Kouluterkka taas naputtaa painosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KiiajaVille
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

KiiajaVille

Aktiivinen jäsen
21.05.2008
9 667
1
36
Tyttö on hoikka, ollut aina.
Neuvola-aikana pidettiin normaalina vaikka hoikka olikin, kasvoi ja kasvaa edelleen kuitenkin tasaisesti omalla käyrällään.

Saanko hirveän nipottajan maineen jos en halua että lapsen painoa seurataan koulussa normaalien tarkastusten lisäksi?
Helmikuussa oli koululääkäri ja sen jälkeen painoa kontrolloitu kahdesti ja kuulemma syksyllä jatketaan samalla tavalla.

Näinkö saadaan taas "hyviä" vaikutteita lapseen kun painoa tarkkaillaan niin tarkasti.
Kotona ei asiaan kiinnitetä huomiota.

Syö hyvin ja paljon. Koulussakin parasta on ruokatunti ;)
Toki myös liikkuu paljon.

Mitat siis on 128cm ja paino 22,6kg. Paino on kuulemma jossain -20% tietämillä.

Ja ikää on 7,5v

Älä huokestu. Meillä tyttö 9v ja mitat:125cm ja 19 kg. Aina menny jossain -20 käyrällä eikä meillä ole missään erityisseurannassa. Tyttö liikkuu koko ajan,onneksi ei stressata kun toista vaivaa itteensä se että on niin pieni.

kuulostaa siltä että ongelma on se että sinua itseäsi tuo mittaaminen pelottaa/ahdistaa?! jos tyttö syö niin eihän noiden punnitusten pitäisi haitata, tai ainakin minusta olisi vain hyvä jos kasvua seurattaisiin ammattilaisten toimesta!! ja tuonikäinen on minusta pikemminkin lapsi, joten hyvä jos kasvua tutkittaisiin. Rentoudu äläkä syyllistä itseäsi!

Tuttua, voi niin tuttua...

Meidän viikon kuluttua 10-vuotias oli keväisessä kouluterveydenhoitajan tarkastuksessa 137cm ja painoi 25,5kg.

"Liian hoikka" on, ja on aina ollutkin, mutta painoa ei ole koulussa tarkkailtu sen enempää. Suositus on, että kotona kerran kuussa punnitus.

Vauvasta lähtien on tyttö mennyt tuolla lähes -20 -käyrällä, joten tämä ei ole meille mitään uutta.

Miksi ei voida ymmärtää, että toiset on hoikkia luonnostaan. Toki on tärkeätä olla tarkkana, että ei ole syömishäiröitä tms, mutta uskon kyllä että huomaisin jos lapseni tällaisia merkkejä osoittaisi.
Toistaiseksi ruoka on maistunut hyvin.

Jos se kerran syö hyvin, niin mun mielestä painosta on turha tehdä asiaa. En mä ainakaan suostuis lastani laittamaan mihinkään erityisvalvontaan vielä ton ikäsenä.

Meillä 2 hoikkaa tyttöä. Vanhemmatkin pieniä. Olen suhtautunut asiaan, että tutkikoon, jos haluavat. Isommalta otetttiin juuri laajat labrakokeet.Koska joskushan pituus/painokasvun takana voi olla esim.keliakia tai kilpirauhasen liikatoiminta. Ei tuosta tarvitse ottaa stressiä.

Noh, muistan omasta lapsuudestani että koulukaveri ala-asteen 1-2. luokalla piilotti koulussa lähestulkoon kaiken ruokansa lautaselta paitansa alle ja kiikutti salaa roskikseen. Varmasti näennäisen hyvin söi kaikkien mielestä, mutta todellisuudessa ei ainakaan koulussa mitään. Että kyllä niitä syömishäiriöitä voi jo hyvin nuorillakin olla, joten painon kontrollointi voi olla ihan paikallaan.

Tutulta kuulostaa. Meillä on kuusi lasta, joista vanhin on aina ollut laiha. Neuvolassa sanottiin aina, että on hoikka, mutta kasvaa tasaisesti omalla käyrällään. Tosin mainittiin vielä, että ei saa kyllä laihtua enää. 7 vuotiaana oli 123 cm ja painoi 19,3 kg. Oli ok. Tätä jatkui aina vitosluokkaan asti, jolloin huomattiin, että käyrä oli -30%:n tietämillä. Tyttö söi kuin hevonen ja liikkui paljon. Ruokailut ovat aina olleet säännölliset ja oppikirjan mukaiset. Otettiin kaiken maailman kokeita ja mitään vikaa ei löytynyt. Lastenpolillakin käytiin ja siellä kohdeltiin anorektikkona ja peloteltiin tyttö hermoraunioksi! Jälkiä korjasin itse kolmisen kuukautta ja lopulta tyttö rauhoittui ja tajusi,ettei hänessä ole mitään vikaa. Painokontrolleissa kuljettiin koko kuutosluokka ja vaikka paino nousikin tasaisesti niitä jatkettiin aina seiskaluoka syksyyn asti. Olisi ehkä pitänyt itse viheltää peli poikki, koska kontrollit olivat tytölle ylimääräinen rasite.

