koulunkäyntiavustajan työnkuva/asema....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kuha

Aktiivinen jäsen
15.01.2007
5 027
0
36
alotin koulunkäyntiavustajana tänä syksynä. luokan oikea opettaja on todennäköisesti koko syyslukukauden poissa,joten sijaisia pukkaa... edellinen (ensimmäinen) sijainen oli aivan ihana,tehtiin yhteistyötä,suunniteltiin yhdessä tunteja,keskusteltiin avoimesti kaikesta ja toimittiin tiiminä. ja tiimi toimi hyvin =)
nyt sitten tuli uus sijainen ja siitä huomaa kilometrien päähän et sen mielestä turhempaa asiaa ku koulunkäyntiavustaja ei ole :ashamed:
mä olen sille ilmaa. ja hän tekee selväksi useasti päivässä,että HÄN on opettaja ja määrää kaikesta ja MÄ istun hiljaa paikallani kunnes multa kysytään jotain. tietää ihan tarkkaan että olen toiminut ko-luokan sijaisena,mut kyselee silti tosi alentavasti et "et kyl varmaan teidä,mut kysyn kuitenkin.. et missä tää tokaluokka nyt menee matikassa? jos open kirjasta etsisit mulle sen sivun jos löydät :headwall: " en osaa kirjottaa sillee et se tunne välittyis tosta,mut siis mulla on siel tosi kurjaa :ashamed:
oppilaat kyselee multa apua,niin tää sijainen sano et kysykää häneltä,et hän on opettaja,et on varmempaa niin..... ihanku en osais 1-2luokkalaisten matikkaa ja äikkää |O
on kyl taas niin maanantaiolo :ashamed: mut helpotti ees vähän purnata tänne... :ashamed:

Minä olin myös aikoinaan tuossa oppisopimuksella ja aivan kamala oli se luokanopettaja.
Hän oli nuori ja vastavalmistunut ja ah, niin täynnä itseään.
Tuli hyvin selväksi että minähän se en ole mitään muuta kuin juoksupoika hänelle.
Kyseessä oli 5-6lk. ja minulla vaikea henkilökohtainen avustettava.

Syyslukukauden olin sinä luokassa ja pyysin siirtoa muualle, meillä kun ei opettajan kanssa ollenkaan kemiat pelanneet ja töihin menokin jo oli vaikeaa hänen takiaan.

Kevätlukukauden olinkin sitten eskarissa ja siellä oli oikein mukavat ohjaajat ja ottivat minut porukkaan täysin. :)

En mitenkään halua puolustella kehnosti ja alentavasti käyttäytyviä opettajia, mutta...

Nuoren opettajan asema ei sekään ole työyhteisössä helppo. Sitä valmistuttuaan on kuvitellut, että on yksin porukan johtaja luokassa, ja avustajan asemaan ei ainakaan koulutuksessa ole puututtu sanallakaan. Sellainen opettaja - joka itsekin olin - tuntee avustajan läsnäollessa, että luokassa on mahdollisesti joku, joka tietää asiat minua paremmin toimittuaan vaikka luokan kanssa jo aikaisemmin pitkän aikaa. Se syö jotenkin omaa asemaa ja tekee epävarmaksi ja nämä taas johtavat hankaliin tilanteisiin luokassa, kun pitää kilpailla siitä, kuka määrää ja miten toimitaan.

Itselläni on kuitenkin konfliktiin ajautuneen avustajasuhteen tiimoilta loppujen lopuksi tosi lämpimiä kokemuksia. Emme oikein tienneet, kuinka suhtautua toisiimme, mutta kovien otteluiden jälkeen meistä oikeasti tuli ystävät, ja se suhde on säilynyt senkin jälkeen, kun lakkasimme työskentelemästä samassa paikassa. Mutta tämä vaati sen, että molemmat sanoivat monissa keskusteluissa sen, mitä ihan oikeasti ajattelee, tuntee ja pelkää. Siinä mielessä olen sitä mieltä, että paikan vaihto ei välttämättä aina ole oikea ratkaisu vaan kunnon pohjamutiin menevät keskustelut.

Opettaja on luokassa vastuussa vain ja ainoastaan yksin ihan kaikesta. Mitä tahansa luokassa tapahtuukin tai jää tapahtumatta on loppujen lopuksi opettajan vastuulla - se on aika painava rasti. Jakaminen voi olla vaikeaa, koska vastuuta ei oikeasti voi jakaa yhtään viime kädessä. Koulunkäyntiavustaja ei ole kuitenkaan mikään juoksupoika vaan toinen aikuinen ja ammattilainen oppilaan avustamisessa, ja hedelmällisimmillään yhteistyö on todella toimivaa.

Minä olen tehnyt yhteistyötä vain kahden opettajan kanssa ja onneksi molempien kanssa on synkannut loistavasti. Nyt tämä luokka jossa toimin avustajana on rankka paikka monelle, luokan aikuisilla on pakko olla hyvät välit. Meidän ei oikeastaan edes aina tarvitse puhua mitään, kaikki tietää paikkansa ja mitä tehdä, jos tulee joku häiriö luokkaan.

Aikaisemman opettajan kanssa toimin yleisopetuksessa ja sielläkin yhteistyö alkoi jo ensimmäisistä päivistä sujumaan loistavasti, ollaan vieläkin hyvissä väleissä ja pysähdytään juttelemaan aina kun nähdään. :heart: =)

Yhteistyössä