Koululaisten nukkumisesta ja unen tarpeesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja herätyskello
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

herätyskello

Vieras
Luin tuota kotiintuloaika ketjua jossa oli puhette myös nukkumaan mensota.

Mulla on eka luokkalainen ja nukkumaan menee 20.00, jos menee myöhempään on väsynyt aamulla.

Meille tuli keväällä kotiin koulusta tiedota jossa luki, että 7-vuotias tarvitsee unta vielä 10-11h yössä ja noudattaako kaikki sitä? Onko teidän koululaiset väsyneitä?

Murrosikäinen tarvitsee säännöllisen nukkumaanmeno ajan ja 8h unta yössä ja vähempi unta on liian vähän, koska sitten keskittyminen yms. kärsii väsymyksen takia. Ihan lehtiartikkeli luettu.

Joku mainitsi, että lapsi pyörii sängyssä vielä nukkumaan mennessä. No siihekin on olemassa selitys. JOs sisääntuloajan jälkeen heti aletaan iltapuuhiin eikä rauhoituta ennen sitä niin kyllä seuni ei tule, koska levottomuus vielä jatkuu sängyssä. Olen itse huomannut, että tarvitaan rauhottumisaikaa enempi kuin tunti jotta lapsi nukahtaa helpommin. HUlina jää päälle muuten herkästi.

Tälläistä vaan mulla :) Saa keskustella

No meillä on kotiintuloaika 19.00 ja sängyssä on oltava 20.00. Ja poika nukahtaa kyllä heti. On ekaluokkalainen. Nukkuu liki 12 tunnin yöunet joka yö. Mutta onkin ollut pirteä eikä ole ollut riitoja heräämisestä tms. Mun mielestä toi tuntikin on riittävä, mutta lapsethan on erilaisia, niinku aikuisetkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No meillä on kotiintuloaika 19.00 ja sängyssä on oltava 20.00. Ja poika nukahtaa kyllä heti. On ekaluokkalainen. Nukkuu liki 12 tunnin yöunet joka yö. Mutta onkin ollut pirteä eikä ole ollut riitoja heräämisestä tms. Mun mielestä toi tuntikin on riittävä, mutta lapsethan on erilaisia, niinku aikuisetkin.

Niin no oli tarkoitus lisätä, että lapset on erilaisia tonkin suhteen :)

meillä tuo 11v menee nukkumaan 21-22 aikoihin ja herää useimpina aamuina jo ennen kellon soittoa, on vain yksi 8 aamu tänä vuonna..

jos pistän sen nukkumaan jo 20 niin sit se herää 5-6 välissä, ja sitten joutuu odottamaan monta tuntia ennen koulun alkua.

ja jos se joskus on oikein väsynyt iltaisin, se menee sit nukkumaan aikaisin, ei käskystä vaan ihan omasta tahdostaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaddy:
Mä en katso kelloon unentarpeen arvioinnissa.. Vaan pyrin siihen että lapset herää ajoissa omia aikojaan, ilman että heidät herätetään.. Toimii!

Tuota,, onko sulla teini-ikäistä lasta? :D

Ei, sen kyllä huomaa.. :D Mikäli äitiinsä tulevat, asiaan on tulossa muutoksia tulevina vuosina :laugh:

poika menee sänkyyn 20.30 ja lukee 21.00.Herätys on 06.40 menee kahdeksaksi kouluun 4pv. viikossa ja pe 10 voi sitä juhlaa kun vk alkaa. SAA mennä klo 22 sänkyyn ja lukea nukehtamiseen asti, vähän hyvitystä 08 aamuista, enkä mene herättään vkl aamuina. Ei ole ollu heräämisen kanssa ongelmia on kyllä väsyny koulupäivän päätteeksi, ehkä tasoittuu syksyn myötä.

Unentarve on yksilöllistä, voi vaihdella paljonkin. Kannattaa kiinnittää huomio siihen, että lapsi nukahtaa illalla helposti, herää aamulla pirteänä ja jaksaa päivän nuokkumatta puoliunessa.

Medän ekaluokkalainen ei ole koskaan nukkunut kuin 10h yöllä. Pienempänä nukkui päiväunet, mutta niiden poisjäätyä (n. 2,5v) ei yöunen määrä lisääntyntyt. Nyt koulun alettua nukahtaa 20:30 - 21:00 välillä ja herää 6:30 - 7:00 välillä, myös sinä aamuna kun koulu alkaa vasta klo 10. Nukahtaa ihan helposti illalla ja herää aamulla pirteänä ilman että tarvitsisi herättää. Tiedän myös ekaluokkalaisia, jotka edelleen nukkuvat 12h/yö, eli menevät paljon aiemmin nukkumaan jos pitää herätä seitsemältä.

Alkuperäinen kirjoittaja herätyskello:
Luin tuota kotiintuloaika ketjua jossa oli puhette myös nukkumaan mensota.

Mulla on eka luokkalainen ja nukkumaan menee 20.00, jos menee myöhempään on väsynyt aamulla.

Meille tuli keväällä kotiin koulusta tiedota jossa luki, että 7-vuotias tarvitsee unta vielä 10-11h yössä ja noudattaako kaikki sitä? Onko teidän koululaiset väsyneitä?

Murrosikäinen tarvitsee säännöllisen nukkumaanmeno ajan ja 8h unta yössä ja vähempi unta on liian vähän, koska sitten keskittyminen yms. kärsii väsymyksen takia. Ihan lehtiartikkeli luettu.

Joku mainitsi, että lapsi pyörii sängyssä vielä nukkumaan mennessä. No siihekin on olemassa selitys. JOs sisääntuloajan jälkeen heti aletaan iltapuuhiin eikä rauhoituta ennen sitä niin kyllä seuni ei tule, koska levottomuus vielä jatkuu sängyssä. Olen itse huomannut, että tarvitaan rauhottumisaikaa enempi kuin tunti jotta lapsi nukahtaa helpommin. HUlina jää päälle muuten herkästi.

Tälläistä vaan mulla :) Saa keskustella

meillä sänkyn mennään noin klo 19, judoharkkakpäivinä puolituntia myöhemmin. ( harkat loppuu pienilläki vasta klo 19) Yleensä lapset nukkuvat klo 6 asti. ja jos kahdeksaki menee kouluun niin ei tule kiiretä, Aamuisin pitää ehtiä myös syömään kunnon aamupala

Yhteistyössä