Meillä paino on saatu nousemaan antamalla tytölle ylimääräisiä jälkiruokia ja laittamalla aina leivän päälle sekä juusto että makkaraa...myös lämpimän ruuan kanssa. Sen lisäksi on annettu joka päivä rypsiöljyä ruokalusikalla. Myös herkkuja on saanut syödä normaalia enemmän kunhan kunnon ruoka on syöty säännöllisesti. Kuuautiset alkoivat normaalisti 13 vuotiaana, joten ihan normaalia niiltäkin osin. Nyt ajatellen en enää lähtisi painokontrollirumbaan. Jos lapsi on terve, niin kotikonstein vain lisäenergiaa, niin kyllä kaikki menee hyvin.

[QUOTE="vieras";26305838]kuulostaa siltä että ongelma on se että sinua itseäsi tuo mittaaminen pelottaa/ahdistaa?! jos tyttö syö niin eihän noiden punnitusten pitäisi haitata, tai ainakin minusta olisi vain hyvä jos kasvua seurattaisiin ammattilaisten toimesta!! ja tuonikäinen on minusta pikemminkin lapsi, joten hyvä jos kasvua tutkittaisiin. Rentoudu äläkä syyllistä itseäsi![/QUOTE]

Ei mua ahdista tai pelota, ärsyttää kun asiasta tehdään suurempi kuin se on.
Mun mielestä saisi se kerran vuoteen tarkastus riittää, nyt se tehdään 4-5 kertaa!

Huolestuttaa sen vuoksi, että minkälaisen kuvan lapsi saa siitä painontarkkailusta.
Me vanhemmat kun ei siihen kiinnitetä huomiota. Pääasia on se että kasvaa ja sen toteamiseen mun mielestä pitäisi riittää se kerran vuodessa kouluterkan/lääkärin luona käyminen.
Kun myös kerta vuoteen käydään myös lasten neurolla ja sielläkin kasvua seurataan.

Opettaja syö samassa pöydässä luokan kanssa..

Jos tarkoitat sitä, että opettaja huomaisi kyllä ruoan piilottelun, niin ei välttämättä. Opettaja istui samassa pöydässä meilläkin ja silti tämä yksi tyttö onnistui ruokansa ovelasti piilottamaan. Ei se opettaja ehdi jokaista koko aikaa tarkkailemaan. En nyt siis tarkoita, että teillä lapsi ruokaansa piilottaisi, mutta toinpa esiin tämänkin mahdollisuuden.

Alkuperäinen kirjoittaja Laihulin äiti;26305925:
Tutulta kuulostaa. Meillä on kuusi lasta, joista vanhin on aina ollut laiha. Neuvolassa sanottiin aina, että on hoikka, mutta kasvaa tasaisesti omalla käyrällään. Tosin mainittiin vielä, että ei saa kyllä laihtua enää. 7 vuotiaana oli 123 cm ja painoi 19,3 kg. Oli ok. Tätä jatkui aina vitosluokkaan asti, jolloin huomattiin, että käyrä oli -30%:n tietämillä. Tyttö söi kuin hevonen ja liikkui paljon. Ruokailut ovat aina olleet säännölliset ja oppikirjan mukaiset. Otettiin kaiken maailman kokeita ja mitään vikaa ei löytynyt. Lastenpolillakin käytiin ja siellä kohdeltiin anorektikkona ja peloteltiin tyttö hermoraunioksi! Jälkiä korjasin itse kolmisen kuukautta ja lopulta tyttö rauhoittui ja tajusi,ettei hänessä ole mitään vikaa. Painokontrolleissa kuljettiin koko kuutosluokka ja vaikka paino nousikin tasaisesti niitä jatkettiin aina seiskaluoka syksyyn asti. Olisi ehkä pitänyt itse viheltää peli poikki, koska kontrollit olivat tytölle ylimääräinen rasite.

Meillä paino on saatu nousemaan antamalla tytölle ylimääräisiä jälkiruokia ja laittamalla aina leivän päälle sekä juusto että makkaraa...myös lämpimän ruuan kanssa. Sen lisäksi on annettu joka päivä rypsiöljyä ruokalusikalla. Myös herkkuja on saanut syödä normaalia enemmän kunhan kunnon ruoka on syöty säännöllisesti. Kuuautiset alkoivat normaalisti 13 vuotiaana, joten ihan normaalia niiltäkin osin. Nyt ajatellen en enää lähtisi painokontrollirumbaan. Jos lapsi on terve, niin kotikonstein vain lisäenergiaa, niin kyllä kaikki menee hyvin.

Tätä just ajan takaa..

