Koululaisille vain 1 lasi piimää ja 2 palaa vessapaperia - samaan aikaan 'pakolaiset' mässäilevät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suomalaiset kyykkyyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

suomalaiset kyykkyyn

Vieras
Kyllä pistää vihaksi, kun seuraa nykymenoa. Omat koululaiseni kertovat (ja opettaja vahvisti) että koululaista kohti on varattu vain yksi lasillinen piimää, eikä enempää saa ottaa. Tyttö valittaa, että sormet kastuvat pissaan, kun he saavat käyttää ainoastaan kaksi palaa wc-paperia koulussa. Muutenkin ruokamäärää rajoitetaan koululaisilta.

Samaan aikaan turvapaikanhakijat saavat mässäillä ruoalla mielin määrin ja jopa laatua muutetaan heidän toiveidensa mukaan.

Pitäisikö koululaistenkin järjestää mielenosoitus, samoin vanhusten, joiden ruoka ei ole lähellekään turvapaikanhakijoiden tasoa? Tuskin sillä olisi kuitenkaan mitään vaikutusta.

Suomi on suvakkihyysärien takia muuttunut paikaksi, jossa kovimmin huutavat ja röyhkeimmin käyttäytyvät saavat tahtonsa läpi. Hiljaisia, kilttejä ja kuuliaisia lyödään oikein urakalla ja viedään tuhkatkin pesästä. Tämä ei ole minun Suomeni.

• Tykkää
Reactions: av mam ma
Pitäisi oikeasti koululaistenkin järjestää mielenosoitus.
Oikeasti käsittämätöntä, että koululaisten ruokakokoja rajoitetaan esim lihapullien suhteen, mutta pakolaiset saavat mättää miten paljon tahansa.

Kiltit lapset tottelevat auktoriteetteja eli tässä tapauksessa opettajaa. Vai onko parempi sanoa lapselle, ettei tarvitse uskoa, mitä opettaja sanoo?

Kyllä on ihan hyvä opettaa vähän kyseenalaistamaan ja käyttämään omaa päätään. Yleiset ohjeistukset ei välttämättä joka tilanteeseen sovellu. Tosin ainakin minulle kyllä se kaksi palaa riittää pissalla käymisen jälkeen, joten varmista että lapsi osaa pyyhkiä oikein (taitella paperin, jos kaksi palaa laittaa vaan epämääräiseen myttyyn niin toki sormet kastuu). Tietysti turhaa paperin kulutusta on hyvä ympäristösyistä välttää.

Kiltit lapset tottelevat auktoriteetteja eli tässä tapauksessa opettajaa. Vai onko parempi sanoa lapselle, ettei tarvitse uskoa, mitä opettaja sanoo?
No, sanoisin lapselle, että se kaksi palaa on suositus, mutta tarpeen vaatiessa voi käyttää enemmänkin... montako palasta itse tarvitset?
Mun on kyllä pirun vaikea uskoa tätä.

No, sanoisin lapselle, että se kaksi palaa on suositus, mutta tarpeen vaatiessa voi käyttää enemmänkin... montako palasta itse tarvitset?
Mun on kyllä pirun vaikea uskoa tätä.
Minä uskon. Vessapaperisuosituksista en ole aiemmin kuullut, mutta käsipaperipuolituksesta olen kuullut. Säästöä tehdään kaikessa missä voidaan. Wc-käynnit voivat olla täysin valvottuja pienemmissä kouluissa. Silloin on helppo kontrolloida paperin käyttö.

Kyllä yksi lasi maitoa tai piimää riittää aterialla. Janoonsa voi sitten juoda vettä. Sä voit sitten kotona tarjota enemmän sitä piimää. Eikö tuo lasillinen ole sitä paitsi ihan suositusten mukainen määrä.

Ongelma tuleekin siitä, että yhtä ryhmää (meidän kasvavia lapsia, tulevaisuuden toivoja) rajoitetaan ja toista ryhmää ei (pakolaiset, monikohan ikinä tuottaa mitään).

Minä uskon. Vessapaperisuosituksista en ole aiemmin kuullut, mutta käsipaperipuolituksesta olen kuullut. Säästöä tehdään kaikessa missä voidaan. Wc-käynnit voivat olla täysin valvottuja pienemmissä kouluissa. Silloin on helppo kontrolloida paperin käyttö.

Jaa, että opettaja tulisi vessakoppiin viereen valvomaan? Suurempi ongelma tässä olisi minusta jokin muu, kuin vessapaperin määrän rajoittaminen.

