Koulukuljetuksen saaminen 1.luokkalaiselle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Koulukuljetuksen raja on meilläpäin 3km ja sitten on erityiskoulukuljetus jos matka oppilaan iän/ muut olosuhteet huomioon ottaen muodostuu oppilaalle liian vaikeaksi,rasittavaksi tai vaaralliseksi tai muu perusteltu syy.Lapseni on siis syksyllä aloittamassa koulun,matka jää reittihakujen mukaan n. 200-250m tuosta 3kilometristä,matkan varrella joutuu kulkemaan vähintään2 paikassa ilman jalkakäytävää ja lisäksi tienylityksiä tulee todella useita,samoin pihaanajoreitit ylittävät jalkakäytävän monessa kohtaan.Kuinkahan hankalaa on saada koulukyytiä näillä perusteilla? Kuulin että on usein hyvinkin tarkkaa tuon koulumatkan pituuden kanssa.

Kannattaa yrittää, mutta ei kuulosta äkkiseltään kirjoituksen perusteella, että kyseessä olisi niin vaarallinen reitti, että kannattaa olettaa kyydin heltiävän. Omat lapset ovat kulkeneet samalta kuulostavaa reittiä, eikä tästä lähistöltä saanut kyytiä kuin erityislapset. Tuota en ihan ymmärtänyt, tuota pihaanajoreitit-juttua. Nehän nyt ovat itsestäänselvyys, en usko, että käyvät perusteesta. Mutta kuten sanottu, kiihkoton (ei-liioitteleva) perustelu hakemukseen ja kokeilemaan:)

meillä jäi sata metriä vajaaksi tuosta ja kyytiä ei tullut. kannattaa tehdä tarkka selostus koulutoimistoon tuosta koulureitistä ja piirtää vaikka kartta. myös neuvolalääkäri voi kirjoittaa todistuksen siitä, jo on sitä mieltä, että lapsi ei ole vielä valmis kulkemaan itsenäisesti tuota matkaa. ja jos ne ei auta, niin maksa taksille, että ottaa lapsen kyytiin, niin mä olen tehnyt

Onko mikään näistä teistä luokiteltu koululaisille vaaralliseksi? Jos ei ja kyseessä ihan normaali lapsi, niin luulen, että kyytiä ei saa. Toki, kokeilla kannattaa!
Meillä oli juuri tässä kouluun tutustuminen ja siellä oli puhumassa myös sellainen täti kunnasta, joka ne koulukyytipäätökset tekee. Ja häneltä kysyttiin aikalailla tälläinen kysymys, eli jo tie on kapea ja jalkakäytävää ei ole jne. Hän vastasi siihen, että tälläisessä tapauksessa on vanhemman vastuulla, laittaako lapsen kulkemaan sen reitin yksin vai järjesteleekö matkan jollain muulla tavalla. Ainoastaan erityislapset/lääkärin lausunnolla kuulemma yleensä se noita yleisistä säädöksistä poikkeavia kyytejä.

Täällä ohjeistus on, että koulutien vaarallisuudesta pitää olla lausunto poliisilta, jos aikoo sen perusteella saada kuljetuksen. Ja kyvykkyyden kulkemaan määrittelee sitten kunnallinen erikoislääkäri tai psykologi, yksityisen lausunnot ei kelpaa.

Kuulostaa, ettei tuo reitti ole varsinaisesti vaarallinen.

Koulukyyti tulee a) matkan pituuden perusteella b) lapsen perusteella mm. erityislapsi c) tien vaarallisuuden perusteella ( jos on vaarallinen huomioituna lapsen ikään )

Mutta todella vaikea on kyytiä saada. Olen joutunut anomaan joka vuodeksi erikseen , vaikka perusteet eskari + 6 vuotta samat. Ja joka vuosi kyyti on tullut - eli turhaa byrokratiaa myös kunnan puolelta. Ja olen joutunut viemään asian myös hallinto-oikeuteen , jossa voitin asian ja tuli kunnalle pirun kalliiksi.

Koulukyyti tulee a) matkan pituuden perusteella b) lapsen perusteella mm. erityislapsi c) tien vaarallisuuden perusteella ( jos on vaarallinen huomioituna lapsen ikään )

Mutta todella vaikea on kyytiä saada. Olen joutunut anomaan joka vuodeksi erikseen , vaikka perusteet eskari + 6 vuotta samat. Ja joka vuosi kyyti on tullut - eli turhaa byrokratiaa myös kunnan puolelta. Ja olen joutunut viemään asian myös hallinto-oikeuteen , jossa voitin asian ja tuli kunnalle pirun kalliiksi.

Millä perusteella te sen kyydin sitten olette saanet? Varmaankin kysessä erityislapsi, jos 6.luokalla tarvitsee viellä kyydityksen?

Sitten on olemassa vielä se kukkaroa jonkin verran verottava vaihtoehto, eli maksatte itse, muistaakseni täällä oli siten että yhdellä könttämaksulla taksille sai koulukyydin koko lukuvuodeksi ellei muut kriteerit täyttyneet ja perhe halusi lapselle kyydityksen.

monet kunnat käyttää koulumatkojen vaarallisuuden arvioinnissa koululiituohjelmaa. Googlaa koululiitu ja etsi sieltä karttapalvelu ja katso, mitä se sanoo teidän teistä :)