Mun mielestä tuo on erikoinen asenne että kaikki on ok niin kauan kun "syö hyvin", vaikkei paino nousiskaan. Mun veljeni oli aikoinaan seurannassa koska paino oli jatkuvasti alakanttiin, vaikka todellakin "söi hyvin", ja lopulta syyksi osoittautui keliakia ja imeytymishäiriöitä. Ei oireillut muuten.

Mun mielestä todella moni täällä yhdistää syömisen ja painon ainoastaan siihen onko joku liian lihava, normaali vai liian laiha. Paino kertoo ammattilaiselle todella monista muistakin asioista kun siitä täyttääkö yhteiskunnan kauneusihanteet.

No meidän hoikka tyttö on ollut aina hoikka. Pienenä meni aina miinuskäyrillä vaan neuvola ei huolestunut,kun kerran aina oli siellä miinuksella ollut. Nyt neito on 16v ja pituutta 174cm ja painoa 50 kg. Koululääkäri oli sanonut,että joo-ooo hoikka olet vaan niinpä olet näköjään ollut aina....

jotkut van ovat hoikkia vaikka kuinak säisivät. tuo meidän 11v poika on kansnsa hyvin hoikka, ja pieniluinen,pitiuus hänellä on vain 140 cm ja painoa noin 28 kiloa. isänsö on olut myös hoikka aina ( nyt tosin isänsä on alakunt lihomaan)
en huolstuisi, jos kerran syö hyvin.

Meillä on 11v poika josta jo viime vuonna kouluterkka valitti et liian laiha pitäs syödä enemmän.(Pituus jotain 148/150cm ja painoa 31kg)

Mut toi syö ku hevonen ja liikkuu hyvin niin ei se paino vaan nouse.On vissiin sit tullu enoonsa joka oli jokseenkin 18v asti laiha ku luikku kunnes se sit alko "tasottumaan".

Mun mielestä on toisaalta vähän tyhmiä tommoset hirveet painonkyttäys keikat, se voi kääntyä pahimmillaan itteään vastaan ja oikeesti aiheuttaa lapselle jonkun syömishäiriön.

Mun mielestä tuo on erikoinen asenne että kaikki on ok niin kauan kun "syö hyvin", vaikkei paino nousiskaan. Mun veljeni oli aikoinaan seurannassa koska paino oli jatkuvasti alakanttiin, vaikka todellakin "söi hyvin", ja lopulta syyksi osoittautui keliakia ja imeytymishäiriöitä. Ei oireillut muuten.

Mun mielestä todella moni täällä yhdistää syömisen ja painon ainoastaan siihen onko joku liian lihava, normaali vai liian laiha. Paino kertoo ammattilaiselle todella monista muistakin asioista kun siitä täyttääkö yhteiskunnan kauneusihanteet.[/Q

Ei tässä kukaan varmaan ihan tuota tarkoittanut :) Meilläkinhän tyttö oli jo erinäisten kokeiden jälkeen todettu terveeksi. Mielestäni terve, hoikka lapsi ei tarvitse turhaa stressiä jatkuvista painokontrolleista. Tämän ymmärtää vain sellainen äiti, jonka terveelle lapselle painokontrollit ovat tulleet taakaksi.

• Tykkää
Reactions: Wolt ja KiiajaVille

Mun mielestä todella moni täällä yhdistää syömisen ja painon ainoastaan siihen onko joku liian lihava, normaali vai liian laiha. Paino kertoo ammattilaiselle todella monista muistakin asioista kun siitä täyttääkö yhteiskunnan kauneusihanteet.

Niin, jos EI nousisi niin pitäisikin olla huolissaan. Mutta meillä kun kasvaa tasaisesti omalla käyrällään. EI ole notkahduksia alaspäin tai käyrä ei mene alaspäin pidemmälläkään aikavälillä vaan kasvaa tasaisesti.

Ymmärtäisin tiheän kontrollin jos tyttö olisi vielä laihempi tai paino ei nousisi, joten itse kyllä ilmottaisin, että ei tarvi tiheää kontrollia.

Meillä on ekaluokkalainen poika, 134 cm ja 24,9 kg ja ikinä ei ole mainitty että olisi liian laiha, kun sekä paino että pituus nousee koko ajan ihan hyvässä suhteessa. Teilläkin tyttö on pitkä ikäisekseen. En haluaisi että poika juoksisi painokontrollissa, kotona välillä punnitsee itseään ja se mielestni riittää.

Meillä toinen lapsista menee kouluun syksyllä ja kesäkuun alussa on kouluuntulo tarkastus.. onkohan tuo sitten liian pitkä..
Tämä oli 6 vuotiaana 127,3cm ja 23,4kg.
Nyt tuo on vähintään sen 130cm ja painoa jotain 25kg, ehkä hän on sitten "normaali" jopa kouluterkan mukaan.

Yhteistyössä