Koulutetutkin koirat ova vaarallisia - verikoirat varsinkin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailijacat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailijacat

Vieras
Poliisikoira puri etsittyä sienestäjää, nainen sai pahoja vammoja
Maassa maanneen naisen löytänyt poliisikoira oli koulutuksesta poiketen purrut löytynyttä.

Poliisikoira puri pahoin kuusikymppistä naista, jota etsittiin perjantai-iltana Simossa, kertoo Lapin poliisilaitos. Poliisin mukaan koiralla oli ollut kuonokoppa, mutta se oli jostain syystä irronnut.

Nainen oli lähtenyt iltapäivällä kolmen aikoihin sienestämään ja häntä ryhdyttiin etsimään, kun hän ei ollut palannut pimeän tuloon mennessä takaisin. Poliisi rajasi etsintäalueen kadonneen puhelimeen tehdyn hätäpaikannuksen avulla.

Maassa maanneen naisen löytänyt poliisikoira oli koulutuksesta poiketen purrut löytynyttä.

Poliisi kertoo, että vakavia vammoja saanutta naista hoidetaan tällä hetkellä Oulussa.

http://www.ksml.fi/kotimaa/Poliisik...1050475?pwbi=c33d5520a9d01d0b4e0ab1ed662d8fba

Olisi kiva tietää, että joutuuko poliisi koskaan Suomessa vastuuseen näistä virheistään. Kun jotenkin tuntuu, että koskaan ei ole poliisi tilillä siitä mitä on tullut töpättyä. Tässäkin tapauksessa jos jonkun random-tyypin koira puree, niin se on sanomattakin selvää, että asia tutkitaan ja usein tulee vähintään sakkotuomio. Mutta kun töppääjänä on poliisi, sitä tutkii toiset poliisit (koska valvovaa instanssia ei meillä ole) ja yleensä lopputulema on rangaistukseton. Todetaan vain, että virhe kävi, mutta vahinkoja sattuu.

Tässäkään tapauksessa perustelu ei voi olla, että "no koirat puree ja kuonokoppa irtosi vahingossa". Tai voi se olla perustelu, mutta kyllä siitä pitäisi varoitus antaa ja sakot kirjoittaa. Olisiko sen marjamummon pitänyt kuolla koiran puremiin ennen kuin joku edes kehtaa ehdottaa asian tutkimista.

Etsintäkoira opetetaan yleensä merkkaamaan löytö muutoin kuin puremalla. Jotkut käyttävät rullaa jne. "koulutuksesta poiketen" voi viitata tuohon.
Se mikä selittää koiran käytöksen voi jäädä pimentoon, mutta yksi mahdollinen syy on, että mummeli on pelännyt/yrittänyt häätää koiraa tms. ei mummo sitä tietenkään tunnustaisi. Jos vain maannut lahnana niin sitten ei provosointia.
On myös tiedossa, että poliisikoirat stressataan hulluiksi koulutuksessa ja jos yleensä samalla koiralla mennään rikollisen perään jota pitää purra niin turha itkeä jos koira ei tiennyt, ettei mummo ole etsitty talousrikollinen tms.
Saalistusvietin ylijalostamisella (harrastuksena hihanpureminen) on mennyt jo liian pitkälle ja pilannut jo monta rotua. Silti ihmiset, eivätkä poliisit ota opikseen. Montako rotua tuolla hihapaskalla pitää vielä pilata?

Olisi kiva tietää, että joutuuko poliisi koskaan Suomessa vastuuseen näistä virheistään. Kun jotenkin tuntuu, että koskaan ei ole poliisi tilillä siitä mitä on tullut töpättyä. Tässäkin tapauksessa jos jonkun random-tyypin koira puree, niin se on sanomattakin selvää, että asia tutkitaan ja usein tulee vähintään sakkotuomio. Mutta kun töppääjänä on poliisi, sitä tutkii toiset poliisit (koska valvovaa instanssia ei meillä ole) ja yleensä lopputulema on rangaistukseton. Todetaan vain, että virhe kävi, mutta vahinkoja sattuu.