Sitä paitsi ei nämä rajoitukset, kuten ei ruuan määrän rajoittaminenkaan perustu ainoastaan ja tuskin edes ensi sijassa säästämiseen. Vaan turhan kulutuksen rajoittaminen on osa ympäristökasvatusta ja ruuan määrää rajoitetaan myös terveyssyistä. Ei lapsille pidä antaa kolmea makkaraa, vaikkei tarvitsisi kuluja miettiä ollenkaan. Eikä lihaakaan ole hyvä mättää ylenmäärin. Rajoitukset turvaavat sitä, että koululaisen ateria on ravitsemussuositusten mukainen. Koululaiset ovat sitä paitsi siinä määrin homogeeninen ryhmä, että rajat on helpompi laittaa kuin esim. turvapaikanhakijoille, joiden joukossa on niin kasvavia nuoria miehiä, kouluikäisiä lapsia, imettäviä äitejä kuin seniori-ikäisiä naisia. Tietysti silti voisi jotain rajoituksia laittaa, mutta ne pitäisi mitoittaa eniten kuluttavien mukaan.

Ei muuten taideta varuskunnissa nuorten miesten ruokamääriä rajoittaa? En ole ainakaan sellaisesta kuullut.

• Tykkää
Reactions: Pikkurouva74
Jaa, että opettaja tulisi vessakoppiin viereen valvomaan? Suurempi ongelma tässä olisi minusta jokin muu, kuin vessapaperin määrän rajoittaminen.
Syy valvonnalle voi olla ilkivallan, tupakoinnin tai muun ei toivottavan käyttäytymisen estäminen. Jo omana opiskeluaikana wc-käyntejä valvottiin yläasteaikoina tarkasti. Halusin tuoda esille, että jos wc-paperin käyttöä haluttan valvoa, niin se onnistuu. Voidaan jakaa paperit ovella sisäänmennessä (mun kouluaikana oli sisäänmenon valvonta, vaikka papereista ei ollutkaan kyse) tai sitten yksilöllisempi valvonta, jos ope tai avustaja on mukana wckäynneilä ( onnistuu pienemmillä lapsilla). Mun kouluaikana wc-ovet olivat aina lukossa ja opettaja avasi ne tiettyinä aikoina.

Vai että vaan kaksi palaa vessapaperia. onko naurettavampaa kuultu.

No meillä oli lama-aikana alakoulussa sellainen määräys, että kun pesee kädet, saa käyttää vaan yhtä käsipaperia. Opettaja itse räikeästi rikkoi tätä sääntöä, mutta neuvoi, että meidän oppilaiden olisi syytä totella määräyksiä. Vessapaperirajoitusta ei sentään ollut.

Kyllä on ihan hyvä opettaa vähän kyseenalaistamaan ja käyttämään omaa päätään. Yleiset ohjeistukset ei välttämättä joka tilanteeseen sovellu. Tosin ainakin minulle kyllä se kaksi palaa riittää pissalla käymisen jälkeen, joten varmista että lapsi osaa pyyhkiä oikein (taitella paperin, jos kaksi palaa laittaa vaan epämääräiseen myttyyn niin toki sormet kastuu). Tietysti turhaa paperin kulutusta on hyvä ympäristösyistä välttää.

Papereita on eri paksuisia ja koululla käytetään säästölinjan vuoksi halpaa ohutta paperia. varmasti kastuisi sinunkin sormesi siinä, vaikka miten taittelisit.

%C3%B6h26.gif

No mitäpä jos antaisit sille lapsellesi reppuun vessapaperirullan mukaan, niin saa varmaan käyttää sitten sitä niin paljon ettei vahingossakaan pissatippa pääse sormiin? Ja termospulloon piimää mukaan, niin ei tarvitse tyytyä yhteen lasilliseen.

Vittuako valitat? Tee jotain äläkä vain valita. Niin muutkin toimii. Ainiin ku tää olikin taas näitä millä yritetään mustamaalata pakolaisia. Syyttömiä ne pakolaiset siihen on että sun lapses sormet on pissassa.

No mitäpä jos antaisit sille lapsellesi reppuun vessapaperirullan mukaan, niin saa varmaan käyttää sitten sitä niin paljon ettei vahingossakaan pissatippa pääse sormiin? Ja termospulloon piimää mukaan, niin ei tarvitse tyytyä yhteen lasilliseen.

Vittuako valitat? Tee jotain äläkä vain valita. Niin muutkin toimii. Ainiin ku tää olikin taas näitä millä yritetään mustamaalata pakolaisia. Syyttömiä ne pakolaiset siihen on että sun lapses sormet on pissassa.

Et tainnut ymmärtää, että kyse on aika paljon isommasta asiasta kuin vessapaperi ja piimälasillinen.

Yhteiskuntarauha on uhattuna, kun yhdelle porukalle jaetaan ilmaiseksi kaikkea mahdollista ja toiselta porukalta vaaditaan vaikka mitä, eikä mitään saa vastineeksi.

Yhteistyössä