Koulukiusaamisesta ja siihen puuttumisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hallatar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Hallatar

Aktiivinen jäsen
27.10.2005
2 242
0
36
Tuli koululta soitto, että lapseni (3. lk) on mennyt väliin kun hänen kaveriaan oli kiusattu. Opettaja tähdensi, että lapsi oli toiminut väärin, koska heidän koulussaan on semmoinen sääntö, ettei kiusaamiseen saa mennä väliin. Minä ja lapsen isä taas olemme nimenomaan painottaneet, että kiusaamiseen pitää puuttua, ja väliin saa mennä, se on jopa toivottavaa, jos oma rohkeus riittää. Nyt siis menee pahasti ristiin koulun ja vanhempien periaatteet siitä, miten kiusaamiseen suhtaudutaan.

Kummallista on sekin, että koulu on mukana tässä Kiva Koulu - systeemissä, ja heidän tavoitteenaan on käsittääkseni vähentää ns. hiljaisten hyväksyjien määrää ja kannustaa oppilaita puolustamaan kiusattua. Koulun omat säännöt ovat kuitenkin näköjään ihan jotain muuta...

Ja tarkennus vielä; kyseessä ei ollut riita eikä tappelu, vaan nimenomaan yhteen oppilaaseen jo vuosia kohdentunut kiusaaminen, jolle opettajat eivät ole osanneet tehdä mitään. Kyseinen lapsi on ymmärtääkseni hieman hitaammin kehittynyt kuin muut, ja häntä on heikompana ja erilaisena tietysti helppo kiusata.

Tässä tilanteessa aion kyllä yllyttää lastani toimimaan auktoriteettia (opettajaa) vastaan ja kehotan häntä edelleen puuttumaan kiusaamiseen, vaikka se koulun säännöissä kielletäänkin... Mitä sinä tekisit?

Ps. Sekä kiusaaja että kiusattu olivat saaneet jälki-istuntoa. Kiusaaja kiusaamisesta ja kiusattu kiroilusta. Minä sanon, että kyllä mullakin vois muutama perkele suusta päästä jos kiusaaminen jatkuu ja jatkuu, eikä sille tehdä mitään. Minun lapselleni ei tullut muita seuraamuksia kuin soitto kotiin.

Miksi ihmeeesä ei saisi mennä väliin? Idioottisääntö! Tietysti, jos jostain oikeasta tappelusta on kyse, niin ei luokkakaverin kannata mennä väliin oman turvallisuuden takia..
Mutta, että opettaja oikein soittaa ja ilmoittaa, että lapsesi on toiminut vää-rin!

En ylipäätänsä tajua miksei koulut saa noita kiusausjuttuja lopetettua ja kiusaajia kuriin.
Jos tuollaista sattuisi omalle lapselleni, niin ottaisin lapsen pois koulusta ja laittaisin opettajan seinää vasten ja vaatisin toimimaan..kele!
En ymmärrä.

Ja kiusatulle jälki-istuntoa kiroilusta...huh huh!

Jos koulu on tosiaan kivakouluhankkeessa mukana, niin vaadi kokousta asiaan puuttumiseksi.

Ja esittele opettajalle vanhempien opas, missä neuvotaan asettumaan kiusatun puolelle http://data.kivakoulu.fi/materiaalit/kirjat/vanhempienopas_FIN/

Tosin emme tiedä miten lapsesi on siellä toiminut, voihan olla, että hänen käytöksensä hyvästä tarkoituksesta huolimatta on ollut vääränlaista.

Kiva-Koulussa nimenomaan väliin pitää mennä. Jos ei mene, eikä ilmoita opettajille, kuuluu myös itse kiusaajiin. Näin ainakin meidän koululla on informoitu

Niin ja minä kannustaisin lastani toimimaan samalla tavalla myös jatkossa. Ja kehottaisin opettajaa todellakin tutustumaan kiva-koulu materiaaliin uudestaan...

Yhteistyössä