpistelijöiden tunnistaminen ei ole koulun tehtävä. Näpistys on rikos, ja rikosten selvittäjänä toimii poliisi, Kosola sanoo.

Myymälävarkauksien selvittelyssä on Jokirannan koulussa käytetty myös oppilaiden koulukuvia. Lisäksi kuvia on hyödynnetty tupakalla käyvien nuorten tunnistamiseen. Rehtori Paula Hartikainen arvioi, että oppilaiden koulukuvia käytetään yleisesti myös muissa kouluissa.

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio jyrähti asiasta jo aiemmin tässä kuussa sanomalehti Kalevan haastattelussa.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/72357-koulu-karayttaa-myymalavarkaita-%E2%80%93-poliisi-jyrahti#comment-260728
-------------------------------------------------------

Mitä mieltä te olette asiasta ?

Itse vastustan, ainakin periaattelisella tasolla, tämän kaltaista toimintaa.
Tietosuoja/yksityisyydensuoja laista en sen enempää tiedä koskien tätä tapausta mutta ajatuksena se että jokin koulu tai vastaava taho ottaa aktiivisesti osaa lain ylläpitämiseen on vastenmielinen ja vieras.

Tulee mieleen (historiasta siis) ajat jolloin ihmiset vainosivat toisiaan ja oli sellainen kyttäyksen henki, siitä ei koskaan seurannut mitään hyvää.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/71539-uusi-arveluttava-ilmio-koulukuvaamisessa

Tuossa linkki, olikohan sama koulu, aikaisempaan juttuun jossa koululaisten kuvia on arkistoitu "erilaisia" käyttötarkoituksia varten ilman että siitä on edes ilmoitettu vanhemmille tai lapsille.

Nykyään pitäisi ihmisten olla huomattavasti varovaisempia yksityisyydensuojansa suhteen. Minun mielestäni ainakin.

Helposti sortuu ajattelemaan että oikeuksista voidaan luopua silloin kun kysymys on rikollisista tai jotain vastaavaa, mutta harvoin tästä seuraa mitään hyvää, päinvastoin.

Uskokaa tai älkää, ne opettajat ajattelee vaan oppilaittensa parasta! Varhainen puuttuminen ja pelko kiinnijäämisestä on parhaita esteitä alkavalle myymälävarkaan uralle! Toki liikutaan lain rajamailla, mutta toisvoisin, että poliisi sopisi pelisäännöt kauppiaan ja koulun kanssa, eikä aihetta pelkästään spekuloitaisi lehtien palstoilla.

Mun mielestä koulu tekee tässä aktiivisesti hyvää työtä, joka ei sille kuulu. On huomattasti parempi saada ongelmaa ratkotuksi kouluyhteisössä, kun poliisilaitoksella.

Poliisi ei tälläiseen toimintaan edes puuttuisi. Summat on niin pieniä, että toteaisivat vain, ettei ole resursseja. Nostan hatta koululle.

Poliisin tehtävä ei ole toimia kasvattajana. Poliisilaitos on yhteiskunnassa väkivaltaa käyttävä taho, joka kannattaa pitää lapsista erossa.

Kaksipiippuinen juttu. On hyvä että koulu puuttuu tiukasti tällaisiin asioihin, mutta keino on väärä silloin kun niiden selvittämiseen käytetään itse laittomia tai lain hengen vastaisia menetelmiä. Tämä antaa juuri sitä vääränlaista esimerkkiä, kun tarkoituksella pyhitetään keinot ja sorrutaan itse nuorten tasolle...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras.:
Kaksipiippuinen juttu. On hyvä että koulu puuttuu tiukasti tällaisiin asioihin, mutta keino on väärä silloin kun niiden selvittämiseen käytetään itse laittomia tai lain hengen vastaisia menetelmiä. Tämä antaa juuri sitä vääränlaista esimerkkiä, kun tarkoituksella pyhitetään keinot ja sorrutaan itse nuorten tasolle...

Peesi

hmm..niinkuin joku tuossa jo kirjoittikin et vähän rajoilla mennään..
en pidä siitä et valvontakameran kuvat on julkista tavaraa jota näytellään kelle tahansa (vähän liioiteltuna) mut toisaalta, jos omat lapseni tuolla tavalla jäis kiinni olisin enemmänkin tyytyväinen kuin vihainen, koska voisin puuttua asiaan..

Uusimmat

Yhteistyössä