Hae Anna.fi-sivustolta

Kreikkalainen musiikki

Viestiketju osiossa 'Kreikka ja Kypros' , käynnistäjänä Zorbas, 24.02.2005.

1. athen Vierailija

Talvella on hyvä mennä Ateenaan joulu-tammikuussa, esimerkiksi. Konsertteja on mm. Tammikuussa, tänä vuonna Dalaras ja oliko Antonis Remos jotka konsertoivat yhdessä.

2. qwerty Vierailija

Se onkin sellainen osoite jossa nappulat vinkuu; siihen kun viestiä lähetät, tavoittaa se useita Kreikan ystäviä. Mm. HJN. The Boss, Zombie, Riiviö ja monta, monta muuta. Tervetuloa joukkoon - kyllä mahtuu.

3. Riitta Vierailija

Höpö-höpö teille, jotka väitätte ettei Dalaras ole suosittu Kreikassa. Itse kuuntelen matkoillani paljon radiota ja Dalarasta soitetaan hyvinkin paljon. Lisäksi erilaisissa puhelintoivekonserteissa Dalaras on eniten toivottu artisti.
    Suosittelenpa paria levyä, jotka ainakin minusta ovat todella hyviä.
    George Dalaras and The Israel Philharmonic Orchestra: tämä on live levy ja Dalaras laulaa Välimeren musiikia
    George Dalaras:Apo Karsias (= Sydämestäni)
    Jos joku pitää Jethro Tullista, niin onpa Dalaras levyttänyt ja esiintynyt myös heidän kanssaan.

4. Ihailija Vierailija

Kreikkassa ravintoloissa kuulee todella paljon Dalarasta, tyyliltään sopii erinomaisesti myös taustamusiikiksi. Myös radiossa soitetaan levyjään paljon.Joku joka muuta väittää ei tunne koko tyypin ääntä edes, ei tiedä yhtään mitään..

5. Eva Vierailija

Olen huomannut, että riippuu aika paljon radioasemasta, mitä missäkin soitetaan. Tässä koneella kuuntelen aina Ellinikos FM 92,8:aa ja siellä soi jatkuvasti jo mainittu Antonis Remos, Jannis Ploutarhos, Eleftheria Arvanitaki, Alkistis Protopsalti, Haris Aleksiou, Jannis Parios...
    Dalarasta ei kuule kuin ehkä kerran viikossa. Minulle hyvä asema, koska nuo kaikki ovat suosikkejani, paitsi Arvanitaki.
    Minulla on vuosikausia ollut radio mukana lomilla ja silloin tulee kuunneltua milloin mitäkin asemaa ja joillakin soi Dalaras päivittäin, joillakin ei taas ollenkaan.
    Kreikkalainen musiikki on intohimoni, ja olen ostellut sitä 15 vuoden aikana n. 300 kasettia ja 60 cd:tä. Lisäksi tässä koneella on yli 1000 kappaletta laittomasti imuroituja.... Kaikki tarkoin valikoituja ja sellaisia, joita ei ole ennestään ostetuilla levyillä ja kaseteilla.

6. Eva Vierailija

Korjaisin tuota äskeistä vielä, että musiikin imurointihan ei ole laitonta, vaan jakaminen. Mutta kyllä sinne on omansakin jakoon laitettava, jos aikoo itsekin saada jotain.

7. Maare Vierailija

Olettaisin, että Dalarasta soitetaan enemmän niissä ravintoloissa, joissa käy paljon turisteja, koska harvoin olen hänen levyjään ruokapaikoissa kuullut.

8. josakis Vierailija

Niin olisko A. Remos vai ei ????

(tammikuu kirj. tammikuu, huom.)

9. HJN Vierailija

Minulla ei ole mitään suosikkiartistia tai kappaletta kreikkalaisessa musiikissa pidän siitä kokonaisvaltaisesti. Kun kuulen jossain busuki-musiikkia tulee heti mieleeni maisema kreikan saaristosta. Kreikkalainen musiikki on yhtä maiseman, luonnon ja ihmisten kanssa. On muutamia vanhoja hienoja lauluja/melodioita joita olen kuullut monien kreikkalaisten esittäminä näistä pidän, nykyiskelmät eivät erityisesti innostuta. Enemmän pidän vaikka Vangeliksen spektaakkeleista, kun olen Jarren ja Graftwerk´in vanha dikkari.

http://bau2.uibk.ac.at/perki/Vangelis.html

Oma lukunsa on Kreetalainen musiikki, nimenomaan se kansanmusiikki. Sain ensimmäisellä reissullani oikein kunnon kosketuksen Hanian seudun musiikkiin. Hotellin naapurustossa oli häät, joita soitettiin kolme iltaa paikallisten pelimannien toimesta. Erään hotellin allasalueella soitti ateenalaisille sirtaki-ryhmä Haniasta, rapiat kolme tuntia pelimannit veti yhteen putkeen, olin loppuillasta paikalla ainoa ei kreikkalainen .
    Kreetalainen musiikki on varsin eksoottista, muistuttaen monasti arabialaista tai turkkilaista musiikkia, no ihmekös tuo. Yksinkertaisemmillaan siinä on viulunsoittaja joka laulaa ja soittaa. Toisaalta Hanian sirtaki-ryhmä oli seitsenhenkinen, joukossa yksi nainenkin. Tämä ryhmä oli paikanpäällä kuunneltuna kokonaissoinniltaan briljantti. Perussointi oli saarenmusiikille ominaisen alakuloinen, viulun ja koukeroisen laulun johtaessa melodiaa, mutta rytmiryhmä sai aikaan menon jossa soi jo selvästi Afrikka.

Kreetan musiikista asiallinen sivu:

http://music.fromcrete.gr/

Kreetalla on radioasema tarjonta todella suuri, varsinkin turistiaikaan. Osa näistä kuuluu nettiradiona joko: Media Playerillä tai RealPlayerillä:

http://www.media.net.gr/creteradio.htm

Tässä muutama sivu Kreikan mediasta joita voi osaa kuunnella netistä:

http://www.hri.org/nodes/grtv.html

http://www.mikesradioworld.com/eu_gr.html

http://www.angelfire.com/on/yianni/stationse.html

ok

10. Päivi Vierailija

11. Aloittaja Vierailija

Kiitos HJN mielenkiintoisesta vastauksestasi. Minulle tuntemattomia nämä sinunkin esittämät artistit. Otan kaiken tiedon ilomielellä vastaan. Aion myös tutustua kaikkiin vinkkeihin, osaan jo olenkin. pidän kaikesta kreikkalaisesta musiikista, myös vanhemmasta. Pidän myös ns. turistimusiikista.

12. S Vierailija

13. Anna Vierailija

mm. Valantis, Giannis Ploutarhos, Stelios Dionusiou...

14. Antiikki Vierailija

yksi ylitse muiden on Elena Paparizou.
    (Ex-Antique yhtyen laulaja)

15. Kardia Vierailija

Suosikkejani: Manolis Lidakis, Alkinoos Ioannidis,
    Filippos Pliatsikas,
    kuuntele Notis Sfakianakis: Akou vre file,
    mielilauluni on Astra mi me malonete, se kolahti ensi
    kuulemalta.

Katerina Kouka : Den iparhei aggeloi

HJN:lle lämpimät ajatukset, kreetalaisen musiikin suhteen olet sukulaissielu:

Vangelis Pitharoulis (lempeitä mantinadoja),
    Jorgos Zervakis (huippu liiran ja viulun soittaja)
    Vasilis Skoulas (kauniita sanoituksia, sydämellinen ihminen)
    Mihalis Tsouganakis (lauton soittaja, pidän Pali Pali-laulusta)
    Dimitris Vakakis (käynyt Suomessa monta kertaa)
    edesmennyt Nikos Ksiluris ja elossa olevat veli ja Nikoksen
    poika, huippuja, todellisia huippuja

olen ostanut noin 50 kreetalaisen musiikin levyä ja saanut
    kymmeniä lahjaksi

Mutta Maliaan enkä Hersonissokseen matkusta ikinä

16. Aloittaja Vierailija

Hei Kardia! Kiitos Sinulle myös tarkoista musiikki vinkeistä. Mistä olet musiikkisi hankkinut? Kreikasta vai jostain Suomesta vaiko netistä? Dimitris Vakakishan on käynyt esiintymässä Kreikan yhdistysten pippaloissa ellen väärin muista. Eikös hän ja bändi ole Kreetalta, sieltä länsi osasta?
    Musiikki makusi takia kysyisin mitkä ovat suosikki kohteitasi ja miksi? Minä olen jotenkin ""jumiutunut"" Kreetalle(tosin olen nähnyt muutaman muunkin saaren)viime vuosina ja nyt olisi aika vaihtaa paikkaa. Kiva, jos jaksat vastata.

17. unohtumaton kokemus Vierailija

Tulisipa Jannis Parios taas suomeen esiintymään. Oltiin silloin kauan, kauan sitten kuuntelemassa ja katselemassa kulttuuritalolla. Olipa ihanan lämminhenkinen juttu!

Ja ensi kuussa pääsee Nana Mouskouria ihastelemaan finlandiatalolle......... ei meinaa jaksaa odottaa. Onko joku lukijoista ollut paikalla hänen aiemmissa konserteissaan jossain? Kertokaa. Kiitos.

18. Kardia Vierailija

80-luvun alussa Kosilla taverna Asteriassa kuulin kreetalaista
    musiikkia eka kerran ja siitä se mieltymys alkoi.

Kreetalla viihdyn musiikin takia. Parhaiden pippaloiden vinkit
    olen siellä kuullut kreetalaista musiikkia soittavalta
    radiokanavalta, vaikeus on välillä tietää, missä jokin paikka
    on, jos ei löydy kartalta kylää.
    Haniasta ja Rethymnonista pidän, lähitienoilla on viikonloppuisin tavernoissa elävää musiikkia.
    Mm. Zervakiksen sivuilla www.zervakis.gr löytyy esiintymis-
    paikat. Limnopolis-vesipuistossa on joskus konsertteja,
    Vasilis Skoulasin laulusta Madares mou haniotikes oon
    nauttinut aina suunnattomasti siellä
    Kerran olin ilmaiskonsertissa (Nikos Ksilouriksen lauluja)
    Haniassa. Ja tanssittiin onnellisina puistokäytävällä.
    Anatoliki Tafrou- ulkoilmateatterissa (hotelli Kritiä vastapäätä) on kesäisin mulle mieleisiä konsertteja, liput
    n. 15 €. Toissakesänä mm. Manolis Lidakis ja Eleni Tsaligopoulou. Lidakikselta on julkaistu hiljattain uusi kaksois-cd, missä on ilmainen dvd.
    O ilios tou genari on mun lempilevy.

Olen ostanut Kreetalla musiikkikaupoista, Haniassa on joitain
    kauppoja, joissa enin osa levyistä on kreetalaista musiikkia.
    Lempeäsydäminen laulaja, soittaa lautoa ja oon häissä kuullut, miten hän laulaa amanes-lauluja, on Jannis
    Koumianakis, hän käyttäytyy tosi sydämellisesti.

Musiikkidvd:tä oon tilannut Usasta ja Kreikasta. Antonis
    Remos, Mario Frangoulis, Dalaras ja kokoelmajuttuja.

Vhs:iä ostin Kreikasta ja Kyprokselta ja omia nauhoja
    olen kuvannut tavernoissa, katselen niitä ja musiikki
    lohduttaa.

Joku ei tykännyt Dalarasista, mutta en kyllästy häneen
    koskaan. Iera Odos I ja II -cd:t ovat mulle mieluisimpia,
    I laulaa yhdessä Pix Laxin kanssa ja II Mario Frangoulisin
    kanssa.

Kreetan lisäksi rakkaita paikkoja ovat Patmos, Naxos,
    Skopelos (kävin Meteorassa omatoimisesti) , Kreetalla
    luostarit, pienet kylät, Kosilla on paljon ystäviä.

19. sirius Vierailija

20. rellurallu Vierailija

Etsiskelen itsekin paikkaa mistä KOHTUUhinnalla saisi hankittua CD- ja Vinyyleitä - luit oikein.
    CD-eitä ja Vinyyleitä - mulla on pari erilaista CD:n pyörittäjää, toiseen saa ladattua 6 kerrallaan, ja
    3 erilaista vinyylisoitinta erilaiselle musalle (erilaiset äänirasiat ja neulat).
    *
    Löysimme Kreetalaisia levykauppoja penkomalla aarteen: Kaith Garmith / Garmih >> en nyt muista miten nuo aakkoset lausutaan...
    *
    Upea, hieman käheä-ääninen nuori laulajatar, jonka konsertissa myös olimme - äänitteet ovat ei-liian- studiomuokattuja eli mimmin ääni riittää ihan sellaisenaan.
    *
    Suosittelen kaikille; ei todellakaan mitään zorbaa mutta kyllä Kreikkalaisuuden kuulee tietty.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri