Hae Anna.fi-sivustolta

Kreikkaan pääsiäisenä

Viestiketju osiossa 'Kreikka ja Kypros' , käynnistäjänä Hellas, 28.01.2005.

1. Hellas Vierailija

Mitä paikkaa suosittelisitte Kreikassa heidän pääsiäisensä aikoihin (eli huhtikuun lopussa - toukokuun alussa)? Haluaisimme olla mantereella, ottaa pelkät lennot Ateenaan ja ehkä jossain saarellakin. Millainen Kefallonia on tuohon aikaan? Missä olisi kauneimmin kukkivaa luontoa?

2. Aloittaja Vierailija

Tietääkö kukaan mitään kivoja huoneistohotelleja / vuokrattavia huoneita Argostolissa?

3. mette Vierailija

Kovin moneen paikkaan ei vielä silloin pääse joten valinnanvaraa ei ole. Rodos esimerkiksi. Mutta jos menettte muuetn kuin valmismatkalla, voit mennä ihan minne vaan. Keväällä on tosi kaunista ja vehreätä missä vaan. Luonto on mantereella todella kauniimpaa kuin saarilla myös keväällä.
    Ehdotukseni: Lefkas (on lähes mannerta),Tolon tai naphlion, Evian saari jonne pääsee kätevästi Ateenasta joko bussilla tai laivalla ja kait myös junalla.
    Lähellä Ateenaa on Saronin lahden saaret eli Egina,Poros,Hydra. Niille pääsee laivalla Ateenasta ja matka ei ota kauaa.

4. Leena-Tiina Vierailija

Jos on arhaa voi menne mine saaerelle athansa.
    Iste en koksaan kaita vamlismatjoka - olen omatimimatjaaka.

5. leena-tiinalle Vierailija

jos yritit olla hauska, niin pieleen meni...höh

6. havaitsija Vierailija

Tuo seko= hanialainen eli HJN. Ei kannata kiinnittää mitään huomiota.

7. tetta Vierailija

Havaistijalle teiodoksi: en ole HJN. Eli peileen nmni taas.

8. Nukkumatti Vierailija

Jos matkustaa pääsiäisenä Kreikkaan, kannattaa hotelli varata sitten jo Suomessa. Tuli näet vietettyä pääsiäinen puiston penkillä joskus kauan sitten Hydralla...

9. Mervi Vierailija

Niinpä kannattaa varata. Kreikkalaiset menevät kotipaikkakunnilleen pääsiäisen viettoon, joten hotellit ovat aika varattuja saarilla ja junat ja bussit täysiä, jos aikoo mantereella reissata.
    Olen ollut kerran Ateenassa pääsiäisenä. Ihmisiä oli paljon liikkeellä, kirkoissa ja kaduilla katsomassa kulkueita lauantai-iltana. Kaikki palasivat kotiin palavat kynttilät kädessään. Jos se ei sammunut matkalla niin se tuottaa onnea.
    Pääsiäispäivänä ei sitten ollut ketään missään. Kaupat kiinni ja ihmiset kotona. Jäi mieleen, että ihan rauhassa sai kävellä keskellä Mitropoleos katua ajotiellä, kun se tavallisesti on täynnä autoja.
    Ne pääsiäispäivät siellä olivat vähän tylsiä. Mieluummin olen ihmisvilinässä.

10. silja Vierailija

Se pääsiäisvilinä on kirkolla ennen puoltayötä ja sen jälkeen, äänekästä touhua. Kun aamuyöstä vasta on pääsiäisateria messun jälkeen, ei seuraavana päivänä ole ihme,että kotona ollaan.
    Tosin pitkäperjantaina on harjoiteltu yösyömistä , taas messun jälkeen, mutta vain kalaa eli lauantainakin on aika raskas olo aamusta.

