Koulunkäyntiavustajan työstä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uuniomena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mä aloitan just työt maanantaina. ja valmistuin kesäkuussa.. erittäin haasteellinen ammatti. itse tykkään ainaskii todella paljon ja varisinkin esy-luokka/koulu on se mitä mä haluan. sielä kun mikään päivä ei ole saman lainen saati että tietää mitä tapahtuu 5min kuluttua.. huonoa tässä ammatissa on palkka.. erittäin surkee ja myös se että tunteja ei välttämättä tule paljoo.. mutta onnea sulle opinnoille.. mieli pitää olla avoin ja jokainen hetki ja tilanne on uusi opitilanne.

Kiitos minnukka!
Oppisopimuksella pitäis aloittaa ja alaa vaihdan tässä nyt täysin..
Palkka huononee reilusti, mutta ajattelen, että raha ei kaikkea korvaa jos tilalle saan muuten mukavan ja haasteellisen työn.
Ikääkin mulla jo on, eli opiskelu motivaatioo löytyy.
Jänniittää kyllä iso elämän muutos, mutta toivotaan että kaikki menee hyvin!

ite aattelin samallatavalla ton palkan työ on haasteellista ja antoisaa.. oppilaat voivat koetella aluks paljonkin mutta kun saa sen luottamuksen heihin niin kaikki menee hyvin kka:t eivät ole opeja joten meille kerrotaan paljon enemmän asioita kun opelle ja me nähdään asioita paljon. ja asiat mitä oppilaat kertovat voivat olla välillä todella hurjia ja miettii kuin hän jaksaa silti hymyillä. työasioita ei pidä tuoda kotiin vaikka ne välillä ovat raskaita ja vaatisivatkin sitä.. on vaan osattava jättää ne sinne koululle.

ite opiskelin edupolissa 9kk ja sain tutkintapaperit tuo koulumäärä ei ollu paljon koska suurin osa opetuksesta meni työharjotteluissa..

minkälaiseen kouluun olet menossa ja minkälaisii oppilaita oot saamassa..??

Ala-asteelle oon menossa, mutta muuten en vielä tiedä mikä mun "työnkuva" tulee oleen.
aluksi varmaan hommat helpoimmasta päästä, kun kuitenkin vasta opiskelun aloitan.
Teoria opintotunneilla käyn muutamana päivänä kuukaudessa eli kotona tehdään sitten varmaankin paljon itsenäistä "paperityötä".

kannattaa lukea vaik netistä ihmiskäsitys ja oppimistyylejä eli behoviristinen ym.. kun niitä on lukenu niin huomaa mitä opettamis tyylejä opettajat käyttää. ja muutekin psykologiaa kannattaa lukee.. mä aattelin kun sitten joskus kun on kakkosen vuoro tulla maailmaan niin menen avoimeen yliopistoon lukemaan (kääk ajatus katkos ) kasvatustiedettä..

Olen ollu pari vuotta.

Tein 6h päivää ja palkka oli käteen alle tonni.Olen koulutettu.

Itsellä oli monipuolinen työkuva eli olin vaihdellen ala-ja yläasteella, hlökohtaisena avustajana ja luokka-avustajana jne.

Työ oli henkisesti raskasta etenkin yläasteen puolella.Olin isossa koulussa. Kuri ja kasvatus monilla kotona hanurista ja heijastelee kouluelämään. Myös ongelmaperheitä suht paljon, vaikka koulu on ns.hyvällä asuinalueella.

olin aina ihan loppu, kun vkonloppu tuli, loman alakessa puhumattakaan.

Työyhteisön henki on tärkeä, tuossa koulussa se ei ollut kohdallaan. naisvaltainen ala kuitenkin, se synnyttää kaikenlaista ihme ilmiöö.

En kaipaa siihen hommaan, mutt vaihteeksi se oli ihan mielenkiintoista. Tulevaisuudessa alan tehdä jotain muuta.Koulutukseni riittää onneksi moneen=)

Alkuperäinen kirjoittaja minnukka82:
kannattaa lukea vaik netistä ihmiskäsitys ja oppimistyylejä eli behoviristinen ym.. kun niitä on lukenu niin huomaa mitä opettamis tyylejä opettajat käyttää. ja muutekin psykologiaa kannattaa lukee.. mä aattelin kun sitten joskus kun on kakkosen vuoro tulla maailmaan niin menen avoimeen yliopistoon lukemaan (kääk ajatus katkos ) kasvatustiedettä..

Taidanpa marssia kirjastoon :)

Jotensakin kivaa kun saa aloittaa opiskelemaan ihan uusia juttuja. Eipä ole tähän asti tarvinu miettiä tuollaisia asioita.
Innolla odotan tulevaa ja toivon, että en ole ladannut itselleni liian suuria odotuksia..

Tulin just kurkkaamaan, et olisko tullu viel vastauksii. =)

Näin mäkin ajattelen, että ei se ainakaan tylsää voi olla! Entinen työ kun näes todellakin sitä oli ja kaikki päivät samanlaisia.
Ja työaikakin on mitä parhain!

Alkuperäinen kirjoittaja huono puoli:
Kesällä palkatonta.

kesällä on muita töitä tarjolla esim: leirille, puitotädiksi ym

vaikka koulut ei olekkaan auki niin silti on mahdollisuus tehdä töitä.. tai viettää palkatonta kesälomaa jos ei siis saa vakityötä.. en sit tiedä miten on kun ap on oppisopimuksella..

Olen opiskellut työvoimapolittisessa koulutuksessa kesti 10 kk, koko päivä opiskelua ja kova tahti. Oon tehty kolme vuoden ajan erin pituisia sijaisuukisia siinne ja tänne, mutta viime vuona kyllästyin ja hain muualta töitä. Nyt erityiskoulussa töissä, ja kerrankin tietää mitä syksyllä tekee..

Palkka ei hääppönen ,mutta toimeen tulee. Työ on haastavaa ja koskaan ei samanlainen päivä. NAutin työstäni kovasti.

Olen ollut työssä koulunkäyntiavustajana kymmenisen vuotta, mutta en ole opiskellut ammattiin-en ole siis "pätevä"!
Olen pienessä erityiskoulussa ja olen pitänyt työstäni. Työpäivät ovat 6 tuntisia ja palkka siis huonohko. Mutta se on ihan mitä kukakin arvostaa- itse pienen lapsen äitinä nautin lyhyistä työpäivistä- jää aikaa lapsellekin työpäivän jälkeen.
Työ on haastavaa, palkitsevaa ja mielenkiintoista- oppii tuntemaan erilaisia lapsia ja iloitsemaan heidän pienimmistäkin edistysaskeleista koulutyössään. Toisaalta työ vaatii pitkää pinnaa ja ihmisellä joka puuhaan ryhtyy, pitää olla auktoriteettia ja tiettyä napakkuutta- hiljaiset hissukat eivät työssä välttämättä pärjää!

Itselläni on ollut onni tehdä myös opettajan sijaisuuksia, pitää tuntiopetus- ja kerhotunteja, joista saa lisää liksaa!

Suosittelen työtä, mutta en sellaisille jotka haluavat rikastua työstään- sillä tässä hommassa se ei todellakaan ole mahdollista!

Unohdin vielä mainita, että meillä ainakin koulunkäyntiavustajat lomautetaan kesäksi ellei heille ole tarjota kunnasta muuta työtä. Lomautusaikana voi sitten hakea päivärahaa liitosta, jos sellaiseen kuuluupi tai hankkia muulta työnantajalta muuta työtä! Ja osa kesästä menee tietenkin pitäessä kertyneitä ja ansaittuja vuosilomapäiviä!

Minä aloitan neljättä vuotta kka:na, kaksi viimeisintä vuotta olen ollut esy-luokassa ja pienryhmän iltapäiväkerhossa ohjaajana.
Nyt sain tälle tulevalle lukuvuodelle ekaa kertaa täydet työtunnit 38.25. Jatkan koulupäivän jälkeen ip:ssä ja nyt ensimmäistä kertaa isossa ryhmässä, saas nähdä miten sopeudun. :D

Työ on erittäin haastavaa ja välillä henkisestikin raskasta, pääntuuletus siis töiden jälkeen on tärkeää etteivät työasiat tule kotiin mukaan.

Yhteistyössä