Köyhyys joillain suhteellista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuhlausta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuhlausta

Vieras
Lueskelin tuossa päivähoitomaksuketjua ja tein aloituksen, kun aina puhutaan siitä, että kuinka köyhiä yksinhuoltajat ja opiskelijat ovat ja ei ole varaa ruokaan.

Luin eilisestä Hesarista kirjoituksen yksinhuoltajäidistä, jolla ei oikein sanomansa mukaan ollut varaa ruokaan. Artikkelissa kuitenkin mainittiin, että ko. äiti pisti kärryynsä kympin kilo maksavaa Edamia ja kalliita soijapyöryköitä. Oli harmissaan, kun lapset eivät suostu syömään sulatejuustoviipaleita, niin pääsisi halvemmalla kuin Edamia ostamalla. Viimeksi kun katsoin, taisi yksittäispakattujen sulatejuustoviipaleiden kilohinta pyöriä jossain likemmäs 15 euron hujakoilla. Ja ruokakauppana jutussa taisi olla K-market, jossa en ainakaan itse asioi tolkuttomien hintojen takia, vaikka varaa olisikin.

Onko se oikeasti niin vaikeaa miettiä, mikä ruoka on kilohinnaltaan edullista ja silti täyttävää vai onko vaan niin helppo marista, että ei ole varaa. Onhan ruoka toki kallista, sitä ei käy kieltäminen, mutta jotenkin vaan ihmisillä on varaa pistää kaupasta ostetusta ruuasta kolmasosa roskiin (tutkimusten mukaan). Aivan älytöntä puuhaa.

Pitäisikö kaikki laittaa kotitalousoppiin, jotta ymmärrettäisiin, miten pärjätä vähillä varoilla ja saada silti vatsa täyteen?

Mä käyn enimmäkseen K-marketissa, monestakin eri syystä.
Plussa tarjoukset ovat ihan kivoja, vaikka S-market olis täälläkin edullisempi.
Valintatalo ja Siwa on sitten lisäksi, joissa tulee käytyä toisinaan.
;)

jos ei oikeasti ole varaa ruokaa niin silloin ei kyllä ostella mitään juustoja!!! Tuo kotitalous oppi ei kyllä tekisi pahaa monillekkaan, sielä pitäisi opettaa rahan käyttöä, siivousta ja ruoanlaittoa (tiedän erään joka ei parikymppisenä osannut keittää perunoita)

Juu. Mun kaveri muutti syksyllä pois kotoa opiskelemaan toiselle paikkakunnalle. Säästössä oli 3000 euroa. Ennen joulua jo kaveri kertoi joutuneensa soittamaan äidille ja pyytämään rahaa. Olin ihan että :o . Sitten ymmärsin, kun hän kertoi, että tykkää syödä kanan rintafileetä ja juhlimassa käy baarissa muutaman kerran viikossa. Jännä, että mulla on aina opintotuet riittäneet..

Täällä on kyllä k-marketissa paljon paremmat tarjoukset kuin s-marketissa. Ja maitokin monta senttiä halvempaa. Joillakin ei ole vain rahankäyttö hanskassa. Sietäis opetella, jos on niin tiukkaa.

Mä olen huomannut ihan saman.. Me syödään paljon perunaa, porkkanaa, papuja (jauhelihan sijasta), puuroja, ihan kotiruokaa, kun kotihoidontuella ei hirveästi juhlita. Sitten ystäväni valittaa että kun täytyy hakea sossusta rahaa ruokaan ja ostaa kaupasta ranskalaisia, nakkeja ja lihapiirakoita.. Vähän kuuntelin kyllä hiljaa.

Itse mietin monesti tota rahan käyttöä,meillä 4 lasta ja iso asuntolaina,lapsilla on harrastukset,hyvät vaatteet,ruokaa on aina kaapissa runsaasti ja laskut maksettu,säästöön laitetaan mitä pystytään lomamatkoja varten.Ihmettelen mihin ihmiset tuhlaa rahansa ja kun on jo veloissa niin tekee velkaa lisää!?Tarkoitan nyt todella turhaan kuluttamista,ymmärrän jos joskus joutuu osamaksulla jotain ostamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Siiri:
Mä olen huomannut ihan saman.. Me syödään paljon perunaa, porkkanaa, papuja (jauhelihan sijasta), puuroja, ihan kotiruokaa, kun kotihoidontuella ei hirveästi juhlita. Sitten ystäväni valittaa että kun täytyy hakea sossusta rahaa ruokaan ja ostaa kaupasta ranskalaisia, nakkeja ja lihapiirakoita.. Vähän kuuntelin kyllä hiljaa.

No meillä ei pavut menisi kaupaksi (mä voisin syödäki mut ei muut...) ja kyllä jauheliha minusta perusruokaa ja nakkejakin meillä syödään jonku verran (kastike tai keitto).

Kyllä on joutunut monta kertaa miettimään, että mitä ruokaa pitää ostaa et pärjää seuraavaan tilipäivään asti. Hirveitä hintaeroja on just lihoissa ja juustoissa ja kyllä meillä jää juusto kauppaan siinä vaiheessa kun on tiukkaa...

Välillä harmittaa ihan tosissaan ku ei oikeesti oo varaa ostella hedelmiä ja kasviksia niin paljo ku haluais. Paljon on saatu säästöä ku ostetaan leivät ja lihatuotteet punaisella lapulla ja pakastimeen laitetaan odottamaan käyttöä.

Alkuperäinen kirjoittaja ne on halpoja:
ne ranskalaiset, nakit ja lihapiirakat.Halpaa paskaa missä ei ole mitään ravintoa,samoin kun nuudelitkin ja makaronit.

No minusta paketti nakkeja ja lihapiirakoita maksaa paljon, kun ajattelee että ne syö päivässä. Samalla hinnalla saa kaurahiutaleita, perunaa, juureksia paljon enemmän..

Alkuperäinen kirjoittaja hepsukka:
Alkuperäinen kirjoittaja Siiri:

No meillä ei pavut menisi kaupaksi (mä voisin syödäki mut ei muut...) ja kyllä jauheliha minusta perusruokaa ja nakkejakin meillä syödään jonku verran (kastike tai keitto).

Jauhelihan ostaminen nyt ei ole mitään kamalaa kulutusjuhlaa, siinä ei ole kovinkaan kummoinen kilohinta. Makaronilaatikolle ei tule hintaa kuin joku 5 euroa ja siitä syö iso porukka.

Mutta jos nakkeja ostaa jatkuvasti, niissä on kyllä jo erilainen hinta (ellei sitten osta kaikkein halvimpia). Mutta niistäkin saa aika pienellä rahalla nakkikeiton aikaiseksi isolle porukalle. Mutta nämä ovatkin niitä edullisia ja täyttäviä perusruokia, joiden laittamisen soisi kaikkien osaavan.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Itse mietin monesti tota rahan käyttöä,meillä 4 lasta ja iso asuntolaina,lapsilla on harrastukset,hyvät vaatteet,ruokaa on aina kaapissa runsaasti ja laskut maksettu,säästöön laitetaan mitä pystytään lomamatkoja varten.Ihmettelen mihin ihmiset tuhlaa rahansa ja kun on jo veloissa niin tekee velkaa lisää!?Tarkoitan nyt todella turhaan kuluttamista,ymmärrän jos joskus joutuu osamaksulla jotain ostamaan.

Teillä on hyvät tulotkin,jos rahaa säästöön jää. Meillä mies työkyvyt. eläkkeellä ja itselläni nyt ei tuloja vähään aikaan, muuta kuin päiväraha...
Onneks EI OLE asuntolainaa, vanhasta autosta on velkaa vielä.
Merkki kuteisiin ei oo varaa, tili on kyllä ellokselle, josta lapselle,itsellekin ja kotiin olen ostanut, tarpeen mukaan.

Mä puolestani ihmettelen sitä, miten ihmiset pistävät niin hirveästi rahaa esim. vaatteisiin, kun kirppiksiltä saisi älyttömän paljon halvemmalla myös hyväkuntoista koko perheelle. Vaatteisiin en siis koskaan ole oikein osannut tuhlata. Mutta kyllähän niitä ruokienkin hintalappuja toki voisi vähän vilkuilla tarkemmin, jos tiukkaa tekee...

Ymmärrän mitä tarkoitat hepsukka,mutta pointtini oli että monet ovat hirveissä osamaksuveloissa samanlaisilla tuloilla kuin maitä meillä on,että kyllä se rahan käyttö on aika lepsua.Te olette tietenkin ihan eri tilanteessa jos töitä ei ole tai voi tehdä.Itse olen siis siivooja ja mies sähkömies,joten ei meidänkään palkat hirmuisia ole.

Köyhyys on suhteellista.

Kun olimme opiskelijoita, meidän tulot olivat yhteensä 800e, josta maksettiin vuokra 600e. 200euroa jäi ruokiin ja laskuihin. Silloin kyllä tuntui että pää repeää kun yritti miettiä mihin sentit saisi riittämään. Koskaan emme kuitenkaan nälkää nähneet. Mä ihmettelen vieläkin kuinka ihmeessä me pystyimme selviämään noin vähällä rahalla... mutta onneksi enää ei tarvitse.

Luin saman artikkelin, ja ihmettelin tämän naisen kommentteja myös. Eli esim. aikoo kannustaa lapsiaan opiskelemaan, jotta näitten ei tarvitsisi kitkutella kuten hänen, mutta hänhän EI käynyt töissä, vaan oli jäänyt kotiin hoitamaan diabeetikkotytärtään.

Kommentoisin vielä tuota vaatteisiin tuhlaamista,kyllä kaupastakin löytää tosi halvalla alennuksista,että välillä ihmettelen kun ostetaan kirpparilta kun kaupasta saa muutamalla eurolla ale vaatteita,toki jos löytyy hyviä käytettynä alle eurolla niin sitten.

Kyllä köyhyys on suhteellista. Elän n. 1000e kk tuloilla, josta puolet menee vuokraan. Säästöön jää rahaa, ja saan syödä hyvin. Juustoa ostan harvemmin, lihaa syön vähemmän. Lihan sijasta voi syödä soijatuotteita, varsinkin nämä kuivatut rouheet ja suikaleet säästävät kymmeniä euroja kuussa! Tämä trendi, että lihaa syödään joka päivä, on todella uusi. Ei se 30 vuotta sitten tainnut olla normaalia syödä punaista lihaa ja kanaa jokaisena viikonpäivänä.

En ostele itselleni jatkuvalla syötöllä vaatteita tai kosmetiikkaa. En juo enkä polta. En omista autoa. Pärjään paremmin kun hyvin!

Lihapiirakat, ranskalaiset, yms. sais jäädä kauppaan. Kaikki ruoka joka maksaa yli 5e/kg syynään erityisen tarkkaan, ja kertaan vielä itseni kanssa tuotteen tarpeellisuuden.

Silti tekemäni ja syömäni ruoka on hyvää, monipuolista ja terveellistä.

Mielestäni soijatuotteet eivät ole kovin edullisia. :/

No eilen söin makkara-kasviskeittoa ja illalla kanasalaattia.
:p
Jotta vissiin liian hyvin jonku mittapuun mukaan, keittoa jäi täksikin päiväksi.

Mulla ei oo mahdoll. lähteä (hyvät kirpparit noin 50 km päässä, yhellä kävin viime viikolla, muttei sielä kovin hyvännäköista vaatetta ollut) kirppiksille penkomaan kovinkaan usein.
Ja jos ne vaatteet on sielä, mitä itse pidin -80&-90 luvuilla, niin ei kiitos.

No netti-alet on hyviä, melkeinpä kirppis hintaan saa. Mun monet (ja lapsenki vaatteet) muutamalla eurolla ostettuja jne... :D

Aina joku on köyhempi kuin joku toinen. Paljon on myös kiinni itsestä ja siitä mihin ne rahat tuhlaa ja käyttää.
Sellaista yhteiskuntaa ei olekaan ettei köyhiä olis mutta väitän ettei Suomessa ole tosi köyhiä. Jokaisella on täällä kuitenkin mahdollisuus elää siedettävästi paljon on itsestä kiinni.

Menee vähän alkuperäisen aiheen ohi, mutta rahan käytössä ja varallisuudesakin on kyse myös arvoista ja arvovalinnoista; meillä ei ole varaa toiseen autoon (vaikka asutaan totaallisen korvessa), mutta meillä on varaa matkustaa ja käydä ulkona syömässä, elämä on valintoja!

Alkuperäinen kirjoittaja mie :
Aina joku on köyhempi kuin joku toinen. Paljon on myös kiinni itsestä ja siitä mihin ne rahat tuhlaa ja käyttää.
Sellaista yhteiskuntaa ei olekaan ettei köyhiä olis mutta väitän ettei Suomessa ole tosi köyhiä. Jokaisella on täällä kuitenkin mahdollisuus elää siedettävästi paljon on itsestä kiinni.
Kyllä suomessa on oikeasti tosi köyhiä.Ja aina ei voi elää edes siedettävästi.Eikä se ole aina edes itsestä kiinni.

Yhteistyössä