Tässäkään tapauksessa perustelu ei voi olla, että "no koirat puree ja kuonokoppa irtosi vahingossa". Tai voi se olla perustelu, mutta kyllä siitä pitäisi varoitus antaa ja sakot kirjoittaa. Olisiko sen marjamummon pitänyt kuolla koiran puremiin ennen kuin joku edes kehtaa ehdottaa asian tutkimista.
Poliisit eivät joudu vastuuseen kun purettavat ihmisiä koirilla. Justhan ne purettivat yhtä tyyppiä Tampereen seudulla todella pahasti, jamppa oli ainakin kuukauden puremavammojen takia sairaalassa, mut eipä anna aihetta jatkotoimenpiteisiin.

Useammin kuin ilman... missä maailmassa sä taas elät? Useammin näet kuonokopassa kuin ilman. Enkä tarkoita tullin koiria.
Tullin koirat valitaan todella tarkasti.
Jopa sillai et niiden tehtävä ei ole pelottaa.

Ainuttakaan poliisikoiraa mä en ole koskaan nähny kuonokopassa ja mä olen niitä nähny enemmän kuin tarpeeksi.

Tullin koirat valitaan todella tarkasti.
Jopa sillai et niiden tehtävä ei ole pelottaa.

Ainuttakaan poliisikoiraa mä en ole koskaan nähny kuonokopassa ja mä olen niitä nähny enemmän kuin tarpeeksi.

Taas kerran sä onnistut horisemaan omiasi... en mä ole kritisoinut tullin koiria. Menee taas sulla niiiiiiiiin yli mitä pystyt ymmärtämään. Huoh!

Minulle tuli mieleen että entäs jos koira yrittikin saada sitä ihmistä liikkeelle, hänhän oli paleltunut ja siten todennäköisesti aika voimatonkin koiran löytäessä hänet. Hampaat tekevät pahaa jälkeä vaikka tarkoitus olisikin vain retuuttaa ihminen toimintakykyiseksi.

Sanoipa tuo komisario vähän muutakin. Tällaiset pisti silmiin tuosta edellisestä linkistä.
"Vänskän mukaan nuori saksanpaimenkoira on ollut poliisikoirana nyt pari vuotta ja ollut hyvä etsinnöissä."
"Kuonokopat koirilla on vain varmuuden vuoksi, koska etenkin pimeässä koira saattaa pelästyä ja reagoida äkillisesti."
"Vänskä ei muista uransa varrelta vastaavaa tapausta, jossa poliisikoira olisi yhtäkkiä purrut ihmistä kuonokopan irrottua.
-Valitettava tapahtuma kaikin puolin. Ironista tässä on se, että nainen olisi saattanut menehtyä, jos koira ei olisi löytänyt
häntä."

Että kyllä, kiva koira on varmasti mutta teki vain virheen. Tietenkin tän varjolla on kiva lynkata koko koira ja kaikki muutkin koirat.

Sanoipa tuo komisario vähän muutakin. Tällaiset pisti silmiin tuosta edellisestä linkistä.
"Vänskän mukaan nuori saksanpaimenkoira on ollut poliisikoirana nyt pari vuotta ja ollut hyvä etsinnöissä."
"Kuonokopat koirilla on vain varmuuden vuoksi, koska etenkin pimeässä koira saattaa pelästyä ja reagoida äkillisesti."
"Vänskä ei muista uransa varrelta vastaavaa tapausta, jossa poliisikoira olisi yhtäkkiä purrut ihmistä kuonokopan irrottua.
-Valitettava tapahtuma kaikin puolin. Ironista tässä on se, että nainen olisi saattanut menehtyä, jos koira ei olisi löytänyt
häntä."

Että kyllä, kiva koira on varmasti mutta teki vain virheen. Tietenkin tän varjolla on kiva lynkata koko koira ja kaikki muutkin koirat.
Ei tässä kukaan ole koiria lynkkaamassa. Poliisin pitäis vain osata kouluttaa ja käyttää koiriansa paremmin.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä