Koulukiusaamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Karhumamma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Karhumamma"

Vieras
Hei!

Kertokaapa muutkin mielipiteenne seuraavanlaiseen jo melko pitkään jatkuneeseen tilanteeseen. Poikani on neljännellä luokalla koulussa. Hän on iloinen, ulopäinsuuntautunut ja melkoisen vilkaskin tapaus. Ei todellakaan mikään äitin pikku enkeli, mutta erittäin rehellinen ja oikeudenmukainen poika, saanut tästä useinkin hyvää palautetta mm. viimeisessä koulun välikausitodistuksessa. Hän kertoo aina rehellisesti ja hyvin nopeasti, jos on tullut törppöiltyä. Ja ottaa sanktiot hyvin ymmärtäväisesti vastaan, jos on jotain tyhmää tullut tehtyä. Mutta itse asiaan: Poikani luokkakaveri lähinnä vapaa-ajalla jatkuvasti haukkuu, käy käsiksi jne. muihin lapsiin. Koulussa tämä toinen poika kuulemani mukaan osaa käyttäytyä ja "esittää" opettajien edessä kilttiä poikaa. Olen pitkin matkaa kannustanut omaa poikaani juttelemaan tuon toisen lapsen kanssa ja pyytämään, että tämä käyttäytyisi myös vapaa-ajalla kunnolla. Ajoittain tuo poika onkin ollut ihan mukavasti. Mutta tämän kevään aikana käytös taas ollut erittäin ikävää muita lapsia kohtaan. Tämän pojan vanhempiin on ihan turha ottaa yhteyttä, koska he eivät omassa lapsessaan mitään ongelmaa näe. Pojan äiti on töissä samassa koulussa, jota pojat käyvät. Poikaani tämä toinen lapsi ei enää käsiksi uskalla käydä, mutta haukkuu esim. uusia vaatteita, potkulautaa, lautailutaitoja jne. Olen nyt sitten ohjeistanut poikaani, ettei hänen vapaa-ajallaan tarvitse toista poikaa sietää eikä hänen kanssaan olla. Poikani on nyt sitten omien kavereidensa kanssa järjestelmällisesti poistunut tilanteista, joihin tuo toinen poika on vapaa-ajalla tullut. Koulussa olen poikaani kehottanut "tulemaan toimeen" tämän toisen pojan kanssa. Nyt sitten tilanne on kärjistynyt niin, että koulu on puuttunut vapaa-aikaan ja syyttää omaa poikaani kiusaamisesta ja siitä, että hän vapaa-ajallaan on muita lapsia kannustanut jättämään tämän toisen pojan yksin. Poikana on ollut koulukiusaamista vastustavan KIVA-tiimin puhuteltavana. Poikani kertoi, ettei hänen kertomaansa puolta asioista uskota eikä hän saa puheenvuoroa, kun siellä useampi aikuinen häntä tenttaa. Olen myös ollut yhteydessä KIVA-tiimin opettajaan ja kertonut oman näkemykseni tilanteesta? Koen erittäin epäoikeudenmukaiseksi, että pojastani ollaan nyt leipomassa kiusaajaa, vaikka syy on ihan jossakin muualla!!!

Onko koulussä käytössä verso? Jos on, sinne pojat hetipaikalla, vertaissovittelu olisi oikein hyvä vaihtoehto tähän, aikuiset näyttävän nyt kääntävän tilanteen omanlaisekseen.

Olet itsekin hiukan syyllinen tässä, kun et ajoissa ottanut kouluun yhteyttä asiasta: ei ole ikätoverin vastuulla kasvattaa toista käyttäytymään. Sinun pitäisi nyt viedä oman poikasi puoli kouluun, ja pyytää että tämä otettaisiin vakavasti, ja pakkohan heidän on kun sanot, että oli miten oli, poika tuntee näin, eikä sitä voi toiseksi muuttaa vain näkemällä asiat aikuisen perspektiivistä.

Ole valmis myös hyväksymään se, että poikasi todennäköisesti on itsekin syyllistynyt kiusaamiseen vastatoimenpiteenä. Oli syy mikä tahansa, kiusaaminen ratkaisuna ei käy päinsä, eikä ole sen hyväksyttävämpää. Toki ymmärrystä on hyvä osoittaa, perin inhimillistähän tuo on kun pojat on jätetty keskenään selvittämään tilanne, ja silloin alkaa helposti viidakonlait jylläämään. Pojat saman pöydän ääreen verson avulla.

Pojat ovat jo olleet asiasta kasvotusten keskustelemassa ja "kontrollitapaaminenkin" jo sovittuna ja niinkuin tuosta tekstistä käy ilmi, olen jo kouluun ollutkin yhteydessä. Omaa lastani kannustan puolustamaan itseään, jos se kiusaamista on niin olkoon sitten niin!

Yhteistyössä