Kovat alavatsakivut alkuraskaudessa

  • Viestiketjun aloittaja Eluna
  • Ensimmäinen viesti
Eluna
Moi, olen viikolla 5 tällä hetkellä ja minulla on ajoittain ollut erittäin koviakin alavatsakipuja. Valkovuotoa kummempaa vuotoa ei ole ollut. Minkälaisia kipuja teillä on ollut alkuraskaudessa, onko kovat kivut normaaleja?
 
*
Minulla oli ekassa raskaudessa ihan kunnon kramppeja alavatsassa (kohdussa), niin että kamala kipu kesti aina muutaman minuutin kerrallaan, hiki vaan valui, oksetti eikä voinut liikkua. Pahimmillaan kivut olivat öisin :/ Kävin tuon takia polilla ultrassakin, kaikki oli hyvin ja raskaus sujui ongelmitta. Lääkäri sanoi että on vaan herkkä kohtu, kasvukivut ja kiinnikkeiden venyminen aiheuttavat noita kovia kipuja. Kunhan ei tule veristä vuotoa niin ei huolta. Toki jos kivut ovat jatkuvia, eivät lopu välillä, tai ovat ihan sietämättömiä, kannattaa käydä gynepolilla tarkastuttamassa tilanne. Panadolia voi ottaa!
 
Viiru
Minulla oli n. 4rv tienoilla kovia alavatsa kipuja. Hiki valui otsalta ja oli maattava paikallaan. Jalan viputtaminen auttoi pahimman kouristuksen yli. Koko kouristus kesti 10-15min. Kipujen takia hakeuduin lääkäriin ja minulle tehtiin raskaustesti verestä. Sain myös lähetteen polille ultraan jossa nähtiin sikiöpussi vasta. Minulla ei ollut mitään vuotoa. Nyt on 9rv. Kovia kipuja ei ole ollut pientä nipsimistä ja jomotusta jotka kuuluvat asiaan.
 
Fern
Mulla oli kans ihan alkuvaiheessa tosi koviakin kipuja, varsinkin öisin. Tollanen kohtaus saatto kestää vartinkin putkeen joten ei tosiaankaan olleet mitään yksittäisiä vihlaisuja. Se ""vähän"" säikäytti, mut nyt on menossa jo rv 13 + 0 ja ultrassa kaikki ollu ihan ok :) Joten en usko et on syytä huoleen jos ei mitään vuotoakaan ole.
 
suvi25
Huoh....luettuani viestisi helpotuin suuresti, olen rv 6 ja viikon ajan on ollut alavatsakipuilua, sellaisia menkkakipuja, nimenomaan öisin, herään niihin ja pitää käydä vessassa, sitten muutaman minuutin kuluttua ne häviää. Tietysti säikähdin että mitä tää on mutta kiitos sinun tiedän ettei se ole vakavaa. Mitään veristä vuotoa ei tule. Rinnat tällä hetkellä ihanan turvonneet (pienirintaisen suuri ilo) ja aineenvaihdunta on kiihtynyt, vessassa saa juosta, varsinkin kakkoshädällä ja tuntuu että keho puhdistuu kunnolla. Tässä odotellaan esikoistamme hyvillä mielin ja toivotaan että raskaus kestää loppuun saakka!
 
nanna
Juu, samanmoisia kipuja oli myös täällä alkuraskaudesta. Itsekin vähän oudoksuin niitä, kun en ollut sellaisista kuullut keltään mitään. Mutta nyt rv 12+1 menossa ja kaikki näyttäisi ultran mukaan olevan hyvin. Vieläkin välillä tulee kouristuksenomaisia kipukohtauksia, muttei läheskään yhtä kivuliaita kuin silloin viikoilla 4-9. Eiköhän ne siis tosiaan ole vain kohdun kasvukipuja tms.

Mutta kannattaa käydä lääkärissä/neuvolassa tarkistuttamassa, jos kivut muuttuvat jatkuviksi tai muuten todella kivuliaiksi!
 
öhöm
Kettu: Raskausviikot lasketaan edellisten kuukautisten alkamispäivästä. Eli hedelmöittyminen tapahtuu vasta ""rv"" 2+0 aikoihin ja yleensä plussatesti tehdään rv 4-5 aikaan. Alkio kiinnittyy kohtuun n. rv 3 ja sen jälkeen tulevat vasta raskausoireet. Jos olet laskenut viikkosi oikein, eivät kivut johdu raskaudesta vaan juuri tapahtuneesta tai meneillään olevasta ovulaatiosta.
Hyvä laskuri löytyy mm:
http://www.tekay.fi/index.php
Oikealta ""Kiekko"".
 
Kettu
Hep, laskuri näyttää rv 2+3.
Hedelmöittyminen (mahdollinen sellainen) on tapahtunut äskettäin, eikä kivut varmasti johdu raskaudesta :D :D
Sama pää kesät talvet ;)
Saa nauraa, niin minäkin!
 
Esikoista odottava
Huoh....luettuani viestisi helpotuin suuresti, olen rv 6 ja viikon ajan on ollut alavatsakipuilua, sellaisia menkkakipuja, nimenomaan öisin, herään niihin ja pitää käydä vessassa, sitten muutaman minuutin kuluttua ne häviää. Tietysti säikähdin että mitä tää on mutta kiitos sinun tiedän ettei se ole vakavaa. Mitään veristä vuotoa ei tule. Rinnat tällä hetkellä ihanan turvonneet (pienirintaisen suuri ilo) ja aineenvaihdunta on kiihtynyt, vessassa saa juosta, varsinkin kakkoshädällä ja tuntuu että keho puhdistuu kunnolla. Tässä odotellaan esikoistamme hyvillä mielin ja toivotaan että raskaus kestää loppuun saakka!
Itselle myös selvisi että alkuraskaudesta rakko ja suoli painaa kohtua, jollon voi aiheuttaa kipua kohdussa. Itse saatan just herätä keskellä yötä aivan jäätävään kipuun, olla varma et se meni kesken ja sit olikin vaan tajuton vessahätä. Eli ilmeisesti nää kuuluu ihan asiaan
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä