kovat kk-kivut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ja raskautuminen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

ja raskautuminen

Vieras
Hei kaikille!

Olisin kiinnostunut kuulemaan, onko teillä kuukautiskivut tulleet, kun olette raskautuneet ja ensimmäiset menkat on jääny pois ? Tai oletteko tulleet luomusti raskaaksi vaikka on kovat kuukautiskivut ?

Meillä on se tilanne, että takana on 8 kiertoa ilman tärppiä ja epätoivo alkaa nostaa päätään. (Tiedän, että se ei ole pitkään, mutta lääkityksellisistä syistä johtuen emme voi odotella kolmea vuotta josko tärppäisi.) Sen verran on tiedossa, että miehen simpat on ok. Minulla on aika kovat kuukautiskivut ja on vaikea kuvitella, että niitä ei tulisi. Vaikea selittää, mutta ne ovat olleet osa elämääni niin voimakkaasti, etten käsitä kuinka ne voisivat olla tulematta ja sitä kautta menkat alkamatta.
(Yksi vaihtoehto on tietenkin endo, niihin tutkimuksiin pääsyä vielä odotellaan. Gynen mielestä epätodennäköistä, koska luteaalivaiheeni on kellontarkka, eikä suvusta tautia löydy. Tiedä sitte?)

Varmaan täällä on ellejä, joilla on jo lapsia. Jos viitsitte vastata, niin iso kiitos etukäteen.

Itse raskauduin 5. yrityskierrolla, ja minulla on ollu aina runsaat ja kivuliaat menkat, vuodot kestäneet aina yli viikon. Pieni endo kohdun takana, mikä kylläkin havaittiin vasta pari vuotta sitten, kivut oleet kyllä aina.
Kun sitten tärppäsi ei vuotoa tullut tipan tippaa, sen sijaan menkkamaista kipua oli ensimmäisen kahden viikon ajan vaihtelevasti, välillä kovaakin, mikä ei kuitenkaan vaatinut särkylääkettä. Ja edelleenkin, vaikka nyt rvko 10 menossa, välillä tulee pieni tuttu menkkamainen tunne alavatsaan.

Eli siis menkkatuntemukset alkuraskaudessa ovat aivan normaaleja, vaikka ei niistä yleensä lääkärikirjoissa mainita. Joillekin voi tulla myös pientä vuotoa.

Olen aina kärsinyt kovista (järjettömistä) kuukautiskivuista. Endo on diagnosoitu ja kaksi kertaa tehty laparoskopia.

Raskautuminen vei 10 kk. Usko pois, että kunhan raskaudut, kivut jää pois :) Mulla oli rv 5 pientä vuotoa ja myös nipistelyä alavatsalla ensimmäisten viikkojen ajan. Ei kuitenkaan mitään kuukautiskipuihin verrattavaa. Oli mukavaa olla vuoden verran ilman niitä kipuja. Nyt ne on taas palanneet osaksi elämää.

Tuoreessa muistissa on kuinka tuskallista sitä plussaa on odottaa. Tsemppiä!

Tartuin tuohon gynen toteamaan luteaalivaiheen pituuteen. Sillä ei pitäisi olla mitään tekemistä endon kanssa. Ja minunkaan suvussani ei endoa ole, mutta valitettavasti sellainen itselläni todettiin keväällä. Onneksi olet menossa tutkimuksiin, joten sekin sitten selviää.

Itseäni kovasti pelottaa se, että endo vaikeuttaa normaalia raskautumista, vaikka munasarjat normaalit, putket auki ja kohtukin kunnossa. Endopesäkkeitä oli vain kohdun takana ja gynen mukaan ei pitäisi haitata raskautumista, joten ei poistettu. koska vaatisi radikaalileikkauksen. 11 kuukautta on yritetty turhaan ja välillä alkaa olemaan sellainen tunne, että ei tästä ilman apuja mitään tule.

Kiitos vastauksista ja tsempistä. Tiedän nyt ainakin sen, että kun päivää ennen menkkoja alkaa ne karseet vihlonnat ja kouristukset, niin siinä vaiheessa on turha enää jännittää:)

aada: noin olen itsekin arvellut. Lukemani perusteella endo ei toimi minkään sääntöjen mukaan; kovat kivut ei kerro laajuudesta ja muutoin oireilematonki endo voi aiheuttaa lapsettomuutta... :( Ja jostain luin, että sen tarkkaa toimintamekanismiakaan lapsettomuuteen ei kaikissa tapauksissa tunneta:(
Gyne tais rauhotella mua tai sitten ei vain ottanu tosissaan. Olen "paperilla" terve; nuori, elämäntavat kunnossa, säännöllinen kierto ja ultrauksen perusteella kaikki (munasarjat, kohtu, limakalvo) näyttää hyvältä.
Millä tavalla endopesäkkeesi löydettiin ? Laparoskopialla vai ihan ultrassa ? Todella turhauttavaa kun gyne on todennu, ettei sillä pitäisi olla mitään vaikutusta raskautumiseen, vaikka kyllä 11 kuukauden jälkeen jo tietää että on (jos mies on ok). Myöntäisivät suoraan etteivät tiedä ja hallitse kaikkea.

Yhteistyössä