11. Eeva Vierailija

Mene ihmeessä jollekin pienelle saarelle, koska siellä on varmasti todella hyvä pääsiäistunnelma. Itse olen ollut kolme kertaa pääsiäisenä Kreikassa ja joka kerta se on ollut todella vaikuttava juhla. Sehän on ortodoksien tärkein kirkollinen pyhä. Kerran olin Samoksella Pythagorionin kylässä ja sain onnekseni kokea kreikkalaisen pääsiäisen todella läheltä, sillä pienen hotellimme isäntäväki otti meidät mukaansa lauantaina puolenyön aikaan juhlalliseen jumalanpalvelukseen ja sen jälkeiseen juhlintaan kylän rannalla ilotulituksineen. Pääsiäispäivänä joka talon pihalle viritettiin grillit, myös kylän rantaan, joissa valmistettiin kokonaisia lampaita juhla-ateriaksi. Ainakin siellä rannalla kaikki olivat tervetulleita maistamaan pääsiäislammasta ja juomaan lasillinen viiniä myös kevään juhlan eli vapun kunniaksi. Sattui nimittäin silloin pääsiäinen samaan aikaan toukokuun 1.päivän kanssa. Myös Kosilla oli vuosia sitten mielenkiintoista nähdä pääsiäislauantaina, kun katujen varsilla myytiin eläviä lampaita seuraavan päivän ateriaa varten.

12. Mervi Vierailija

Kun kirjoitin lauantai-illasta, niin tietenkin tarkoitin kreikkalaista iltaa eli puolenyön maissa. Siellähän puhutaan vielä iltapäivästä, kun Suomessa ihmiset jo valmistautuvat yöpuulle.
    Asiasta poiketen tuli mieleen, että monet suomalaiset eivät osaa Kreikassa vaihtaa paikalliseen elämäntapaan. Ei tietenkään ole tarviskaan, mutta paljosta jää kyllä paitsi. Mennään nukkumaan samaan aikaan kuin Suomessakin, iltauniset jopa klo 22.00. Tietysti se on jokaisen oma asia milloin nukkuu, mutta silloinhan paikalliset vasta ovat lähteneet liikkeelle.
    Bouzoukiatkin aukeavat yleensä klo 23, mutta eihän siellä ketään ole ennen kuin puolen yön jälkeen.
    Itselläni kummasti elämänrytmi muuttuu siellä heti n. 4 tuntia eteenpäin eli sen verran myöhemmin nukkumaan kuin normaalisti kotona, vaikka ei mitään erityistä menoakaan olisi. Bouzoukiaan jos menee, niin sitten ei ennätä kämpille ennen aamuviittä-kuutta.

13. opas Vierailija

Huomaathan, että Kreikassa on pääsiäinen eri aikaan kuin meillä Suomessa. Se lasketaan oman kreikkalaisen ortodoksi kalenterin mukaan.

Hyvä idea lähteä Kreikkaan pääsiäiseksi. Keskiyön pääsiäismessu kannattaa ehdottomasti mennä katsomaan. Pääsiäisen aikaan illat ovat viileitä, joten lämmintä vaatetta mukaan!

14. lissu Vierailija

Analipsin sivuilla http://www.analipsi-village.gr/analipsien/ kuvia ja juttuja pääsiäisen vietosta. Itse olin siellä 2v. sitten pääsiäisenä. Oli mieleenpainuva kokemus! Turistit saivat myös osallistua kulkueeseen, heillekin annettiin punaisilla nauhoilla koristellut koristellut kynttilät. Liekkiä varjellen käveltiin rannalle, jossa poltettiin iso kokko. (ja Juudas-nukke) Ilotulitus kuului asiaan myös. Kirkossa istuimme myös pitkän tovin, oli mielenkiintoista seurata, on se vaan niin erilaista siellä kuin täällä.

15. lissu Vierailija

Lisäys edelliseen: valitse valikosta ""what to do""

16. Maarit Vierailija

Ja Spetses. Muista Skorpios.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä