Koulumatka 3,5 km. Miten pieni koululainen kulkee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Tässä mietitään talon ostoa ja koulumatka tulisi olemaan tuo 3,5 km tokaluokkalaisella. Miten tuommoisen matkan kulkee talvella, jos on liukasta jne? Kokemuksia? Nykyinen koulumatka on naurettavan lyhyt/helppo tuohon verrattuna. Polkupyörällä tuo matka kyllä taittuu, mutta entäs jos pakkasta on esim -20, kuten tänään.

Hyvinpä näyttää pikkuiset tarpovan =)
Muistaakseni 4 km (riippuu varmaan kunnastakin) on se raja että koulu kustantaa/hankkii taksikyydityksen pienille. Poikkeuksena on koulumatkan vaarallisuus, jolloin tuota km rajaa ei ole.
Me tehtiin niin, että maksettiin itse tuo 1e/suunta taksiin, kun kunta sai päähänsä ettei meidän koulutie jossa ei ole jalkakäytävää/valoja/nopeusvalvontaa olekkaan enään vaarallinen ja lopetti ilmaisen taksikyydityksen.
Nyt on onneksi jalkakäytävä ja siellähän nuo pirpanat tarpovat ihan hyvin, pidemmänkin matkan päästä.

Meillä on koulumatka 2,5 kilometriä, mutta osa tytön luokkakavereista tulee kauempaata, jolloin matkaa on 3-3,5 km. Ja lapset ovat siis tokaluokkalaisia.

Kävelleen lapset kulkee, paitsi hurjimpina pakkaspäivinä, jos tuulee ja tuiskuu samalla, lapset menee bussilla.

Itselläni oli koulumatka tuon verran 80-luvulla kun olin tokalla luokalla ja perheen kanssa muutettiin. Olisin saanut taksikyydin kunnalta, mutta en halunnut!!! koska mielestäni "taksilaiset" olivat hitaita kävelemään, enkä halunnut tulla sellaiseksi. Talvella hiihdin usein peltojen poikki (isä teki ladun) ja muuten kävelin. Sitten kolmosella saikin jo mennä pyörällä. Liikunta teki tietty hyvää, mutta ehkä nyt ku oon itse äiti niin voisin olla ehkä vähän huolissani lapsosesta joka tien varressa taivaltaa...

Itellä oli 3 km koulumatka, enkä kokenut mitenkään epäreiluna, että sen joutui kävelemään. Paitsi silloin kun oli -40 astetta ja paleltui korvat ja posket...

[QUOTE="niin";22558193]Kuinkas moni aikuinen kulkee tuon matkan talvella kävellen töihin?[/QUOTE]

Mun mies kulkee töihin yleensä pyörällä, mutta pari päivää sitten meni kävellen. Lapselle en misään nimessä anna tuonne keliin pyörää, joten hän menee kävellen aina (paitsi joskus bussilla).

Meillä toi 3,5 kilsaa ja ekalta lähtien on kävelty/pyöräilty kouluun. Eipä ole paljon vaihtoehtoja, täällä ei kulje busseja eikä mitään taksikyytejäkään saa...

Hyvinhän tuo on mennyt, kun kavereiden kanssa tarpoo :)

[QUOTE="niin";22558193]Kuinkas moni aikuinen kulkee tuon matkan talvella kävellen töihin?[/QUOTE]

Moni kävelee ja useamman pitäis. Ihmettelin, kun uudessa työpaikassani ihmeteltiin, että olin tullut talvella pyörällä töihin. Ei tarvis lähteä erikseen zumbaan, kun liikkuis työmatkat. Eikä palele kylmänäkään päivänä, kun saa kropassa veren liikkeelle.

Bussilla kulkee sekä oma tyttö että lähistöllä asuvat koulukaverit. Koulumatkaa on 3,1 kilsaa meiltä.

Pyörällä pääsee koulun puolesta kolmannella luokalla, mä tuskin päästän lasta vielä tuolloin fillaroimaan kouluun.

Yhteistyössä