kova pelko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja siru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

siru

Vieras
Hei kaikki!

raskaus lähenee puoltaväliä ja kaikki on hyvin. Tai ainakin pitäisi olla... taakkanani on nimittäin kova huoli koko ajan siitä, mitä syön. Eli pelkään toksoplasmoosia ja listeriaa. Keitän mm. pakastemarjat, kotimaisetkin VARMUUDEN vuoksi, samoin pakastevihanneksia niin kauan varmaan, että vitamiinitkin lähtee... ja toisaalta pelkään, saakohan lapseni tarpeeksi vitamiineja. Hedelmiä ja marjoja vetelin alkuraskaudesta pirtelönä paljonkin, mutta nyt en enää uskalla. Kasviksista syön ""pienellä riskillä"" lähinnä banaania, jonka senkin huuhtelen kuorittuani sekä tomaattia, kurkkua ja punajuurta. Syön kyllä ruisleipää ja juon esim appelsiinituoremehua.... mutta riittävätkö ne? haluaisin syödä esim. appelsiineja, mutta en uskalla koska kuoriessani siirtäisin pöpöt itse hedelmään...Kahviloissa tms. ei tulis mieleenikään syödä salaattia ja leivonnaisistakin pitää aina varmistaa, ettei niissä ole esim. tuorejuustoja, keinotekoisia mekeutusaineita yms... mitään vitamiinipillereitä en halua/uskalla syödä.

Kyllä, olen keskustellut asiasta neuvolassa ja muuallakin. Sanovat etten ole ainut ja kyllä tiedänkin, että asia helpottaa kun vauva syntyy. Siihen on kuitenkin vielä aikaa, ja halusinpa vaan jakaa asian jonkun kanssa.

No huh!

Kuvittelin itse olevani hysteerinen ja ylihuolehtiva mutta veit kyllä voiton ;).

Yritä olla stressaamatta, jatkuva stressikään ei ole hyväksi lapsellesi. Mutta älä nyt ihmeessä tästä ota lisästressiä...

Joka tapauksessa paljon tsemppiä sulle loppuraskauteen ja sitten vauvan kanssa, toivottavasti uskaltaisit syödä vähän vapaammin... Varsinkin jos et halua syödä lisävitamiinia, niin yritä ihmeessä panostaa kasviksiin ja hedelmiin. Mieti vaikka hedelmä/vihannes kerrallaan että kuinka turvallista se on syödä, kun pestään ja kuoritaan ja vaikka vielä kerran pestään :).
Tuli vielä mieleen että onkohan sulla jotenkin piilevänä käsittelemätöntä pelkoa vauvan saannin suhteen? Tarkoitan että pelkäätkö lapsen menettämistä tms, joka heijastuisi ylihuolehtivaisuutena ruuan suhteen. Toivottavasti et hermostu näistä mun arvailuista :).

heippa!
Oletpa huolellinen. Tieto näköjään lisää tuskaa. Itse olin esikoisen kanssa aika samanlainen. Ja opin siitä. Liika stressi on pahasta. Elimistösi voi ihmetellä jatkuvaa hermostuneisuuttasi ja käydä ylikierroksilla ja immuunipuolustus väsähtää jolloin on paljon pahempi riski saada jokin tauti. Ota vaan ihan rauhallisesti :) Itsehän en syönyt pakastevihanneksia muuten ollenkaan... mutta nyt aion syödä ja ottaa muutenkin rennommin. Ylpeähän sitä oli kun söi varman päälle ja oli hyvä olo siitä että on varmasti tehnyt kaikkensa vauvan hyvinvoinnin eteen. Tuo ruokaneuroosi voi muuten jatkua imetysajalla... mutta silloin luulisi olevan muutakin hommaa kuin stressata turhaan ruoan kanssa.
Pidähän huolta itsestäsi ja syö toki niitä vitamiineja jos et vihanneksia tai marjoja uskalla syödä.

kuule ei se huoli helpota lapsen synnyttyä, sitten se vasta alkaa.
Joten yritähän nyt relata ja nauttia raskaudestasi. On terveellistä ja normaalia pelata varman päälle mutta terveen ajattelun ja vainoharhaisuuden välillä on iso ero.. Tuo kuullostaa siltä, että ollaan jo hiuksenhienosti siellä vainoharhaisuuden puolella.

Kuulostaa todella naurettavalta!! Minkä ikäinen olet? Kannattaa muuten linnoittautua kotiin, ettet vaan vahingossakaan hengitä pakokaasuja.. Oletko ajatellut mitä ne saattavat lapsellesi aiheuttaa.. Kannattaisi pistäytyä psykologin pakeilla. Toivottavasti tuo on ohi menevää, muutenhan lapsestasikin tulee vainoharhainen..

Kannattaisko jutella asiasta jo esim. oman äidin tai mummon kanssa ja kuunnella juttuja heidän raskausajastaan. Sillä näin huomaisit, että hekin ovat selvinneet hengissä ilman turhaa nipottamista ja hysteriaa, sillä silloin todennäköisesti tuo hygieni on ollut vielä puutteellisempaa kuin nyt. Tieto näköjään lisää tuskaa, kuten sinun tapauksessasi.

Ota rennosti, todella harva sairastuu listeriaan, varsinkin kotimaassa. Kannattaisi varmaan hakeutua terapeutin juttusille, sillä kun vauvasi syntyy on edessäsi aika paha tilanne, jos et ole saanut ruokahysteriaa voitettua.. Hellitä ja nauti raskaudestasi, tuolla tavoin vauvasi vain kärsiin enemmän kun koko ajan panikoit syömisesi tähden!

Yhteistyössä