Koulujen rahojenkeruusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gloria Mundi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Gloria Mundi

Aktiivinen jäsen
25.10.2004
3 333
17
38
Toiset osallistuvat - toiset ei. Meilla tuli nyt koulusta sitten ilmoitus etta voi valita lukuvuoden alusta haluaako osallistua erilaisiin rahojen kerayksiin ja olla muutenkin aktiivinen koulun yhteydessa: osallistua talkoisiin, olla mukana erilaisilla luokkaretkilla valvojana jne jne.

Jos ei halua osallistua mihinkaan - maksu on $6300 per lapsi.
Jos haluaa osallistua - maksu on $3450 eka lapsi; $2500 jokainen seuraava lapsi.

Kumman valitsisit?

Mitä varten noita rahoja nyt sitten kerätään? Kysymys ei ilmeisestikään ole suomalaisesta koulusta, joten on vähän vaikeaa arvioida pitäisikö summaa pitää suurena vai kohtuullisena. Se riippuu kuitenkin myös siitä, rahoitetaanko tuolla itse opetusta vai kenties jotakin matkoja tai muuta ylimääräistä. Jos maksulla rahoitetaan vaikkapa joku reissu, onko sille pakko osallistua ollenkaan?

En tietenkään tarkoita, että olisi järkevää olla osallistumatta, mutta kyselen lähinnä uteliaisuudesta käytäntöjä kohtaan.

Mitä varten noita rahoja nyt sitten kerätään? Kysymys ei ilmeisestikään ole suomalaisesta koulusta, joten on vähän vaikeaa arvioida pitäisikö summaa pitää suurena vai kohtuullisena. Se riippuu kuitenkin myös siitä, rahoitetaanko tuolla itse opetusta vai kenties jotakin matkoja tai muuta ylimääräistä. Jos maksulla rahoitetaan vaikkapa joku reissu, onko sille pakko osallistua ollenkaan?

En tietenkään tarkoita, että olisi järkevää olla osallistumatta, mutta kyselen lähinnä uteliaisuudesta käytäntöjä kohtaan.

Monet niista suuremmista 'rahojenkeraystempauksista' menee ihan koulun pyorityskustannuksiin jotta voidaan koittaa pitaa lukukausi maksuja mahdollisimman matalana. Osa rahojenkeruusta menee sitten luokkaretkiin, koulun tansseihin sun muihin huvituksiin. Osa kohdistuu koulun materiaalien ostoon (tietokoneita sun muita). Ja maksusta sen verran etta aika halpa koulu tama on.

Valitsisin osallistumisen. Mä tykkään puuhastella ja järkätä kaikenmaailman myyjäisiä ja olla talkoissa mukana lapseni edun vuoksi. Ja tuossa kohtaa se olisi vielä jopa kannattavaa taloudellisestikin.

Mina nyt pahkailen taman kanssa - olen toissa ja olen osallistunut aktiivisesti myos koulun hommiin. Mutta jotenkin nyt kun pitaa paperille allekirjoittaa etta osallistun/en osallistu niin tekee homman vaikeaksi. Oma osallistumiseni kun ihan riippuu siita tyoaikataulusta ja kuinka voin olla poissa vai enko voi. 3 lasta koulussa. Suuri saastohan se on sanoa etta osallistun mutta kuinka sitten kaytannossa - kun nyt olen osallistunut sillalailla tuurimuotoisesti silloin kun on sopinut. 'Kirjallinen sitoutuminen' jotenkin nyt tassa hankaa vastaan,,,

Okei, no tuo selvensi asiaa aika paljon.

Käytännössä valitsisin itse sen vaihtoehdon, joka sopisi omaan elämäntilanteeseeni paremmin. Ts. jos minulla olisi niukasti vapaa-aikaa (eli tekisin töitä täysipäiväisesti tai jopa enemmän), valitsisin tietenkin maksamisen. Jos aikaa olisi enemmän (eli tekisin vain osa-aikaista työtä/en kävisi töissä ollenkaan), valitsisin osallistumisen.

Kokonaisarviota tehtäessä kannattaa kuitenkin ottaa huomioon myös se, miten paljon tuota osallistumista käytännössä olisi. Jos se olisi kovin sitovaa, voisin harkita maksamista myös siinä tapauksessa, että en olisi kokopäiväisesti työelämässä, jos tuo talkootyö veisi hurjan paljon aikaa.

Yhteistyössä