Hae Anna.fi-sivustolta

Kreetaa toisin, hortaa ja hortoilua Vamoksessa.

Viestiketju osiossa 'Kreikka ja Kypros' , käynnistäjänä -beggar-, 11.03.2007.

1. -beggar- Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    -
    Tämän vuosituhannen alusta on järjestetty teemallisia Kreetan matkoja lähinnä Länsi-Kreetan Vamokseen. Vamos ei ole mikään rantakohde, mutta on eloisa kylä Kalivedestä itään Apokoronaksen alueella. Tätä hortan keruuta tehdään pitkin talvea , mutta varhaiskevät on otollisinta aikaa. Kun alempaa villivihannesten paras kasvukausi on ohi, niitä keräillään vuorilta aina toukokuulle saakka. http://www.hortoilu.fi/kreeta.html

Myös syyskuisia viininkeruumatkoja on järjestetty Kreetan viinin viljelyalueille. Kreetalla viininviljelys lienee Euroopan vanhinta, mutta se on ollut viimevuosina voimakkaasti uudistusten alaisena. Toki viiniä viljellään hyvin erikokoisilla tiloilla aina kotitarveviljelyksiin saakka, joissa menetelmät eivät ole juuri muuttuneen vuosien saatossa. Kreeta on jo sen verran etelässä, että parhaat viljelykset ovat ylempänä rannikosta 5..600m korkaudessa.

Tämä on eräänlaista teemallista maatilamatkailua, jossa Vamos on ollut jonkinlainen pilottikohde. Toimijana Suomesta on ollut matkojen järjestäjä Jouko Isometsä, jonka johdolla matkoja on järjestetty satunnaisesti. Kreetalle tehdään myös erilaisten teemojen alla omatoimimatkoja turistikauden ulkopuolella, lähinnä Keski-Euroopasta. Maasto- ja maantiepyöräilijät harjoittelevat Kreetalla, on riippuliitäjiä, järjestettyjä vaellus- ja maastopyöräily retkiä jne.

Tässä kuvasatoa ensimmäisiltä hortan keruu retkiltä :
    ”The Vamos happening” http://vamos2000.tripod.com/

2. KOKKINO FOUSTA Vierailija

Sinulle asiantuntevasta artikkelista ja mieleenpainuvista kuvista tuolta ko "hortoilulta"
    Tunnistin btw, yhden naispuolisen tutunkin tuosta kuvasarjasta. Tuttu palstalainen ja kirjoittaja !!!!!!!!!!!!!!!!!

3. se nurmio Vierailija

alkanut itselleen kuvia näyttämään,taitaa olla tietotaitoinen henkilö.

4. aloittajalle Vierailija

Kysyn; koska olit tuolalisella reissulla, paljonko matka maksoi, millaista ohjelmaa oli? Voitko laittaa omakohtaisen matkakertomuksen omasta matkastasi tänne, sinulla näyttää olevan aikaa siihen. Aihe saattaisi kiinnostaa muitakin.
    Huomioni kiinnittyi lauseeseen jossa mainitaan järjestetyn VIININKERUUMATKOJA Kreetalle, mitähän se pitää sisällään? Onko niin että kierretään supermarketisat toiseen ja kerätään viinipulloja kasseihin (tekemättä kuitenkaan saareloita)?
    Viininkorjuumatkoista olen kuuullut ja ollut itsekin sellaisella eli Italiassa erikoisreissulla viininkorjuuaikaan jolloin oli muutama tunti työskentelyä rypäleitä keräten.

5. Tykittäjä Vierailija

Osui ja upposi :-D

Hyvä Nurmio.

6. kysyn samaa Vierailija

Kiinnostuneena vaan, kerro nurmio yksityiskohtia tekemästäsi reissusta. Etenkin hinnat kiinnostaa ja reissun ohjelma. Uutta oli se että olet kiinnostunut satsaamaan vähän enemmän kuin tavallisiin rantalomiin sillä erikoismatkat maksavat aina huomattavasti enemmän. Älä tykitä vaan vastaa!

7. ???!!! Vierailija

8. simsalabim Vierailija

Ei se käy niin nopeasti. Sen täytyy ensin hakea joku reissu netistä:))

9. lukija vaan Vierailija

Joo ja sen on syytä olla tarkkana jos aikoo itsensä pelastaa. Kuvat voisi jo unohtaa... ja tuo hintapuoli on suurin kompastuskivi. Odotellaan, odotellaan!

10. -beggar- Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kaikista haukuista huolimatta tämä taisi olla ensimmäinen juttu Matkalaukkuun siitä Vamosretkestä. Olen käynyt Vamosissa, ei se minulle mikään kovin vieras paikka ole, toki kyse ei ollut näistä Isometsän järjestämistä teemamatkoista, vaan aivan tavallisesta rantalomasta Georgioupolissa. Toisaalta miksi sinne Vamosiin matkustaminen on niin vaikeaa ja ihmeellistä kyllä sinne pääse aivan tavallisella rantalomallakin.

En ihmettele lainkaan sitä miksi aiheesta ei ole retkellä olleen toimesta kirjoitettu, Jos henkilö ei erota itse asiaa kirjoitusvirheistä miten hän itse voisi kirjoitta aiheesta jota ei tunne. Tässä on käynyt niin, että ympyrä on sulkeutunut: ”ja tuo hintapuoli on suurin kompastuskivi. Odotellaan, odotellaan!”

Kun tulin foorumille minua haukuttiin aivan samoin perustein: ”Me olimme Vamosissa mutta eihän teillä ole siihen varaa” . Kun sitten ilmoitin, miksi maksaa siitä erityisesti koska pääsen Vamosiin tavallisella rantalomalla, no siitä siiten alkoi nokittelu jota on riittänyt ja riittänyt….ja näyttää jatkuvan.

11. sinussa Vierailija

itsessä jotain vikaa,vaikutat aika lapselliselta yksilöltä mutta täytyy myöntää että mielikuvitus sinulla pelaa.

12. Tosi lapsekas tyyppi vaikka ilmeisesti aikuisikäinen. Ei pääse traumoistaan koskaan...
    Aloittaa "asiantuntijaketjun" aiheesta josta ei ole kokemusta, joku ehtii kehaistakin saavutusta (ilmeisesti tyyppi itse) eli ei huvita tippaakaan. Miksei voi suoraan myöntää ettei ole mainostamalleen villivihannesmatkalle koskaan osallistunut eikä aio osallistua. En ymmärrä mikä se pointti on.
    Itse kukin harrastakoon mitä tykkää, mutta viina ainoana harrasteena lomallakin on suhteellisen kyseenalainen.

13. -beggar- Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos sitä samaa Kyllitäti.

14. Eialkoholisti Vierailija

Sen kirjoituksista kannata välittää, ne on sille itselleen tärkeä henkireikä, mutta kännissä autolla ajaminen on anteeksiantamatonta ja siitä kehuskelu julkisesti täällä on lievästi sanottuna mautonta.

15. niinpä niin... Vierailija

Totta että netti näyttää oelvan joillekin ainoa henkireikä ulkomaailmaan. Erittäin valitettavaa ja se näkyy täällä. Matkaiuu on aihe täällä, näin olen ymmärtänyt.

16. oelvan matkaiuu Vierailija

Olen huomannut sen.

17. no joopa joo Vierailija

Mites on, joko muistuu höyryjen välissä sen erikoisreissun hinta? Vai valeko oli ihan alusta loppuun, on niiiiiiiin suuri tarve isotella että.

18. Molkon molkon Vierailija

19. Plaza-tiimi Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Koetetaanpas pitää tämäkin ketju matkailuaiheessa, ettei tarvitse lukita.

20. kyllästynytkö? Vierailija

"tiimillä" jotain huomautettavaa itse aloituksesta,jossa pahan tahtoinen ukkeli yrittää herjata parempiaan,vai onko hän kenties teidän kavereitanne?Sopisi jotenkin taudin kuvaan.

21. Ålands Tapsa Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tämä "kirjoittelu" näillä eri palstoilla alkaa muistuttamaan enemmän Atrian mainosta jossa kersat kiistelee siitä kenen mutsi laittaa parempaa ruokaa, kuin matkailukeskustelua. Todennäköistä on että nämä täälläkin kiistelevät ovat ainakin, osa heistä, älylliseltä tasoltaan näiden mainoksessa esiintyvien kersojen tasolla, ehkä vielä alempanakin.

22. -beggar- Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ystävä hyvä. En tiedä etkö ymmärrä tai halua ymmärtää sitä, että kaikista pettelyistäsi huolimatta olet viesteinesi tämän foorumin ylläpidolle jo varsin tuttu. Se joka siivoaa näitä jälkiä oppii ajan myötä huomamaan kuka kukin on näissä viestiketjuissa. Ei Matkalaukun ylläpidolla ole epäselvää , kuka minä olen ja kuka käy aina ronkkimassa jota kuta ja missä vaiheessa juttu menee överiksi.

Jos tehdään ajo siitä, kuinka monta viestiä liittymästäsi päivittäin tulee ja mihin osastoihin viestisi kirjoitat , se olisi mielenkiintoista katseltavaa kenelle tahansa. Olen peräänkuuluttanut sitä, että kukin kirjoittaja ottaa vastuun kirjoituksistaan, se mainitaan myös nettikirjoittelun perussäänöissä säännöissä. Meitä kanssakirjoittajiasi nyppii eniten se, että et ota vastuuta rivistäkään jonka tällekin foorumille olet kirjoittanut. Ja kirjautumatta herjatessasi oletat olevasi turvassa ja siirrät vastuun toisille….se kolmikirjaiminen nimimerkki jne.

Muutenkin näillä vapaan sanan foomumeilla ei pitäisi lähteä minkäänlaiseen nokitteluun. Jokaisen mielipide on yhtä arvokas olkoon mielipiteen esittäjä tavallinen turisti tai matkailun ammattilainen, kuinka joku voisi osallistua mihinkään keskusteluun olematta mistään mitään mieltä.

Olet kuitenkin ihminen ja haluat että sinua arvostetaan kirjoittajana, ihmisenä tai jopa kehutaan. Tuolla toimintatavallasi sinun on hyvin vaikea saada arvostusta, koska olet kun kiukkuinen kilpikonna joka kuorensa suojasta näykkii ohikulkijoita nilkoista. Nettikirjoittelussa toimii kaksisuuntaisuus, et anna itsestäsi mitään, samalla aliarvioiden muita kirjoittajia, kuin luulet näiden voivan arvostaa sinua. Ystävyys ja arvostus on ansaittava, sitä ei voi saada väkisin tai haukkumalla.

23. taas puhua Vierailija

omista toimintatavoistasi,et suinkaan sinä itse ole tämä "olematon" Sanna-Liisa?

24. -beggar- Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0

No pitihän se arvata mitä sieltä putkahtaa. Olen jäävi sanomaan itsestäni mitään se jääköön lukijoiden huoleksi. Tuskin kukaan minua Sanna-Liisaksi nimittää muu kuin hän itse.

Minulla ei ole mitää valittamista kanssakrjoittajistani en ole haukkunut heitä, päin vastoin olen yrittänyt saada iloa synkkyyteen. Jos jotain olen onnistunut auttamaan jossain matkailuun liityyvässä teen sen aina pyyteettä, pelkästä auttamisen halusta.

25. Sanna-Liisa Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0

Kaikki piskuiset reisupeikot: Kuvani ja tapani jo tunnette? Nyt teillä on myös rekisteröitynyt nimimerkkini. Jos pulistavaa, niin pulituurit tänne (•)

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri