Koulun tiukat säännöt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras äiti

Vieras
Esimerkkejä, joista lapseni on saanut koulussa varoituksen...kyseessä erityiskoulu ja lapsellani on adhd ja autismin piirteitä, kehityshäiriö jne.

Olen ollut aika hämmästynyt, varoituksia on tullut mm. puhumisesta ilman viittaamista (todellisuudessa poika kertoi viitanneensa kauan aikaa mutta opettaja ei antanut puheenvuoroa, joten hän puhui kun ei jaksanut enää odottaa ja asia oli tärkeä.

On poistunut paikaltaan, näyttämään opettajalle jotain, ei saisi nousta pulpetista ilman lupaa.

On saanut varoituksen yskimisestä, vaikka opettaja tietää että on flunssassa.

Eilen oli saanut luvan syödä kurkkupastilleja koulussa, itse siihen luvan kysyin. Poika oli ottanut pastillin ja ryhtynyt liimaamaan jotain kuvia, kun avustaja oli käskenyt sylkemään pastillin pois, koska ei samaan aikaan voi liimata kuvia ja syödä pastillia, sitten saa ottaa uuden kun kuvat on liimattu.

Mun korvaan nuo varoitukset on ihan älyttömiä, onko mun lapseni joutunut silmätikuksi vai mkä on, kun luokassa on kuitenkin poika joka lyö muita, eikä siihen puututa.

Musta noi kaks ekaa on kumminkin ihan ok. Jos viittaa, se on puheenvuoron pyytämistä, ope päättää antaako puheenvuoron vai ei.

Sama on toi paikalta poistuminen.

Noi ei niin kovia ole, mut joku yskimisen kieltäminen? Ellei sit yski huvikseen, kun huomaa kuinka se häiritsee muita/ saa huomiota sillä...

Mä näen silmissäni adhd lapsen joka puhua pälpättää omin luvin, viittaa mutta ei odota vuoroaan, nousee pulpetista ilman lupaa kesken opetuksen, yskii liioitellusti, ja se pastillin syöminenkin oli jotenkin häirinnyt joko lapsen omaa työtä tai sitten muiden työrauhaa.

Mä näen silmissäni adhd lapsen joka puhua pälpättää omin luvin, viittaa mutta ei odota vuoroaan, nousee pulpetista ilman lupaa kesken opetuksen, yskii liioitellusti, ja se pastillin syöminenkin oli jotenkin häirinnyt joko lapsen omaa työtä tai sitten muiden työrauhaa.

Ja ap näkee samassa lapsessa oman kultamussukkansa, jota kohdellaan väärin vaikka ketään muuta ei. Totuus voi olla mitä vaan näiden väliltä. Kaikkien vanhempien kannattaisi mennä seuraamaan koulun arkea vaikka päiväksi, voisi moni käsitys muuttua.

No tietysti tämäkin voi pitää paikkaansa, lapsi vaan kertoo oman versionsa lievennetysti, mutta poika on niin huono valehtelemaan, että tuskin tuollaista keksisi päästään, tietysti voi olla kuten adhd lapselle onkin ominaista, ettei tunnista omaa käyttäytymistään.

Mistään isoista ongelmista ei kuitenkaan ole kyse, sitä varten käy erityiskoulua, jotta saa tukea, en vaan käsitä mitä hyödyttää varoitusten ja rangaistusten jakaminen adhd lapselle, joka ei useinkaan mahda itselleen mitään, eivätkä tahallaan tarkoita olla sellaisia kuin ovat...tuskin muuttavat toimintaansa vaikka kuinka jakelisi rangaistuksia, sen olen kotonakin huomannut...se vain vaikuttaa negatiivisesti itsetuntoon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras äiti;29266790:
No tietysti tämäkin voi pitää paikkaansa, lapsi vaan kertoo oman versionsa lievennetysti, mutta poika on niin huono valehtelemaan, että tuskin tuollaista keksisi päästään, tietysti voi olla kuten adhd lapselle onkin ominaista, ettei tunnista omaa käyttäytymistään.

Mistään isoista ongelmista ei kuitenkaan ole kyse, sitä varten käy erityiskoulua, jotta saa tukea, en vaan käsitä mitä hyödyttää varoitusten ja rangaistusten jakaminen adhd lapselle, joka ei useinkaan mahda itselleen mitään, eivätkä tahallaan tarkoita olla sellaisia kuin ovat...tuskin muuttavat toimintaansa vaikka kuinka jakelisi rangaistuksia, sen olen kotonakin huomannut...se vain vaikuttaa negatiivisesti itsetuntoon.

Kyllä adhd lapselle jaetaan niitä siinä missä tavallisellekkin lapselle. Ja heitä koskee samat säännöt kuin muitakin ja niissä pitää olla tiukka. Ei normilapsetkaan saa nousta pulpetista tai pitää omin luvin puheenvuoroja, noi on ihan perussääntöjä jokaisessa koulussa.

Ja taas vastavuoroisesti se ei tarkoita, etteikö heitä kehuttaisi ja kiitettäisi, kun asiat sujuu hyvin.

No aika tiukalta kuulostaa, etenkin kun kyse erityiskoulusta/luokasta. Siis ihan asiasta ojennettu tuota pastillia lukuunottamati, mutta ei nyt varoituksen arvoisia tekoja.

Seuraa ja kuulostele tilannetta. Jos lapsi voi hyvin ja oppii, niin ok. Mun lapseni oli myös erityiskoulussa. Kuulin, että siellä ei päässyt esim vessaan ilman valvomista eli aikuinen tuli aina mukaan sen takia, etteivät lapset pääse tekemään pahojaan. Lapsi oli koulukiusattu eivätkä kaikki opettajatkaan jaksaneet häntä (tuli ihmekommentteja joista kuuli, ettei ope hyväksy lasta). Lapsi vaihtoi koulua toiseen erityiskoulun. Siellä lapsen itsetunto parani ja hän sai monia kavereita. Oppiakin tuli koulusta eri tavalla kuin ennen (ehkä lapsi tuhraantui aiemmin, kun opetus oli vähäistä kehitysvammaisille suunnattua). Uudessa koulussa en kuullut lapsesta enkä lapselta mitään negatiivista alkukuukausien jälkeen. Nyt on elämä mallillaan ja tulevaisuus näyttää aivan toiselta kuin mitä se olisi ollut, jos lapsi olisi jatkanut vanhassa koulussa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras äiti;29266790:

Olen aikuinen adhd ja yksi syy selviämiseeni elämässä, ilman lääkkeitä, on ollut määrätietoinen kotikasvatus ja tiukat rajat. Olen niin monen asiantuntijan kanssa keskustellut siitä ja saanut palautetta, mutta koska kuri koetaan negatiiviseksi ja lasta tukahduttavaksi, siitä ei vaan uskalleta puhua. Olen onnekas adhd, jolla on vain älykkäät, osaavat vanhemmat.

Mitä tulee lapsesi kohteluun koulussa ei tuossa ollut mitään sellaista, joka vakuuttaisi minut lapsesi huonosta kohtelusta. Se on lapsesi kertomaa, ei opettajan tai muun luokan. Äitinä tietenkin suojelet lastasi, mutta käytä järkeäsi myös. Jos lapsesi ehkä yskii suu auki päin toisen naamaa siihen ihan varmasti puututaan, koska harvassa kodissa on neuvottu laittamaan käsi/nenäliina suun eteen ja kääntymään toisesta ihmisestä poispäin. Ja ihan oikeasti omaa puheenvuoroaan joutuu odottamaan. Jos eduskunnassa olisi poikasi käytäntö ei siellä päätettäisi yhtään mitään. Siihen lapsesi on elämässä totuttava, eikä adhd ole mikään syy päästä jonossa eteenpäin. Olen minäkin siihen oppinut, joten miksei sinunkin poikasi?

Mä ajattelisin niin, että erityisryhmässä pitää ehkä olla vielä tiukempi kuri kuin normaaliryhmässä, koska lapsilla on monenlaista käytöshäiriötä. Jos jokaisen sallitaan juoksennella luokassa, rykiä, röyhtäillä, yskiä toisia päin ja huudella väliin omia kommenttejaan, niin eihän hommasta tule yhtään mitään.

Mä voin myös kuvitella mitä tuossa ap:n tilanteessa on tapahtunut. Ei siinä ole lapselle kiusan takia asetettu rajoja, vaan juurikin työrauhan takaamiseksi. Esim. on ihan mahdollista, että lapsi on yrittänyt liimata kurkkupastilliaan paperiin ja siksi pastillien syönti kielletty liimaamisen ajaksi. Tai joku kaveri on yrittänyt houkutella sellaiseen, joten opettaja /avustaja kieltänyt varmuuden vuoksi pastillien syönnin. Siitähän vasta metakka syntyisi jos lapsi saisi liimaisesta pastillista jotain myrkytysoireita...

Yhteistyössä